Haos în gări ÅŸi blocaj total pe calea ferată. Timp de două ore, între 7.00 ÅŸi 9.00, nici un tren nu a plecat din gări, iar cele care erau deja pe traseu s-au oprit în primele staÅ£ii pe care le-au întâlnit. Greva de avertisment a ceferiÅŸtilor a afectat 416 trenuri, dintre care 221 au fost oprite pe parcurs, iar restul au rămas în gări, nemaiplecând în cursă. SindicaliÅŸtii nu renunţă aÅŸadar la proteste, chiar dacă ministrul Transporturilor Ludovic Orban le-a transmis că greva este „imoralăâ€. „Peste 50.000 de feroviari vor înceta activitatea, garniturile care sunt deja în miÅŸcare vor opri în prima gară pe perioada protestului CFR-iÅŸtilor”, a declarat preÅŸedintele FederaÅ£iei MiÅŸcare Comerciale, Gheorghe Popa.
Miercuri dimineaţă va fi însă grevă de avertisment ÅŸi nu generală la CFR. AnunÅ£ul iniÅ£ial a fost comunicat luni de autorităţi ÅŸi de sindicaliÅŸti, după negocierile de la Ministerului Transporturilor. SindicaliÅŸtii cer salarii mai mari, dar ÅŸi condiÅ£ii mai bune de muncă. Invitat la Åžtirea Zilei, ministrul Transporturilor a declarat că sindicaliÅŸtii vor o mărire de salariu cu 31%, ÅŸi nu de 18%, aÅŸa cum au „coafat” ei cererea ÅŸi cum au transmis-o presei.
Oferta ministerului a rămas neschimbată – puţin peste 8 la sută, majorare care nu este nicidecum pe placul sindicaliştilor. Reprezentanţii federaţiilor sindicale naţionale din transportul feroviar au spus că în ianuarie au început negocierile privind salariile angajaţilor din domeniu. Salarizarea convenită prin Contractele Colective de Muncă la nivelul unităţilor feroviare are valabilitate până la 31 ianuarie 2008, având un nivel minimal de 450 lei.
Feroviarii au oprit trenurile şi pe 1 februarie. Atunci, timp de trei ore, trenurile nu au mai plecat din gări, iar casele de bilete au fost închise. Liderii federaţiilor sindicale feroviare anunţau că acţiunea a fost una voluntară. Ministrul Ludovic Orban i-a ameninţat însă cu sancţiuni pe cei care au organizat protestul, având în vedere că acesta a fost declanşat simultan în mai multe gări din toată ţara.
SoluÅ£ia dată în urmă cu o lună de Călin Popescu Tăriceanu la solicitările sindicaliÅŸtilor a fost una simplă – restructurarea. Premierul a arătat că CFR oricum înregistrează pierderi ÅŸi funcÅ£ionează cu subvenÅ£ii de la Guvern, aÅŸa că singura posibilitate de majorare a salariilor ar fi micÅŸorarea numărului de angajaÅ£i.
ORBAN: SINDICALIÅžTII CFR VOR MÄ‚RIREA SALARIILOR CU 31%, NU CU 18%