Scolile din judet au ramas cu multe probleme nerezolvate

scoala-veche-balaneasa.jpgDirectorii de scoli de pe Valea Trotusului, dar si primarii din zona, s-au plâns de nenumaratele probleme cu care se confrunta unitatile din invatamânt. Unele dintre aceste dificultati au fost prezentate si la intâlnirile recente cu reprezentantii Inspectoratului Scolar Judetean (ISJ) Bacau.

Câteva dintre probleme au fost ridicate de directorii de scoli, altele au fost evidentiate de primari, iar unele au fost prezentate de reprezentantii Sindicatului Liber din Invatamânt. Cei din urma s-au plâns de discriminarea la care au fost supusi unii profesori, in comparatie cu altii, in privinta acordarii unor drepturi precum tichetele-cadou, primele de vacanta sau plata analizelor medicale. In unele comune si orase s-au acordat aceste drepturi, dar in altele nu au fost gasite resurse financiare. La Onesti, spre exemplu, problema tichetelor-cadou a stârnit ample controverse, iar primarul Emil Lemnaru a criticat dur guvernul, pentru ca a stabilit noi sarcini pentru administratiile locale, fara a aloca si banii necesari pentru indeplinirea acestora. Dupa cum a subliniat primarul din Onesti, sumele necesare pentru acordarea tichetelor sint atât de mari, incât ar destabiliza complet bugetul local. Fiind presedintele PSD Onesti, primarul Emil Lemnaru a fost criticat, la rândul sau, iar reactiile lui au fost puse pe seama intereselor politice. Alti primari au dovedit ca problema este una obiectiva, de natura financiara. Ioan Bujor, primarul comunei Dofteana, care nu este de la PSD, ci de la PD-L, a avut si el o reactie asemanatoare cu cea a sefului executivului onestean. “Trebuie sa va adresati in alta parte”, le-a spus Ioan Bujor sindicalistilor care au cerut tichete-cadou, la recenta intâlnire cu sefii de la ISJ Bacau. “Nu avem de unde sa alocam acesti bani”, a spus Bujor, care a lasat sa se inteleaga faptul ca profesorii trebuie sa se adreseze Guvernului României, prin intermediul Ministerului Sanatatii si al ISJ Bacau.

Profesorii cer depolitizarea sistemului de invatamânt

Multi primari si directori de scoli s-au mai plâns si de acordarea unor drepturi pe criterii politice, mai ales a fondurilor pentru investitii si a microbuzelor scolare. Mai multi primari de la PSD s-au declarat nemultumiti de faptul ca microbuzele si fondurile pentru investitii au fost dirijate cu prioritate catre administratiile locale controlate de reprezentantii PNL. Astfel, primarul din comuna Stefan cel Mare a precizat ca s-au facut multe lucrari in scoli, dar constructorii nu si-au primit banii, iar directorul scolii coordonatoare a sustinut ca, in cursul demersurilor pe care le-a facut la nivelul ministerului, a fost intrebat de culoarea politica pe care o are. Si de modul in care au fost distribuite microbuzele s-au plâns unii primari, cum ar fi cei din comunele Cotofanesti si Dofteana, care nu au primit nici macar o singura masina, in timp ce alte comune s-au ales cu câte doua microbuze. Fata de aceste nemultumiri, inspectorul general de la ISJ, Ovidiu Cojocaru, a promis ca ultimele 30 de microbuze vor fi distribuite in mod corect, catre comunele care nu au primit masini, indiferent de coloratura politica a administratiilor locale, iar primarii asteapta ca inspectoratul sa-si onoreze aceste obligatii.

Lucrarile din scoli nu sunt verificate asa cum trebuie

Directorii de scoli s-au mai plâns si de imposibilitatea de a supraveghea lucrarile efectuate in scoli. Profesorii nu sunt specialisti in constructii si nu au cum sa-si dea seama daca lucrarile sunt sau nu efectuate in conformitate cu normele in vigoare. Au fost cazuri in care abia la receptia finala a obiectivelor s-a constatat ca firmele de constructii nu si-au facut treaba, pentru ca nu Ie-a verificat nimeni. Directorii au solicitat sprijin de la ISJ Bacau, dar inspectoratul nu reusit sa rezolve aceasta problema, motivând ca nu are angajat decât un singur specialist in acest domeniu, urmând sa mai fie angajat inca unul. Inspectorii de management din teritoriu au relatat si cazuri incredibile, in care unitati de invatamânt figurau cu fonduri masive alocate pentru investitii, dar in realitate nu s-a facut nici o lucrare in respectivele scoli, desi banii figurau cheltuiti. In astfel de cazuri a fost sesizata curtea de conturi, pentru a afla unde s-au dus banii. Au mai fost scoase in evidenta si alte probleme din invatamânt, cum ar fi abandonul scolar, in special in mediul rural. Printre cauzele fenomenului figureaza plecarea in strainatate, la munca, a parintilor unor copii care au ramas in grija bunicilor sau lipsa de venituri la nivelul unor familii de la sate, in special, dar si din mediul urban, in unele situatii. Gheorghe LEU

Adauga un comentariu

*