Știm deja că între fizic și psihic există o legătură puternică. Este și firesc să ne așteptăm ca tensiunile din corp să ne afecteze și starea mentală. De aceea e bine să aflăm cum le putem înlătura eficient.
Apărută în urma unor cercetări derulate de-a lungul a 30 de ani, Psihopedagogia Perceptivă a fost întemeiată acum 15 ani de profesorul Danis Bois, kineto-osteopat ca formare, în prezent Titular de Catedră și Doctor în Științele Educației.
Cercetările realizate în cadrul Centrului de Cercetări Aplicate în Psihopedagogie Perceptivă arată că eliminarea tensiunilor din corp are ca efect înlăturarea tensiunilor psihice și că mobilizarea tonusului corporal stimulează tonusul psihic.
Această recuperare a vitalității redă persoanei puterea de a merge mai departe, forța mentală, motivația și optimismul.
- Legătura dintre corp și gândire
Psihopedagogia Perceptivă vizează împlinirea și vindecarea prin intermediul unui sentiment de mulțumire interioară și a unei stări de bine profunde.
Pedagogul plasează corpul și resursele sale în centrul procesului terapeutic. Dezvoltând o percepție din ce în ce mai fină a propriului corp și a propriei persoane, clientul începe să se simtă mai bine și să perceapă lucrurile într-o manieră mai nuanțată.
Acesta încetează să-și mai perceapă corpul drept o mașinărie automată și dezvoltă o relație nouă cu acesta și cu momentul prezent. Încetul cu încetul, pacientul dezvoltă o stimă de sine complet nouă.
- Cum decurge o ședință
Încă de la prima sesiune terapeutică este efectuat un bilanț perceptiv. Persoana este întinsă pe masa de tratament îmbrăcată.
Obiectivul psihopedagogului este să intre în contact cu mișcarea internă prezentă în corpul fiecăruia dintre noi, care este vehiculată de sistemul fasciilor, membranele care învelesc organele, oasele și mușchii.
Această mișcare internă este caracteristică fiecărei persoane. Este involuntară și autonomă. Acționând asupra ei, stimulăm forța de autoreglare a corpului care se manifestă în acest caz sub forma unei mișcări lente.
Perceperea și conștientizarea acestei mișcări are impact la nivel psihologic Pe lângă faptul că pacientul începe să se simtă mai bine, acesta experimentează și o creștere a poftei de viață și descoperă un echilibru fizic și psihic.
- Resurse adaptate în funcție de nevoi
Pedagogul are la dispoziție o serie de resurse, dintre care va face o selecție, în funcție de nevoia pacientului:
Terapia manuală a fasciilor – permite eliberarea tensiunilor fizice și emoționale prin intermediul acțiunii asupra fasciilor și prin regăsirea unei vitalități și a unei stări de bine.
Gimnastica senzorială – exprimarea prin gesturi este o înlănțuire de mișcări simple și neobișnuite, efectuate în mod foarte lent.
Aceasta are scopul de a “sparge tiparele”, de a schimba un mod împământenit de a face lucrurile, și de a crea o nouă unitate corporală.
Introspecția senzorială – permite dezvoltarea unei relații cu sinele, cu percepțiile de la nivel corporal, cu stările interioare și cu propriile gânduri. Aceasta aduce sentimentul că ești mai puternic, o stare de calm, senzația de echilibru și stabilitate în fața evenimentelor din exterior.
Interviul oferă un cadru pentru a descrie și explora experiența corporală și pentru a conștientiza în același timp trăirile, punând în lumină procese reflective care să ducă la înțelegerea unor sensuri profunde.
- O metodă potrivită tuturor
Pedagogia Perceptivă se potrivește atât adulților cât și copiilor. Ne putem apleca asupra ei și dacă ne simțim bine și doar ne dorim să ne simțim… și mai bine. În acest din urmă caz vom avea de-a face cu o dezvoltare importantă a potențialului propriu.
Prin intermediul a diferite mijloace, această disciplină acționează direct asupra tensiunilor din corp, facilitând relaxarea, creșterea stimei de sine și capacitățile fizice, în special pentru sportivii de înaltă performanță.
Această metodă operează cu egal succes și în cazurile de burnout, de oboseală cronică, de depresie, de singurătate.
În cazul persoanelor suferinde de maladii de durată, pedagogia le permite să descopere în propriul corp părți aflate în echilibru pe care să înceapă să le iubească astfel încât să înceapă procesul de refacere.
În astfel de cazuri obiectivul este dezvoltarea unei altfel de relații cu boala. Aceasta va avea impact asupra durerilor de origine somatică, în special cele survenite în urma unei operații.
Psihopedagogia permite și femeilor însărcinate să dezvolte o relație cu bebelușul simțindu-se bine pe tot parcursul sarcinii.
Aceasta formă de terapie are resurse și pentru copiii hiperactivi și pentru cei care au dificultăți în a se concentra.
În acest caz, practicarea exprimării prin gesturi va permite treptat creierului să înregistreze o modalitate nouă de a face lucrurile.
Această metodă nu funcționează ca o baghetă magică (făcând să dispară problemele), ci permite dezvoltarea unui alt tip de raport pe care copiii îl au cu dificultățile personale, permițându-le în același timp să-și găsească propriul loc acceptându-și particularitățile.
- Durata terapiei
La modul general, se recomandă un set de 3 sesiuni lunare pentru a vedea în ce constă metoda. Pentru persoanele aflate în dificultate, sesiunile pot avea loc de mai multe ori pe lună (săptamânal sau la fiecare 2 săptămâni).
Efectele terapiei se manifestă încă 3 zile de la încheierea sesiunii, acesta fiind intervalul de care are nevoie corpul pentru a se autoregla.
Este posibil să simțiți că sunteți mai obosit decât de obicei, că experiementați problemele la nivel mai intens. Dar după 3 zile, corpul a integrat sesiunea și va începe să se simtă mai bine.
Sursa: www.psychologies.ro