Bacauanii ar putea fi curând mai in siguranta atunci când apeleaza la serviciile bancilor sau ale agentiilor imobiliare, gratie unor proiecte normative de ultima ora prezentate de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC). Institutia a propus conditii mai stricte pentru activitatea unitatilor respective, in conditiile cresterii numarului de reclamatii depuse de populatie cu privire la serviciile bancare si imobiliare.
Contracte mai transparente
Potrivit proiectului ANPC, banca sau institutia financiara nebancara care acorda imprumuturi vor fi obligate sa ofere clientului, inainte de semnarea contractului, toate informatiile despre costul total al creditului si un exemplar al contractului. De asemenea, orice reclama facuta unui credit va trebui sa contina rata dobânzii si orice costuri aferente creditului, dobânda anuala efectiva (DAE), durata contractului, valoarea totala platibila de catre client, obligatia clientului de a incheia si un contract de asigurare (unde este cazul). Furnizorii de servicii financiare nu vor putea majora comisioanele pe parcursul derularii contractului si nici nu vor putea introduce altele. „Orice schimbare a conditiilor contractuale va trebui semnalata clientului cu o luna inainte de a fi aplicata. Daca acesta nu este de acord cu ea, el va putea cere rezilierea contractului, inclusiv prin refinantarea creditului, fara plata comisionului de rambursare anticipata”, a explicat Mirel Miclaus, seful Oficiului Judetean de Protectia Consumatorilor (OJPC) Bacau. Amenzile pentru nerespectarea noilor drepturi ale clientilor institutiilor financiare vor varia intre 5000 si 50.000.
Clauze de sinceritate
Din momentul in care proiectul ANPC privind agentiile imobiliare va deveni lege, angajatii acestor unitati vor avea obligatia sa fie mai sinceri cu clientii. Acestia din urma vor fi informati, inca din perioada precontractuala, asupra preturilor practicate pe piata pentru tipul de imobil sau teren care-i intereseaza, deficiente ale imobilului/terenului (surse de zgomot, poluare sau umezeala, pericol de inundatii sau surpare), nivelul comisionului agentiei, situatia juridica a bunului tranzactionat, o estimare a costurilor pe care clientul le va suporta pentru a obtine sau intocmi actele pentru tranzactie. „Agentiile nu-i vor mai putea obliga pe clienti sa achite penalizari daca acestia se razgândesc si nici nu vor putea insera in contract clauze care sa limiteze dreptul altor persoane de a cumpara imobilul/terenul”, a mai spus oficialul OJPC. Contractul va contine informatii clare despre datele de identificare ale partilor, pretul bunului, durata contractului, conditiile in care acesta poate fi reziliat, documentele necesare tranzactiei (care parte trebuie sa le obtina si in ce termen). Incalcarea acestor prevederi se va solda cu amenzi de la 3000 la 30.000 de lei.
Alin LEANCA