Consecvenţi ideii că nu există cunoaştere care să nu fie putere, în cadrul celei de-a treia reuniuni de proiect Comenius „Literacy Skills – Developing Literacy Skills in Secondary School” membrii delegaţiei române, profesori şi elevi ai Colegiului Mihai Eminescu din Bacău, am purces cu speranţe mari în Turcia. Mobilitatea a început pe 18 septembrie si s-a finalizat pe 22 septembrie, început de an şcolar atât la noi, cât şi la ei. Şcoala noastră este partener în cadrul acestui amplu parteneriat şcolar multilateral, alături de Ankara Lisesi – Ankara, Turcia. Coordonatorul european al proiectului este instituţia Hagaskoli din Reykjavik, Islanda. Obiectivele proiectului sunt: identificarea unor abordări inovatoare în vederea motivării liceenilor spre lectură, implementarea unei abordări interdisciplinare în vederea încurajării lecturii în rândul elevilor, identificarea unor exemple de bună practică între ţările partenere referitoare la îmbunătăţirea competenţelor de citire ale elevilor şi motivarea lor pentru lectură, mai ales în domeniul ştiinţelor. Programul de lucru gândit de gazdele noastre a inclus două sesiuni de asistenţe la ore, un workshop pe tema dezvoltării competenţelor de lectură în rândul elevilor de liceu şi alte activităţi comune. Pletosu Dragoş-Mădălin şi Vida Vlad, elevi ai liceului nostru din clasele a X-a, au avut posibilitatea de a stabili legături strînse cu elevii din Turcia şi nu numai, de a participa la ore de engleză, franceză, fizică, matematică, sănătate umană, limbă şi cultură turcă. Astfel, s-au putut privi comparativ şi contrastiv modul lor de învăţare, dotarea şi mediul în care se desfăşoară o oră de curs, cu cel existent în sistemul nostru educativ. De aceste experienţe au beneficiat şi doamnele profesoare Iancu Mariana, Roşu Roxana, Toma Gabriela, Ursachi Alina şi dir. adj. Andrioaie Ana-Maria, având astfel posibilitatea de a dobîndi noi abilităţi de comunicare şi prezentare, de a cunoaşte şi înţelege diversitatea culturală şi lingvistică europeană, toate ducând la îmbunătăţirea calităţii educaţiei. Am jinduit la tablele lor interactive conectate la internet, am visat şi noi la momentul în care elevii noştri vor avea câte un iPad, am admirat consecvenţa în a purta uniforma, intonarea imnului naţional la început şi sfârşit de program, practici considerate la noi de mult timp desuete, am învăţat că avem, pe nedrept, complexe culturale nejustificate.Turcia este clar un câştig ca studiu antropologic şi am învăţat acolo că cel mai bun mijloc de a învăţa să te cunoşti e să încerci a-i înţelege pe ceilalţi. Dincolo de frumuseţi precum hornurile zânelor din Capadocia, mirodeniile şi argintăria din Beypazari, dincolo de toate cuceririle tehnologice, această reuniune de proiect ne-a permis să-i vedem pe elevii români cu totul alţi ochi, să-i revalorizăm, să fim mândri că sunt ai noştri ca potenţial cognitiv şi am redefinit patriotismul ca sentimentul de mândrie că ceva frumos s-a putut petrece în ţara ta cu ocazia mobilităţii anterioare.
Prof. Roxana Rosu