Asociatia pentru Promovarea Invatamântului European (APIEU) si Consiliul Judetean Bacau, in sprijinul autoritatilor locale din mediul rural

proiect.jpgAsociatia pentru Promovarea Invatamântului European (APIEU) – Bacau si Consiliul Judetean au derulat un priect menit sa constientizeze primariile din judet asupra importantei comunicarii cu cetatenii si care sa vina in sprijiinul bacauaniulor din mediul rural in ceea ce priveste relationarea cu autoritatile locale.

Interesul primordial al acestui proiect l-a constituit imbunatatirea activitatii autoritatilor locale din mediul rural apartinând judetului Bacau prin masurarea gradului de informare al populatiei cu privire la activitatea autoritatilor locale si identificarea unor mijloace de comunicare eficienta. Unul dintre obiectivele generale a fost ca proiectul sa vina in sprijinul autoritatilor locale din mediul rural al judetului Bacau, astfel incât factorii vizati sa poata lua decizii publice si sa creeze politici publice la nivelul comunitatilor lor. De asemenea, s-a urmarit institutionalizarea si consolidarea experientelor si a practicilor eficiente in vederea multiplicarii lor viitoare.

Beneficiari, autoritatile locale si cetatenii din mediul rural

Dintre obiectivele specifice ale proiectului ne vom referi la eficientizarea comunicarii dintre functionarii administratiei publice din mediul rural si cetateni, redarea unei imagini reale a modului in care sunt percepute activitatile autoritatilor locale (primariilor) din comunele judetului Bacau de catre cetateni precum si informarea autoritatilor locale despre asteptarile cetatenilor fata de acestia. Grupul tinta al proiectului a fost alcatuit din autoritatile locale din mediul rural din Bacaul, cetatenii din mediul rural din judet, autoritatile judetene care au beneficiat de informatii prin intermediul studiului dar si alte autoritati din alte judete care vor beneficia, ulterior, de diseminarea rezultatelor proiectului. Beneficiarii directi ai proiectului au fost autoritatile locale din cele 85 de comune ale judetului Bacau precum si cetatenii din mediul rural al judetului nostru. Pe cale de consecinta, proiectul si-a propus sa mareasca implicarea populatiei din mediul rural in viata publica locala si sa creasca abilitatile de comunicare eficienta ale autoritatilor locale din mediul rural al judetului.

Comunicarea, factorul cheie al interrelationarii

In timpul efectuarii studiului s-a desfasurat o analiza, de tip explorator, din perspectiva cantitativa, pe un esantion de subiecti semnificativ, cuprinzând cele 85 de comune din judetul Bacau. Au fost chestionati câte aproximativ 30 de cetateni pentru fiecare asezare, alaturi de trei reprezentanti ai autoritatilor publice locale: primarul, viceprimarul si secretarul de primarie. Astfel, au fost intervievati peste doua mii de indivizi, cetateni din satele si centrele de comuna vizate si peste doua sute de indivizi, reprezentanti ai autoritatilor publice locale. Maniera de selectie a cetatenilor a fost a fost cea a „drumului aleator” iar la alesii comunei, prin interviu in cadrul audientelor. Sondarea opiniei publice s-a efectuat in urma aplicarii unui chestionar adaptat cazului de fata, dupa modelul uni barometru de opinie publica.

Factori urmariti

In privinta cetatenilor au fost vizati trei factori. Este vorba despre satisfactia cetateanului privind nivelul de trai (multumirea si atitudinea / speranta pentru o schimbare), relatia cu primaria (relatia dintre primar si cetatean, probleme solutionate sau create de primarie, spatiul comunicational, multumirea fata de primarie) si gradul de informare a cetateanului privind aspectele administrative (cunoasterea organigramei privind autoritatile locale, precum si a programului de audiente, increderea acordata unor institutii publice in vederea imbunatatirii situatiei administrative din tara). Pentru a analiza relatia reala dintre autoritati si cetateni a fost elaborat un chestionar care a cuprins o serie de factori semnificativi. Ne referim aici la relatia cu cetateanul (spatiul comunicational, atitudinea fata de problema cetateanului, media audientelor saptamânale cu satenii, indatoririle cetatenilor fata de primarie si obligatiile primariei fata de acestia, nevoia de perfectionare a autoritatilor in domeniul comunicarii socio-institutionale, negocierea si medierea de conflicte). De asemenea, din chestionar nu a lipsit gradul de informare a alesilor din punct de vedere al legislatiei administrative sau relatia dintre autoritatile publice (primar – viceprimar, primar – secretar, viceprimar – secretar, primarie – consiliu judetean).

Rezultate obtinute

In urma intervievarii celor doua esantioane de subiecti a iesit in evidenta importanta comunicarii. Aceasta constituie un element indispensabil in interactiunea dintre cetateni si personalul din institutiile administrative locale, indiferent de natura relatiilor sociale, de rangul social, de obligatiile si de asteptarile din ambele parti. Acest lucru este dovedit si prin faptul ca aspectul comunicational privit ca instrument antrenant in relationarea dintre cele doua categorii sociale este privit cu interes atât de cetateni, cât si de alesii locali. Drept consecinta, a rezultat faptul ca unul dintre obiectivele de dezvoltare institutionala pe care trebuie sa il adopte administratia publica locala este atât perfectionarea modalitatilor de comunicare interna, cât si a comunicarii cu mediul extern: alte organizatii, cetatenii, mass-media, alte organe ale administratiei publice. Aspectele care trebuie constientizate si aprofundate sunt: bazele si nivelele de comunicare, formele comunicarii, mijloacele comunicarii, stiluri de comunicare si de conducere, alegerea stilului de conducere si e comunicare in functie de factori specifici.
Razvan SENDREA

Adauga un comentariu

*