Aproape jumătate dintre tinerii români consideră că primul lor salariu va fi de sub 1.000 de lei. Primul salariu, în viziunea a aproape jumătate dintre tinerii români, va fi sub 1.000 lei, în timp ce 19% sunt mai optimişti, sperând că pe primul fluturaş de salariu va figura o sumă mai mare 2.000 de lei, potrivit unui sondaj realizat de Banca Comercială Română (BCR), la care au răspuns 500 de liceeni şi 200 de studenţi. Rezultatele sondajului arată că atât liceenii, cât şi studenţii consideră că un comportament financiar demn de urmat este cel care echilibrează cheltuielile cu veniturile, reuşind să economisească şi să investească eficient în acelaşi timp. În acest sens, peste o treime dintre respondenţi au declarat că au un model financiar printre membrii familiei, mama fiind persoana cea mai de încredere. De asemenea, 73% au declarat că ţin evidenţa banilor, iar 65% dintre respondenţi au spus că economisesc bani pentru acoperirea cheltuielilor mai mari legate de facultate sau excursii. Dintre persoanele publice din România cunoscute şi apreciate de tineri din punctul de vedere al legăturii cu lumea finanţelor sau afacerilor, respondenţii i-au indicat cel mai des pe guvernatorul Băncii Naţionale, Mugur Isărescu, şi omul de afaceri Ion Ţiriac.
Distracţie şi creativitate, versus responsabilitate şi spirit de echipă
Întrebaţi de realizatorii sondajului despre valorilor lor, tinerii români spun că îi definesc în principal libertatea, înclinaţia spre distracţie şi creativitatea. La polul opus s-au aflat valorile percepute ca fiind specifice tinerilor români de acum 20 de ani: responsabilitate, comportament civilizat şi spirit de echipă.În ceea ce priveşte pregătirea profesională, 62% dintre respondenţi consideră că pregătirea practică este cea mai eficientă modalitate de învăţare şi doar 16% acordă un rol important în dezvoltarea lor personală şi profesională îndrumării primite din partea mentorilor. De asemenea, peste două treimi dintre tinerii participanţi la sondaj şi-au făcut un plan de carieră, domeniile de interes cu cea mai mare pondere fiind cel financiar-bancar, IT şi marketing.