Contractul de privatizare a CFR Marfă a fost semnat
Contractul de privatizare a companiei CFR Marfă către Grup Feroviar Român (GFR) a fost semnat luni în jurul orei 16:30, a anunţat Ministerul Transporturilor. Guvernul şi GFR mai au la dispoziţie 39 de zile pentru închierea tranzacţiei care depinde de un aviz pe care Consiliul Concurenţei îl emite, în medie, în două luni.
Omul de afaceri Gruia Stoica, patronul GFR, câştigătorul licitaţiei de vânzare a parchetului majoritar de acţiuni al CFR Marfă, a precizat după semnarea contractului că va trimite în cel mai scurt timp notificarea de care Consiliul Concurenţei are nevoie pentru a analiza dacă prin preluarea companiei se produce o eventuală concentrare economică pe segmentul de transport marfă pe calea ferată.
„Avem termen de maximum 10 zile să trimitem notificarea”, a precizat Gruia. Întrebat dacă a căutat surse de finanţare în străinătate, omul de afaceri a afirmat „Au altă culoare banii din Rusia sau din China sau din orice altă parte? Problema e că trebuie să plătesc”.
Concurenţa dă aviz în cel puţin două luni
Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei a precizat că legal nu există un termen până la care GFR trebuie să trimită notificarea de preluare, dar că este în interesul câştigătorului licitaţiei să se grăbească. „Logic ar fi să acţioneze cât mai repede”, a spus Bogdan Chiriţoiu la Digi 24.
Preşedintele CC a adăugat că în medie, întocmirea unei analize de concentrare economică durează două luni, însă, în cazul CFR Marfă, acordarea avizului ar putea dura mai mult. „E un caz mai complicat. Va fi mai aproape de termenul maxim de cinci luni”, a arătat Chiriţoiu.
Mai mult, preşedintele CC a precizat că a transmis Guvernului o serie de comentarii cu privire termenele şi durata acordării acestui aviz.
Chiriţoiu: Am recomandat Guvernului să nu condiţioneze avizul nostru de plata banilor
„Asta am spus şi Guvernului, că noi am prefera să nu se facă o legătură între avizul nostru şi plata banilor”, a spus Chiriţoiu.
Totodată, Consiliul Concurenţei nu este obligat să ţină cont de termenele stabilite în contractul de privatizare, a mai adăugat preşedintele instituţiei.
Ministerul Transporturilor a anunţat printr-un comunicat de presă încheierea contractului de privatizare, însă nu a precizat dacă acesta a fost semnat de către ministrul Ramona Mănescu sau de către un secretar de stat. Asta după ce procesul de privatizare a stagnat în ultima perioadă pe fondul revocării din funcţie a fostului ministru Relu Fenechiu.
Reprezentanţii MT au precizat pentru gândul că acest contract trebuie semnat de către un reprezentant din partea GFR şi de cineva din partea comisiei de privatizare a CFR Marfă. Premierul Victor Ponta a precizat la rândul său că nu este necesară semnătura ministrului, fiind suficientă cea a unui reprezentant al instituţiei.
„Astăzi, 2 septembrie 2013, ora 16.30, la sediul Ministerului Transporturilor a avut loc procedura de semnare a contractului de vânzare-cumpărare a pachetului de 51% din capitalul social al Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă „C.F.R. Marfă” S.A., către Societatea Comercială Grup Feroviar Român S.A.”, se arată în comunicatul transmis de Transporturi.
Termenul de finalizare al tranzacţiei a fost stabilit, prin hotărârea de Guvern în care s-au aprobat condiţiile principale ale contractului semnat luni, la 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a acestui act normativ, respectiv 14 august.
Practic, pentru a finaliza tranzacţia, GFR mai are la dispoziţie 39 de zile pentru obţinerea avizului de care este condiţionat transferul dreptului de proprietate asupra CFR Marfă.
