Problema “piratilor†din domeniul transportului de persoane nu mai reprezinta pentru nimeni o noutate. De peste zece ani de zile se tot incearca in zadar gasirea unor solutii de eradicare a acestui adevarat flagel, insa rezultatele sunt ca si nule. Sigurii care se lupta pe acest front sunt politistii de la Circulatie, insa si acestia sunt legati de maini si de picioare din cauza unei legislatii incompleta, neadaptata cu realitatea de pe sosele.
Profitand din plin de un oarecare vid legislativ, “piratii†isi desfasoara nestingheriti activitatea, provocand pierderi urise societatilor de transport persoane. Acestia isi desfasoara activitatea de transport persoane atat cu automobilele proprii cat si cu microbuse de 8+1 locuri, care nu pot fi licentiate de autoritatea competenta, respectiv Autoritatea Rutiera Romana (ARR). In toata aceasta nebunie, singurii care le mai dau de furca “ilegalistilor†sunt politistii din cadrul Biroului de Siguranta a Circulatiei din Mediul Urban (BSCMU) Bacau, care desi ii depisteaza in trafic avand calatori in masini, le este destul de greu sa probeze acest lucru, deoarece multi dintre cei care circula cu astfel de mijloace de transport refuza sa devina “turnatoriâ€. Inspectorul prinicipal Aurelian Nadejde, seful BSCMU Bacau, ne-a precizat ca problema “piratilor†reprezinta una dintre prioritatile biroului pe care il conduce. „Desi nu suntem indeajuns sustinuti de legislatia care reglementeaza activitatea de transport, incercam sa punem ordine in acest domeniu. Este un razboi pe termen lung, insa noi ne vom mobiliza la maxim. Din pacate, o parte din vina o poarta si cei care apeleaza la aceste mijloace de transport fara sa constienizeze pericolul la care se expun in astfel de situatii, deoarece cu ocazia controalelor efectuate am constatat zeci de cazuri in care masinile “piratilor†prezentau grave defectini la sistemul de directie. Va pot aduce si cateva exemple de astfel de conducatorii auto: Vasile D, cu auto BC 02 WMU; Ion R., cu auto BC 04 KPE; Mircea A., cu auto BC 01 HRX, Iosif P., cu auto BC 02 WDT; Ion A., cu auto BC 03 AVL, iar lista este mult mai lungaâ€, sustine inspectorul principal Nadejde.
La vanatoare de clienti
Pentru a-i depista in “exercitiul functiunii†este suficient sa ajungi in zona Narcisa sau in apropierea Autogarii si ii recunosti imediat. Daca nu, o fac ei in momentul cand apare un potential client, unul dintre ei se duce si-l intreaba rapid unde merge. In cazul in care cad la o invoiala, clientul este bagat in masina si pus sa astepte pana mai vine cineva, asta in cazul in care acesta nu doreste sa plateasca integral cursa. In general se fac aranjamente de cate patru persoane, adica pana se ocupa toate locurile din autoturism, dupa care se face plecarea. Trebuie spus ca la capitolul organizare, “piratii†sunt extrem de bine pusI la punct. Controalele din traseu sunt anuntate cu ajutorul telefoniei mobile, iar in situatia unui filtru pasagerii sunt scoliti de sofer sa declare ca nu platesc nici un leu, deoarece sunt rude cu acesta. Un alt fenomen se intampla in apropierea podului de la Margineni, unde zilnic, la anumite intervale orare, sunt cate 2-3 microbuze de 8+1 locuri, care isi asteapta clientii. Cand sunt pline, acestea pleaca nestingherite spre destinatie. Politistii au deja in colimator cateva microbuze de acest gen, reusind sa intocmeasca chiar si un dosar penal pe numele lui Mircea Dumitru., de 54 de ani, din Bacau, care transporta calatori cu ajutorul unui microbuz marca Renault cu numarul de circulatie BC 30 KAM.
“Podul si piratii ne mananca ficatiiâ€
Activitatea acestor pirati, care pe langa faptul ca nu sunt autorizati, nu platesc niciun fel de impozit la stat sau vreo alta taxa, fac concurenta neloiala firmelor autorizate. Mihai Balaita, directorul tehnic al SC “Transport Bistrita†SA, ne-a marturisit ca podul de la {erbanesti si piratii “ne mamanca pur si simplu ficatii. In mod normal, in transportul de persoane exista o paine de mancat pentru toata lumea. Totul este sa se mearga pe calea legala. Prin legislatia din domeniu, Autogara Bacau, este singurul operator judetean care respecta intocmai orele de plecare din statii. Acest lucru este folosit la maxim de pirati, care cu 10-15 minute inainte isi fac veacul prin zona noastra si ne sufla clientii. Sunt unii taximetristi ilegali care fac si cate 5-6 curse pe ziâ€, ne-a spus Mihai Balaita. La randul lui, directorul general Constantin Marcu intareste cele declarate de colegul sau. “Ca si cum nu ar fi fost de ajuns lupta cu piratii mai avem pierderi si cu restrictiile impuse de refacerea podului. Fara sa fim ascultati sau consultati s-a luat decizia interzicerii circulatiei pe pod. Din pacate, aceasta masura nu se aplica in mod egal la toti transportatorii. Masinile noastre sunt oprite, in timp ce altii trec fara nicio problema. Noi am calculat ca acest ocol ne obliga sa parcurgem, in plus, peste 700 de kilometri zilnic, iar lunar podul ne creaza o gaura in buget de peste 200 de milioane de lei vechi. Chiar si in aceste conditii destul de vitrege, noi am investit sute de mii de euro, pentru cresterea gradului de confort al calatorilor, achizitionand peste 40 de autobuze cu grad de confort maxim. Ca sa nu mai vorbesc de investitiile realizate in incinta sediului Autogarii. Daca ar fi sa calculez pierderile cauzate de pod si de pirati, cred ca profiturile noastre ar fi fost cu aproximativ 50 la suta mai mari. In conditiile in care reuseam sa incasez acesti bani, toata lumea avea de castigat si in primul rand statul, care primea mai multi bani la bugetâ€, precizeaza Constantin Marcu.
Se asteapta modificarea legislatiei in domeniu
Atat politistii, cat si cei de la ARR asteapta un crearea unui cadru legal favorabil pentru a avea puterea de a stopa fenomenul “pirateriei†din domeniul transportului de persoane. “Speram ca in cel mai scurt timp sa fie elaborata o lege pentru a se putea face ceva in vederea stoparii acestui fenomen. Pana atunci, insa, nu se poate face marea lucruâ€, a mai declarat Constantin Marcu. Astfel stand lucrurile, se pare ca va mai trece inca mult timp pana ce acesti evazionisti de pe soselele bacauane sa fie trasi la raspundere.
Cristi AIOANEI
BAI IN CAPITALISM PIATA ESTE LIBERA.