Traian Basescu a fost implicat in iarna lui 1982 intr-un accident de proportii, care a ramas in istoria marinei moderne. 37 de nave au fost incendiate in portul francez Rouen, iar Sena a fost poluata de nava condusa de actualul sef al statului, informeaza „Jurnalul National” de miercuri.
Despre acest eveniment din cariera sa profesionala, presedintele Basescu pastreaza tacerea, chiar daca la un moment dat si-a recunoscut vina si faptul ca a inselat autoritatile franceze.
„Jurnalul National” prezinta si proba falsificarii probelor accidentului din 1981/1982, recunoscuta chiar de Traian Basescu. In declaratia lui Basescu, acesta recunoaste faptul ca a falsificat probele unui accident din Portul Rouen pentru a se salva si a pacali statul francez.
O explicatie adusa de un fost marinar ar putea fi aceea ca Basescu a fost facut capitan de cursa lunga de PCR, cu binecuvantarea Securitatii, fara a avea experienta necesara.
Incidentul provocat de capitanul de nava Traian Basescu s-a petrecut acum 27 ani. Era una din primele curse in calitate de capitan de cursa lunga ale lui Traian Basescu. Primise pe mana conducerea navei Arges la doar trei luni de la obtinerea brevetului. O lansare la apa insa cu ghinion. Pe Sena, in Portul Rouen, nava a luat foc la descarcarea incarcaturii.
Alte 37 de nave au luat foc, de asemenea. Imediat, francezii s-au prins ca focul a pornit de la nava actualului presedinte si au trecut la ancheta.
Basescu a stat 28 de zile la Rouen, pentru a le explica francezilor ce si cum. A scapat doar dupa ce i-a mintit. „Legislatia franceza functiona corect. Adica nu trebuia sa dovedesc eu ca nu s-a produs poluarea de la mine, ci autoritatile franceze trebuiau sa dovedeasca ca s-a produs poluarea de la mine”, marturisea Basescu in 23 iunie 1998 intr-un interviu acordat postului de televiziune Prima TV.
In interviul citat, actualul presedinte recunoaste ca a ascuns probele vinovatiei sale in accidentul de la Rouen. „Am explicat organelor de Securitate ce s-a intamplat cu noi acolo si, acum pot sa o spun public, nu mai e niciun secret, am schimbat ceva in instalatie inainte sa permitem accesul autoritatilor franceze la bord, ceea ce a facut imposibila demonstratia, demonstrarea vinei noastre”, spunea Basescu.
Tudorel Danila, un fost marinar emigrat in Canada in anii ’80, a explicat pentru „Jurnalul National” traseul unui absolvent de marina pana a deveni capitan de cursa lunga. El spune ca, in mod normal, unui candidat ii trebuiau noua sau chiar zece ani pentru a trece toate etapele necesare obtinerii acestei calitati. Danila spune ca Basescu a terminat marina in 1974 si a devenit capitan de cursa lunga in 1981. „Practic, si nici teoretic, nu se poate”, spune fostul marinar.
sursa: ziare.com