Părinţii spun adesea copiilor că vor obţine tot ce vor în viaţă, că sunt puternici, curajoşi şi să nu aibă teamă de nimic. Această tactică a părinţilor nu prea mai dă rezultate deoarece părinţii nu iau la socoteală, mai nou, şi Social Media.
În opinia psihologului Alexandru Pleşea, Social Media a creat un sistem de referinţă fără precedent, în care încrederea şi popularitatea unui om este clasificată, în mod artificial şi superficial, în funcţie de numărul de like-uri primite pe Facebook sau Instagram.
“Creierul nostru a creat, cu ajutorul Social Media, un stimul de recompensă imediată la ce primeşte din jur. Dacă are 100 de like-uri, creşte încrederea, dacă are 7, îi scade. La nivel cerebral, creierul eliberează dopamină – un neurotransmiţător care creează dependenţă, afectează emoţiile, mişcările şi cel mai important senzaţiile de plăcere – durere. Dopamina se eliberează şi la consum de alcool, fumat sau jocuri de noroc, pentru că senzaţia de plăcere cerebrală este mai puternică decât crezurile omului”, explică psihologul.
Mai mult decât atât, acesta afirmă că este demonstrat ştiinţific că dopamina se eliberează şi la folosirea excesivă a platformelor Facebook şi Instagram, aceasta modificând încrederea şi doza emoţională normală la om.
Dacă alcoolul, fumatul şi jocurile de noroc au restricţii de vârsta, Facebook şi Instagram nu au, acestea fiind folosite de aproape orice adolescent în zilele noastre. Părinţii pierd lupta educaţiei pentru că Social Media deja educă pe mai multe planuri, toate în raport cu aspectul fizic, şi nu cu latura emoţională primită de la părinţi.
Adolescenţii au ajuns să nu mai stea după aprobările părinţilor, ci după aprobările venite prin Social Media, de la colegi şi prieteni virtuali, astfel încrederea şi dezvoltarea normală a tănârului încep să aibă de suferit. În acest mod, relaţiile autentice îşi pierd substanţa şi tinerii se transformă în căutători de recompensă imediată.
“Instagram şi Facebook sunt două instrumente care, în ultimii ani, arată mai mult a iluzie decât a realitate. Au inventat filtre care nu arată realitatea, şi chiar dacă suntem depresivi, acolo arătam coloraţi, cu ochii mari şi bine dispuşi. Ele distorsionează realitatea şi produc reacţii care nu sunt naturale în tineri şi adulţi”, concide psihologul Alexandru Pleşea.
Sursa: www.csid.ro