Se vrea „ieşit din comun”

Trăim, se pare, vremuri ce denotă o apetenţă mai mare ca niciodată faţă de orice e ieşit din comun. Chiar dacă unicitatea e căutată prin însăşi caracterul uman, în prezent, bomdardamentul cu informaţii al omului de rând crează, se pare, o nouă dimensiune a gândirii. Se observă o superficialitate a judecăţii, ce pare a fi preocupată doar de asigurarea unei stări emoţionale euforice de moment cu orice preţ şi a unor trăiri de beatitudine de scurtă durată. Preşedintele Băsescu are o marjă ridicată de popularitate nu atât datorită calităţilor sale în cea mai înaltă funcţie în stat ci, mai degrabă, „glumiţelor” studiate atent anterior pe care le emană la fiecare apariţie în public, ce îl face ca electoratul să-l considere „popular”. Nu numai la noi se înregistrează astfel de apetenţe. În Franţa, lideri sobri gen Francois Mitterrand ori Jacques Chirac au fost daţi la o parte din conştiinţa publicului de un Nicolas Sarkozy, ce oferă privitorilor momente vesele la prezenţele în public. Chiar şi „jandarmul universal” şi-a ales recent, pentru prima dată în istorie, un lider de culoare. Nimic în neregulă în asta, doar neobişnuit. Electorii par incapabili să aleagă în acest moment lideri după criterii analitice sănătoase, determinate de competenţă, calităţi personale, putere de muncă, experienţă, proiecte propuse, ce ar putea susţine interesele personale şi ale mediului social particular al acestora. E doar o superficială împărţire între „băiat bun, de-al nostru” şi adversarul acestuia. La noi, dar şi la alţii, o simplă analiză a surselor de informare relevă o pasiune bolnavicioasă pentru subiecte din publicaţii tabloid, aflate pe primul loc în topul vânzărilor. Sau pentru talk-show-uri în care personaje gen Magda Ciumac sau vrăjitoarea Omida fac „dezvăluiri incendiare”. Emisiunile culturale sau publicaţiile istorice ce dezbat la nivel „peste medie” probleme legate de politologie, relaţii internaţionale ori alte domenii ce formează sau macar „ţin în priză mintea” au rating, respectiv tiraje, cu mult sub cele menţionate anterior. E vorba aici doar de natura şi mintea umană. Ce pare să aibă, în acest moment, o reacţie de respingere a abundenţei de idei şi informaţii. Ba mai mult, de agasare. (Olimpia FILIP)

Adauga un comentariu

*