Considerã cã generatia din care face parte este destul de superficialã…Matematica? Nu multi o adorã…”Nu pentru cã obiectul este neplãcut, ci pentru cã tinerii nu reusesc sã trateze scoala cum ar trebui”. Matematica presupune foarte multã muncã…Pentru o judeteanã simplã trebuie sã lucrezi cam luni intregi.
Este materie grea si trebuie sã stai mult cu foaia si cu pixul sã lucrezi. Nu trebuie sã ai goluri si trebuie sã o iei de la varste mici, din clasa a V-a, sã inveti, sã inveti si atat… Astfel gandeste Alexandra Otiman de la Colegiul National „Ferdinand I”, o liceanca in clasa a XI-a, desteapta, frumoasa si cu stofa de campioana intr-ale matematicii si fizicii.
A fost premiata recent la „Gala elevilor si profesorilor bacauani” pentru „argintul” obtinut la olimpiada nationala de matematica din anul 2006-2007. Ne-am gandit sa o descoasem putin pe premianta noastra abonata la medalii in fiecare an, inca din clasa a V-a, la olimpiade si concursuri nationale si interjudetene pe profil matematica sau fizica.
Declaratie de dragoste…
Alexandra nu considera ca isi tradeaza materia favorita daca face o declaratie de dragoste si limbii & literaturii romane, mai ales ca a descoperit cã ii place foarte mult, ora de romanã o relaxeazã, sfatul ei pentru toti ar fi sã se concentreze si pe romanã. O spune din experienta claselor a VII-a si a VIII-a cand a obtinut premiul II la olimpiada de romanã, dar „cand a ajuns la liceu si-a dat seama cã matematica este mult prea grea ca sã se ocupe si de altceva”. „Trebuie sã ne cunoastem foarte bine pe noi, sã stim dacã chiar dispunem de creierul necesar. Dacã nu suntem atat de buni la un obiect, nici n-are rost sã mergem pe drumul ãsta, trebuie sã ne cãutãm altceva la care suntem cei mai buni si pentru care trebuie sã mergem panã in panzele albe”.
Are o pasiune pentru literatura rusã, Tolstoi sau Dostoievski, alfabetul rus aproape ca l-ar sti („am avut mult timp o pasiune ciudatã pentru rusi, zic ciudatã pentru cã mi-am dorit sã invãt rusa in clasa a VI-a, dar m-am oprit dupã ce am invãtat alfabetul), i-ar mai trebui sa se initieze pe ici pe colo, si anume prin partile esentiale, in gramatica rusa sa-si poata citi autorii preferati in original. Dar a dat si peste autori fascinanti precum Gabriel Garcia Marquez, iar poezia preferatã a Alexandrei este “Strofe de-a lungul anilor†de Lucian Blaga.
I-ar fi plãcut sã il cunoasca pe Einstein, ii este fan inca de pe la 10 ani cand agata poze cu el prin casã. Dar merge la sigur pe urmele maestrului, sub indrumarea profesorilor de matematica Ionel Drobota si de fizica, Dragos Florescu. A obtinut locul I la olimpiada judeteana de matematica in clasele V-X, argint la nationala, tot la matematica in clasa a VII, bronz in claslee VIII si IX, argint in clasa a X-a. Este premianta constanta, din clasa a VII-a pana intr-a XI-a la Concursul de matematica-fizica „Vranceanu-Procopiu”.
Revolutie soft, minte hard
Printre “achizitiile†intelectuale ale Colegiului “Ferdinand I†– ne informeazã profesorii indrumãtori Ana Intuneric si Cristina Sichim – se mai numãrã si doi liceeni foarte talentati, Bargu Florin si Spãtaru Cosmin (premiati la „Gala elevilor si profesorilor bacauani”), care s-au remarcat prin participãrile la concursuri nationale si internationale de programare si e-learning. Gala i-a recompensat pentru premiul II la „nationala” de matematica din 2006-2007. Cele mai insemnate aplicatii ale lor sunt Y.A.M.P. (Yet Another webcaM Project) si Digital Tutors.
Softul Y.A.M.P. este o alternativã la utilizarea unui mouse obisnuit, a cãrui cursor urmãreste o culoare selectatã din imaginea capturatã de camera web. Prin intermediul acestui soft sI a unei cãsti cu un laser atasat, o persoanã paralizatã poate utiliza calculatorul (poate face tehnoredactare sau naviga pe internet etc.).
Cu ajutorul acestui soft, mana utilizatorului poate inlocui cu success mouse-ul sau joystick-ul. Softul Digital Tutuors este o alternativã la sistemul AeL, fiind un soft de asistentã. Utilizarea sa ajutã profesorul in predarea lectiilor intr-o manierã plãcutã si modernã, folosind animatii Flash si filme 3d pentru interactivitate. Softul include si un generator de lectii, in cazul in care profesorul doreste sã realizeze o lectie nouã, precum si un sistem de verificare a elevului, de la distantã. Cu aceste douã softuri, cei doi elevi au obtinut premii: premiul II la Concursul National de Informaticã Aplicatã2007, sectiunea soft utilitar; premiul III la Concursul National Studentesc de Informaticã ProInfo 2007, sectiunea soft utilitar; premiul de excelentã la Conferinta Internationalã de invãtãmant Virtual 2007, sectiunea Tehnologii e-Learning si Virtual Reality; premiul de popularitate “SIVECOâ€, la Conferinta Internationalã de invãtãmant Virtual 2007, sectiunea Tehnologii e-Learning si Virtual Reality.
Aida PULPAN