Producatorii de paine la negru au ajuns sa controleze aproape trei sferturi din piata painii din Romania, deruland afaceri de peste un miliard de euro. Cu perspectiva falimentului in fata, cei care produc paine legal au cerut statului sa intervina. Piata painii genereaza evaziune fiscala, iar romanii risca sa se imbolnaveasca. Culmea e ca diferenta de pret intre o paine la „negru” si una cu taxe legale, este nesemnificativa!
Ne intrebam, deseori, din ce cauza painea pe care o cumparam din diferitele brutarii aparute orecum ciupercile dupa ploaie, e mai mult coaja si prea putin miez. Sau atunci cand o taiem nu mai ramane nimic din ea, se face firimituri. Miezul pare uneori lipicios, are o culoare variabila. Specialistii din panificatie spun ca acestea ar fi principalele „semnale” ca painea pe care am cumparat-o este inferioara calitativ si riscam sa ne imbolnavim. Pentru ca este produsa „la negru”, in brutarii ilegale, unde ce nu se vinde se refoloseste. Sa fie doar parerea celor care simt ca le este amenintata piata de desfacere?
Piata painii la negru a explodat
Din cauza vremurilor in care traim, romanul apeleaza, din pacate, la painea de cea mai proasta calitate, pentru ca este mai ieftina. Din cauza pretului, piata painii la negru a explodat in ultimii doi ani. Conform statisticilor, de la 40 – 50 la suta cota de piata, brutariile de cartier au ajuns la afaceri totale de un miliard de euro, devenind principalul jucator din piata, cu o cota intre 60 si 80 la suta. „Consiliul Concurentei si institutiile abilitate ale statului, Garda Financiara si Politia Economica, ar trebui sa intre mai puternic in piata si vor vedea ca peste 50 la suta din piata face evaziune. Cei care spun ca le convine pretul actual, inseamna ca, ori fac profit din volum, ceea ce e putin probabil, ori fac evaziune”, a declarat Alin Giurea, presedintele companiei Pambac.
Paine la negru a boala curata!
Pentru romani, painea produsa la „negru” poate avea urmari doar in ceea ce priveste sanatatea sa, pentru ca, din punct de vedere financiar, nu exista prea mari diferente de pret. Iar acest lucru este posibil in cazul in care nu prea sunt controlate conditiile igienice in care painea este produsa. Producatorii legali au o mare problema, pentru ca se tem ca, daca statul nu va lua masuri pentru a controla fenomenul, ar putea ajunge la faliment.
S-a solicitat reducerea TVA
Producatorii legali au lansat nenumarate apeluri la adresa Guvernului pentru a lua masuri pentru reducerea pietei negre, insa fara succes. Si nu sunt singurii din economie care se plang de evaziune. In toate domeniile, alcool, tutun, carne si produse din carne, piata neagra a ajuns sa reprezinte intre 50 si 80 la suta. Iar statul pierde anual miliarde de euro din acest motiv. Dar se plange ca nu are bani, ca au scazut veniturile bugetare, fara a lua vreo masura legata de reducerea evaziunii fiscale. Insa taie din pensii si salarii. Este clar ca la mijloc sunt multe interese. Ce au cerut producatorii? In primul rand, declansarea unor controale la sange pe piata painii pentru a descoperi producatorii ilegali. Apoi, au solicitat reducerea TVA-ului la produsele de panificatie de la 19 la 5 la suta. Este cunoscut faptul ca, in majoritatea tarilor europene, produsele alimentare au un TVA mai mic decat restul afacerilor. Prin reducerea TVA, s- ar putea produce mai ieftin, iar acest lucru s-ar regasi in pret. Reducerea fiscalitatii i-ar determina pe multi dintre brutarii la negru sa-si scoata afacerile la lumina, pentru ca, cu un TVA de 5 la suta, foarte putini cei care ar mai risca sa faca paine la „negru”. In ceea ce priveste reducerea TVA, s-au cautat mai multe solutii, incepand de la aceea ca acesta sa ramana de 19 la suta, dar o data la trei luni, firmele sa primeasca inapoi 14 la suta din cat au platit TVA cu trei luni in urma. Guvernul insa a dat cu flit si acestei propuneri, ca si altora. Ministrul Finantelor, Sebastian Vladescu declara ca o reducere a TVA-ului in industria alimentara nu ar duce la scaderea evaziunii si nici a preturilor, cel mai probabil ar insemna mai multi bani in buzunarele producatorilor.
Executivul a adoptat anul trecut o Ordonanta de Urgenta pentru reducerea evaziunii in comertul cu cereale insa aceasta nu si-a gasit efecte, pentru ca… nu a fost aplicata!
Culmea controlului!
