Ziarul „Observator de Bacau” continua campania de presa dedicata descoperirii celor mai eficiente mijloace pentru relansarea interesului pentru lectura al elevilor, incepând cu micii scolari din clasa I. Ceea ce vrem, ceea ce ne-am propus, este sa-i avem alaturi de noi pe invatatori, pe profesori, pe parinti si – nu in cele din urma – pe elevii insisi, pentru a afla impreuna, punând cap la cap experientele, cum pot fi atrasi copiii, preadolescentii si adolescentii sa descopere frumusetea aparte a lecturii unui text, cum poate fi relansat interesul pentru lectura.
Ministerul nu are in vizor un asemenea subiect
La Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului (mai exact, la Departamentul Invatamânt Preuniversitar) nu exista o schita de program pentru un asemenea subiect. Relansarea interesului pentru lectura? Doamna care ne-a raspuns la telefon (si care s-a recomandat putin cam ciudat, parca scuturându-se de orice raspundere: „Eu sunt profesoara de socio-umane”) a spus ca „din câte stiu eu, nu s-a discutat pâna acum despre subiectul asta, trebuie sa recunoasteti si dumneavoastra ca acum altele sunt prioritatile invatamântului, suntem in plina reforma, se mai experimenteza pe ici pe colo, ca avem acum si tezele cu subiect unic, dar poate ca in anii viitori …” Si, dupa o scurta pauza: „Dar parca dumneavoastra nu stiti ca elevii de azi nu mai citesc, ca e mult mai comod pentru ei sa ia totul de-a gata, de pe internet? Cred ca de treaba asta, cu cititul cartilor, ar trebui sa se ocupe invatatorii si profesorii”. Iata ca, dintr-odata, Onor Ministerul arata cu degetul in jos, spre subalternii de la catedra.
Pot invatatorii, singuri, sa rezolve „problema lecturii”?
Evident, raspunsul la aceasta intrebare nu poate fi decât unul negativ. Institutorul Ioan Surdu, inspector scolar pentru invatamântul primar, a fost categoric: „Oricât de bine intentionati ar fi, oricât ar munci cu elevii lor peste program, invatatorii singuri nu pot relansa interesul pentru lectura, ar putea, cel mult, sa dezvolte la cât mai multi elevi interesul de a citi. Sa nu uitam ca un invatator are actualmente foarte putin timp liber. Invatatorii sunt sufocati acum de numeroasele concursuri de matematica, unde sunt foarte bine punctati. La limba si literatura româna sunt, cel putin deocamdata, foarte putine concursuri si invatatorii nu sunt stimulati. Consider ca Ministerul trebuie sa elaboreze o intreaga politica, o intreaga strategie, la nivel national, in directia relansarii interesului pentru lectura al copiilor”.
Stefan OLTEANU
In episodul urmator: * Rescrierea manualelor scolare cu ajutorul … elevilor * Ce facem noi si ce fac altii * Initative românesti „plantate” in S.U.A., Germania si tarile nordice.
Asteptam cât mai multe opinii pe aceasta tema, pe adresa redactiei ziarului „Observator de Bacau” (Bulevardul Unirii, nr,30, fax 0234 – 516770) sau pe adresa de e-mail stefan@vladolteanu.eu