Romania, pe locul doi la violenta in scoli

Scolile din Romania se situeaza pe locul doi intr-un clasament care cuprinde 37 de tari in ceea ce priveste violenta. Potrivit unui studiu realizat de Organizaţia Mondiala a Sanatatii (OMS), citat de „Salvati Copiii” Romania, peste 70 la suta dintre elevii romani recunosc faptul ca le este teama de comportamentul agresiv al colegilor.

Institutul de Prevenire si Psihosociologie a inregistrat in 2007 16.417 cazuri de delicventa juvenila in Romania, minorii fara ocupatie avand o pondere de 50-55 la suta in comiterea infractiunilor. In acelasi timp s-a observat o tendinta de crestere a ponderii elevilor, respectiv de la 44,7 la suta in 2000, la 57,1 la suta in 2007. „Salvati Copiii” a identificat cauzele violentei din mediul scolar, stabilind ca acestea pot fi familiale (atitudini violente ale parintilor unul fata de celalalt sau fata de copii, limbaj agresiv, aplicarea pedepselor corporale), sociale (modelele culturale diseminate in spatiul public: expunerea copiilor la violenta stradala, mediatica, culturala in sens larg) sau interne (modelul pedagogic rudimentar, bazat pe coercitie si pedeapsa.

Pe primul loc la raportarile profesorilor

Romania se situeaza pe locul al doilea in ceea ce priveste violenta in scoli, intr-un clasament care cuprinde 37 de tari,  peste 70 la suta dintre elevii romani recunoscand ca le este teama de comportamentul agresiv al colegilor de scoala, potrivit unui studiu efectuat de Organizatia Mondiala a Sanatatii, dupa cum arata un comunicat de presa al Organizatiei Salvati Copiii. Aceasta organizatie anunta ca dintre cazurile de violenta din scoli, 25 la suta se refera la acte de agresiune verbala. In ceea ce priveste numarul de profesori care au raportat acte de violenta ale elevilor in timpul orelor, Romania se afla pe primul loc intre 37 tari din lume. In Romania, 70 la suta dintre tineri se tem sa se duca la ore din cauza actelor de huliganism, care, conform statisticilor, se petrec cel putin o data pe saptamana. Studiile au demonstrat ca cel putin unul din patru elevi de clasele VII-VIII se teme sa nu fie atacat sau sa devina victima violentei in scoli. Cel mai mare procent din acest punct de vedere se intalneste in Ungaria (75 la suta), la scor strans aflandu-se Romania. In cealalta parte a balantei se afla Olanda, cu 7 la suta. Pe locul trei in topul insecuritatii scolare se afla filipinezii (60 la suta). Scolile din Danemarca si Singapore sunt cele mai sigure, deoarece, conform datelor, doar 6 la suta din cursanti se tem de acest lucru, respectiv 8 la suta. Germania si Statele Unite ale Americii se gasesc cu 22 la suta, respectiv 26 la suta. O solutie pentru diminuarea cazurilor ar fi ca fiecare scoala sa aiba un psiholog scolar sau macar un medic scolar. Psihiatrii spun ca principala problema este lipsa comunicarii.