Producatorii legali au solicitat controale mai dure ale statului, insa acestea au avut loc numai la firmele acestora, nu si in piata neagra! Nu-i mai putin adevarat ca nici producatorii legali nu sunt nici ei, in totalitate, „usa de biserica”’. O ancheta realizata de Consiliul Concurentei a relevat faptul ca 48 de firme din Vrancea si Maramures, legale, s-ar fi inteles in privinta preturilor! Potrivit anchetei, aproape toti agentii economici au practicat un nivel de pret de aproximativ 2,13 lei pentru un kilogram de paine alba, fata de un pret mediu 1,56 lei/kg inainte de formarea cartelului. „Nu se poate pune problema unei intelegeri intre producatorii de paine. Si asta pentru ca, la cat de mare este concurenta pe piata si la cum evolueaza datele economice, incluzand preturile graului, al energiei electrice si celelalte cheltuieli, e o aberatie sa spui ca exista un fel de conspiratie”, a comentat Alin Giurea, presedintele Pambac SA, aceasta afirmatie. „Numai in Bacau sunt 331 de mori si 145 de brutarii. Cum sa ajungi sa te vezi cu toti sa faci asemenea intelegeri? In plus, la nivelul tarii exista zeci de mii de producatori independenti de paine. E o piata concurentiala in care cine ofera produse mai ieftine si mai bune, castiga”, considera Alin Giurea.
Consumul de paine, in scadere
Romanii consuma, in medie, anual, 105 kilograme de produse de panificatie, in timp ce media europeana este de 75 de kilograme. Pretul painii in Romania este cu aproape 40 la suta mai mic decat media europeana si se situeaza la nivelul celui din Ungaria, Polonia si Cehia. Potrivit estimarilor, piata de panificatie valoreaza, in prezent, aproape doua miliarde de euro. Cu toate acestea, afacerile producatorilor de paine au scazut, influentate de cresterea pietei la negru si reducerii consumului. Acesta a scazut cu 10 kilograme pe cap de locuitor in ultimii 10 ani si fenomenul va continua. Potrivit lui Aurel Popescu, presedintele Rompan, „asistam la o schimbare a comportamentului de consum al romanilor, iar pe de alta parte, relevant este si pretul, mai ales acum, in plina recesiune”.
PAMBAC a resimtit scaderea consumului
Scaderea consumului s-a resimtit in afacerile producatorilor. Pambac Bacau a obtinut anul trecut o cifra de afaceri in valoare de 173 milioane lei, in scadere cu circa 12 la suta fata de anul anterior. Pe o piata aflata in recesiune, Pambac SA a incheiat 2009 in pozitia de lider national la paste fainoase cu brandurile „Pambac”, „Gata” si „Flavora”, pe locul trei national la fainuri de grau cu brandurile „Grania” si „Pambac”, si pe locul patru national la malai, cu brandurile „Pambac” si „Gata mamaliga”. Pambac si-a conservat pozitia de lider zonal pe piata de panificatie si fainuri industriale.
Afacerile anului 2009 au fost pentru Pambac cu 8 la suta mai mici in volum fata de cele ale lui 2008, in timp ce din punct de vedere valoric, scaderea a fost cu circa 12 la suta, bilantul pe 2009 indicand o cifra de afaceri de 173 milioane lei.
„Scaderea cifrei de afaceri s-a datorat in principal faptului ca preturile produselor au scazut, dar si limitarii colaborarii numai la parteneriatele sigure, asumandu-ne aceasta reducere si preferand sa conservam fluxurile financiare ale companiei”, spune Alin Giurea, presedintele Pambac. El a mai adaugat ca, pentru 2010, Pambac isi propune cel putin mentinerea cifrei de afaceri si a profitabilitatii anului anterior. „Asa cum am anticipat venirea crizei financiare si am redus accelerat gradul de indatorare in ultimii trei ani, facand reduceri importante de costuri, consider ca firmele posesoare a unor branduri solide, cu o echipa de management dedicata si antrenata, vor iesi intarite din 2010 si vor putea sa-si reia imediat cresterea”, a adaugat Alin Giurea.
„Castiga cu Pambac paine gratis pe viata”
Concursul ademarat in februarie 2010 si face parte din programul de intarire a pozitiei pe piata locala de panificatie si recastigarii consumatorilor pierduti in ultimii ani, ca urmare a actiunilor agresive de fraudare a brandului „Pambac” in categoria panificatie. „Suntem multumiti de modul in care a fost primit concursul in randul consumatorilor. Acest concurs este pentru noi o foarte buna ocazia de a lua pulsul pietei atat din perspectiva consumatorilor cat si din perspectiva colaboratorilor nostri”, spune Alin Giurea. In ceea ce priveste piata paiinii la negru, presedintele Pambac SA a spus: „Cresterea preturilor este inevitabila in conditiile in care pretul graului s-a dublat. Doar daca s-ar reduce TVA la paine la o cota de 5-6 la suta, s-ar putea amortiza pierderile pe acest domeniu, iar preturile ar putea ramane la cote acceptabile. Daca se vor elimina producatorii fantoma, piata se va aseza, atat din punct de vedere al preturilor, cat si al calitatii produselor. O reducere a TVA, combinata cu eliminarea evaziunii fiscale, va aduce mai multi bani la buget”.
Dan MINDIRIGIU