Băsescu: GFR a fost foarte favorizat
Preşedintele Traian Băsescu s-a arătat rezervat cu privire la privatizarea CFR Marfă, declarând luni că investitorul ales a fost favorizat pe tot parcursul procesului.
„A fost un investitor foarte favorizat în tot procesul. În plin proces de licitaţie s-au transformat datoriile în acţiuni, din iunie abia acum Guvernul a dat hotărârea, să-i dea timp să caute bai. L-am mai atenţionat pe Victor Ponta dacă nu cumva această întârziere nu a fost deliberată pentru a-l favoriza”, a spus preşedintele într-un interviu „Adevărul”.
Gruia Stoica a fost declarat câştigătorul licitaţiei de privatizare a CFR Marfă pe data de 20 iunie. Aproape două luni mai târziu, pe 14 august, a fost publicată în Monitorul Oficial hotărârea de guvern prin care s-a reglementat finalizarea tranzacţiei. De la acea dată a început şi numărătoarea inversă pentru plata celor 202 milioane de euro.
Semnarea contractului de privatizare a fost însă amânată în urma revocării din funcţie a ministrului Transportului, Relu Fenechiu. Săptămâna trecută, premierul Victor Ponta i-a cerut noului ministru, Ramona Mănescu, să-l cheme pe omul de afaceri Gruia Stoica la minister pentru a semna contractul.
Condiţiile de care depinde încheierea privatizării
După semnare, noul proprietar al CFR Marfă va trebui să trimită o notificare de preluare Consiliului Concurenţei care are termen legal de 6 luni pentru a analiza dacă prealuarea companiei de stat de către grupul GFR reprezintă o concentrare economică a pieţei de transport marfă pe calea ferată.
Transferul dreptului de proprietate a companiei este condiţionat, conform hotărârii de Guvern, de „emiterea de către Consiliul Concurenţei a unei adrese sau decizii şi/ sau emiterea unui asemenea document de către alte autorităţi de concurenţă competente”.
Reprezentanţii Concurenţie au explicat însă că nu este foarte clar cine se va ocupa de această analiză, fiind posibil ca avizul să fie dat de Comisia Europeană.
„Cam o lună ne va lua după notificare să stabilim cu Comisia Europeană cine are jurisdicţie”, a declarat recent pentru gândul Bogdan Chiriţoiu, preşedintele CC.
Cum se vor plăti banii pentru CFR Marfă
În termen de 30 de zile de la semnarea contractului de vânzare a pachetului majoritar de acţiuni se va semna un contract de escrow. Acesta va fi anexat la contractul de vânzare şi va viza plata a 10% din preţul de cumpărare (90,4 milioane de lei) în termen de două zile de la data contractului de escrow.
Gruia Stoica a declarat în repretate rânduri că a tratat cu maximă seriozitate procesul de privatizare.Într-un interviu acordat gândul, omul de afaceri a precizat că are o parte din cele 202 milioane de euro. În ceea ce priveşte diferenţa, GFR se comportă ca “orice societate serioasă din lume, care nu stă pe teancuri de bancnote cash şi care implică instituţiile financiare atunci când face o achiziţie de anvergură”, adăugând că negociază cu partenerii de pe marile pieţe de capital din lume modul de finanţare pentru CFR Marfă.
Modalitatea de plată a acţiunilor va consta în încasarea integrală, la data finalizării tranzacţiei, de către vânzător a garanţiei de participare la licitaţie în valoare de 10 milioane euro, a celor 90 milioane lei din fondul escrow şi a diferenţei rămase până la preţul de vânzare
Potrivit hotărârii de Guvern, dacă finalizarea tranzacţiei nu are loc, indiferent de orice culpă a cumpărătorului, în termenul de 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a hotărârii, contractul se desfiinţează „de plin drept” fără a mai fi necesară punerea în întârziere, fără orice altă formalitate prealabilă şi fără intervenţia instanţei.
Sursa: www.gandul.info