Fenomen raspandit in lume

Potrivit altor studii, prevalenta acestui fenomen o reprezinta actele de huliganism care se produc cel putin o data pe saptamana. De exemplu, un studiu israelian a aratat ca aproape o treime din elevii care frecventeaza scoli elementare si licee si aproape un sfert din studentii aflati in unitatile superioare de invatamant considera violenta ca fiind o mare problema in scolile in care invata. Violenta in scoli este un fenomen care framanta toate societatile si ea se produce la toate scolile de diferite niveluri. Spectrul ei este extrem de larg manifestandu-se pe scara larga in relatia elevi-elevi pana la profesori-elevi. Totusi cercetatorii au semnalat diferente intre modurile in care se manifesta aceste comportamente deviante in cele 37 de tari dar care sunt greu de explicat. Pe de-o parte, fenomenul nu este legat de rata criminalitatii, a divorturilor sau de procentul minoritatilor etnice. Dar pe de alta parte aceste situatii sunt in conexiune cu indicatorii sociali, cum ar fi privarile economice, varsta, calitatea sistemului scolar etc. De obicei profilul psihologic al celor care suporta acte de cruzime din partea colegilor este urmatorul: tinerii anxiosi, fara protectie, persoanele sensibile, tacute, care nu au nici macar un prieten bun in scoala. Totusi elevii agresivi isi manifesta deseori furia si asupra profesorilor sau parintilor. Conform unui studiu al profesorului Barry Nurcombe, de la Universitatea Queensland, numit „Prevalenta tulburarilor la copii si adolescenti”, deseori tinerii cu probleme mintale de sanatate provin din familii sarace, cu o apreciere negativa despre sine, cu performante scolare slabe. Adolescentii cu probleme de sanatate mintala sunt cuprinsi in rapoarte privind rata sinuciderilor sau consumatori de tigari, bauturi alcoolice sau droguri.

Copilul bataus este un copil batut

La nivelul fiecarei scoli ar trebui sa existe un psiholog scolar. Foarte putine unitati de invatamant au un astfel de specialist. Acesta ar functiona ca un consilier in anumite situatii si ar indruma copiii in functie de probleme, pentru consiliere psihologica, familiala sau de sanatate mintala. In primul rand este o problema de mentalitate, deoarece exista o intelegere disproportionata a libertatii si democratiei. Autoritatea si coercitia nu duc la scaderea gradului de violenta, ci doar ar putea sa stapaneasca fenomenul.  Principala problema in sistemul de invatamant romanesc este lipsa de comunicare. Copilul trebuie invatat sa  comunice. Si el invata prin imitare. Psihologii spun ca aproape intotdeauna, copilul bataus este un copil batut. Alaturi de deficitul de abilitate de a comunica, in spatele cifrelor coplesitoare din raport se afla controlul redus al comportamentelor. Studiile epidemiologice sunt foarte scumpe, iar la noi in tara nu au fost efectuate pe probleme de sanatate mintala la copii si adolescenti. Studii internationale releva insa ca frecventa incidentei bolilor psihice la copil si adolescent in conditii psihosociale anormale este crescuta.

A scazut violenta in scolile bacauane?

Conform unui raport al Inspectoratului Judetean de Politie Bacau, numarul infractiunilor sesizate in zona unitatilor de invatamant preuniversitar s-au redus in primele trei luni ale lui 2010, fata de perioada similara a anului trecut. Au fost sesizate cu 28,3 la suta mai putine infractiuni, numarul infractiunilor savarsite de elevi a scazut cu 37,57 la suta, iar numarul de elevi victime s-a redus cu 16 la suta. Cel putin asa raporteaza politistii.

Paza cu firmele particulare, singura solutie?

Reducerea si chiar eliminarea actelor de violenta in scoli nu sunt obiective de neatins sau vorbe in vant. O solutie, dupa cum arata insasi realitatea, o constituie chiar asigurarea pazei cu ajutorul firmelor de paza particulare, al caror personal reuseste sa tina lucrurile sub control si sa impuna respect in randul elevilor care au apucaturi violente. Exista trei categorii de incidente, cu grade de risc de la 0 la 2, anume: grad 0 – talharii, violente, amenintare cu bomba, elevi luati la bataie de persoane straine, profesori amenintati, consum de droguri, spargeri pe timp de noapte; grad 1 – persoane straine in incinta scolii, amenintari verbale intre elevi, acte de vandalism, distrugeri de bunuri, posesie de arme albe etc.; grad 2 – elevi care fumeaza in scoli, elevi care chiulesc, comportamente verbale necivilizate, atitudini huliganice pe holuri etc. Numai ca, in conditiile reducerilor drastice preconizate de Guvern in ceea ce priveste cheltuielile bugetare, le va veni foarte greu conducerilor de scoli sa poata plati o firma de paza. Si cum si numarul  angajatilor va fi redus, totul va cadea in sarcina cadrelor didactice.

Dan Mindirigiu

Adauga un comentariu

*