Casa Corpului Didactic „Grigore Tabacaru” Bacău a organizat, programul de formare continuă „Leadership educațional vs. Management educațional”, avizat de Ministerul Educaţiei, destinat personalului de îndrumare, conducere şi control, diriginților, dar și altor categorii de cadre didactice.
Acesta, considerat de ministerul de resort ca fiind unul prioritar, s-a desfășurat la Școala Gimnazială Nr.1 Sascut şi a fost susţinut de Luminița Huțuțui, profesor la Liceul Tehnologic „J. M. Elias” și de Doru Huțuțui, MBA Senior Trainer &Coach.
Pe parcursul celor 40 de ore, peste 40 de cursanți au parcurs următoarele module: Identificarea nevoii de leadership; Relația dintre leadership și învățare; Relația dintre leadership și comunicare; Tranziția de la manager, la lider; Exemplul personal în dezvoltare și revitalizarea echipei; Influența leadership-ului educațional, în maturizarea aderenților (elevi, profesori, parinți); Funcții manageriale, stiluri de leadership vs. nivele de dezvoltare la aderenți; Coaching și bariere personale vs. bariere sistemice în calea leadership-ului.
Așadar, formatorii au făcut o scurtă prezentare generală a noțiunii de leadership, definindu-l ca un proces prin care se exercită influență, în sensul de posibilitate de a-i convinge pe alții să te urmeze.
Liderul trebuie să înspire și să stimuleaze membrii grupului, convingându-i astfel, să-i respecte viziunea, acțiunile, ideile. Acesta dobândește încredere și credibilitate, dovedind o capacitate extraordinară de a dezvolta relații, competență și integritate, are o atitudine de apreciere /valorizare a oamenilor și a relațiilor cu aceștia, fiind atent la ei și la problemele lor.
Leadership-ul reprezintă acum un atribut dorit/cerut și de organizațiile școlare, directorilor lor. În acest context conducătorii au încredere în forțele proprii, generând optimism celorlalți.
În preajma adevăraților lideri, angajații se simt mai competenți și găsesc munca mai interesantă. Leadership-ul se află în relație directă, cu puterea de a influența comportamentul oamenilor.
Unii specialiști, precum Gerald A. Cole, consideră că ”manager” și ”leader” sunt termeni sinonimi, folosindu-i în mod alternativ, însă leadership-ul și managementul, reprezintă de fapt dimensiuni distincte ale persoanelor din conducere: leadership-ul înseamnă capacitatea de a determina oamenii să acționeze; managerul în schimb, este individul care asigură atingerea obiectivelor organizaționale, prin planificare, organizare și orientarea muncii către finalitate.
Prin urmare, o persoană poate fi un manager eficient, fară a avea capacitațile unui lider.
Majoritatea entităților școlare de astăzi sunt mai mult gestionate și mai puțin conduse. De aceea, ele au nevoie să își dezvolte capacitatea a-și exercita leadership-ul.
Școlile de succes nu așteaptă ca liderii să vină spre ele.
În ultimul deceniu se acordă o tot mai mare atenție orientării managerilor, spre obținerea unor rezultate mai bune în leadership.
”În literatura de specialitate, atât în cea din străinătate, cât și în cea din țară, încă din anii ’90, este prezentă o vie dezbatere, referitoare la acest subiect.
De remarcat că experții noștri, care s-au ocupat de această problemă, au preluat conceptele și ideile principale/tezele, din lucrările deja consacrate în SUA și Europa. Doar pe alocuri, publicațiile apărute în România, care fac referire la această tematică, ating și aspecte specifice sistemului educațional autohton.
De aceea, considerăm că un astfel de program, dedicat personalului de îndrumare, conducere şi control, diriginților, dar și altor categorii de cadre didactice, este binevenit.
El poate conferi un plus de informație, adaptat situației actuale din învățământ”, ne-a declarat prof. Gabriel Stan, directorul CCD Bacău.