A reforma un sector social presupune a provoca schimbări în CONCEPŢIA de funcţionare a acelui sistem,a schimba sau modifica STRUCTURA sistemului respectiv şi a-i modifica substanţial LOGISTICA(componenta materială). Dacă nu se modifică toate cele trei componente ci doar una,noul sistem nu funcţionează bine. Aşa stând lucrurile să lăsăm specialiştii dar şi unii oameni de rând avizaţi să analizeze cele trei sectoare propuse în titlu. Vom începe cu învăţământul.
UN PROFESOR UNIVERSITAR. Prima mare greşeală care s-a făcut in învăţământ după revoluţia din 1989 a fost infiinţarea în mare grabă a învăţământului particular. Această măsură a dus la slăbirea exigenţie,datorită goanei noastre după bani,a lipsei spaţiilor corespunzătoare deoarece se închiria ce se găsea,datorită lipsei bazei materiale de învăţământ,a lipsei profesorilor calificaţi deoarece unele filiale ale unor universităţi deschise în provincie nu aveau profesori pe plan local şi de la Bucureşti,Iaşi, Cluj, etc. nu puteau veni întotdeauna . Un alt aspect se referă la faptul că nu toate erau acreditate şi studenţii învăţau într-un oraş iar licenţa o susţineau in altă universitate. Dato-rită acestor aspecte nici în 50 de ani învăţământul particular superior nu va fi ca în SUA sau în ţările europene occidentale.
Personal ,mă consider un om de bună credinţă, care ,sincer a şi benificiat de banii proveniţi din sistem dar dacă mă întreabă cineva dacă e bine ce s-a făcut eu răspund că numai reformă nu se numeşte aceasta pentru că s-a schimbat doar concepţia de funcţionare,fără a se schimba structura şi mai ales componenta materială. Am scos în acest fel studenţi nepregătiţi, mediocri,unii dintre ei nici nu ştiu dacă au avut capacitatea de a termina o facultate sau măcar de a intar dacă s-ar fi dat examen. Cu actualul sistem de învăţământ particular, va putea termina o facultate oricine doreşte (nu cine poate)dacă dispune debani . PĂRINTELE UNUI ABSOLVENT. Sunt un părinte care nu a avut bani aşa de mulţi cum spunea domnul profesor dar m-am sacrificat ca să facă şi baiatul meu o facultate, şi am recurs la învăţământul particular pentru că băiatul nu prea a învăţat bine în liceu şi aici a intrat doar pe bază de dosar, fară examen. După ce a terminat am făcut un credit ,am dat şpagă şi l-am încadrat la o firmă dar după un an directorul mi-a spus că baiatul meu nu prea ştie ce să facă la firmă, nu prea are cunoştinţe ca să poată munci eficient şi mi-a spus că el are nevoie de oameni competenţi şi nu îl mai poate ţine. Aproape că regret că am ţinut atât de mult ca băiatul meu să urmeze o facultate deoareca mi-am dat seama chiar din facultate că el nu are capacitatea să urmeze o facultate.
UN PROFESOR DE LICEU. În licee,noi ne-am confruntat în primii ani după 1990 cu foarte multă indisciplină, elevii contestau profesorii,nu mai voiau să poarte uniformă,fetele noilor patroni veneau mai elegante decât profesoarele care având salarii mici nu le mai puteau concura,majoritatea nu mai citeau literatură şi vorbeau numai de internet de unde copiau fără să muncească referatele pe care noi le ceream,au inceput pe acest fond de indisciplină să lipsească de la ore, au început să consume băuturi alcoolice şi pe ici pe colo şi droguri, nu mai aveau respect şi nici frică de nimeni şi se vedea că sunt scăpaţi şi de sub controlul părinţilor, care înspăimântaţi de pierderea locurilor de muncă nu mai aveau suficientă grijă de copii,iar noi fiind în parte neputincioşi am inceput să dăm vina pe părinţi şi ei pe noi spunând că suntem plătiţi ca să le educăm copiii şi să-i învăţăm carte. Pe acest fond nici reformă nu s-a făcut, s-au luat doar măsuri in stil pompieristic,care mai degrabă au semănat cu o antireformă.Ba s-au scos examene ba s-au introdus, s-au dat teze naţionale,acum se contestă,s-a introdus o nenorocire numită manuale alternative, discipline opţionale şi facultative care nu prea se fac în primul rând datorită denumirii pe care o au. Dacă la toate cele spuse mai adăugăm şi situaţia noastră,pro-fesională, în sensul că în fiecare toamnă este o adevărată sarabandă încadrarea profesorilor pe posturi care presupune şpagă dată pentru fiecare tip de post avem o imagine completă asupra a ceea ce reprezintă reforma din învăţământ. PĂRINTELE UNUI ELEV DE LICEU. Dacă, nu vom spune lucrurilor pe nume nu ştiu unde se va ajunge. Copilul meu a terminat anul trecut liceul şi vă spun că profesorii,fiind plătiţi prost au uitat că sunt şi pedagogi şi fac presiuni pe faţă asupra elevilor ca să facă meditaţii cu el , iar dacă un copil nu vrea îl lasă corigent ca să îl oblige să facă meditaţii .Se practică şpaga pentru a se da note mari ca să poată intra cu dosarul la facultate,nu se face educaţie in spiritul muncii, sunt profesori care vin la clasă şi discută cu ei orice ,numai despre lecţie nu,nu mai există mândria de elev de liceu şi cred că este o mare greşeală dacă nu se revine la uniformă care impunea disciplină şi respect (deşi am văzut unele încercări pe ici pe colo). UN SOCIOLOG. Ascultând părerile de mai sus trag concluzia că numai de reformă nu a fost vorba până acum. Abia in prezent obligaţi de UE am aplicat o reformă care să ne alinieze la ţările europene. Este cred ,bună ideea introducerii masteratului pentru că absolventul se poate cu adevărat specializa în ceva anume. Cât privesc cei 16 ani postrevoluţionari, cred că războiul logistic abordat de autor a fost prezent parţial dar a fost însoţit de bâlbâieli,incompe-tenţă, interese meschine,lipsă de interes şi dacă vreţi şi lipsă de patriotism, de pasiune pentru invăţământ de responsabilitate a unor factori de conducere. În ultimii ani guvernul a alocat sume destul de consistente dar unii miniştri cheltuiau bani pe autoturisme strigător la cer de scumpe,alţii au inventat bătaia de joc a manualelor alternative pentru a-i năuci pe copii, elevi şi studenţi, alţii ajunşi prea sus ca nişte calici, cum spune ţăranul român,au început să cheltuiască banii plimbându-se exagerat şi degeaba prin străinătate,fără a implementa ce au văzut acolo iar unii nici măcar nu au catadicsit să povestească colegilor într-un schimb de experienţă ceea ce au descoperit acolo unde s-au dus. Autorul consideră că s-ar putea spune mult mai multe lucruri negative despre reformele din învăţământ decât au spus specialiştii de mai sus.
Comandor (r) dr.Vasile FLOREA