Daca Olanda este cunoscuta ca fiind “Tara Lalelelor”, Elvetia ca “Tara a Cantoanelor”, iar despre Finlanda se spune ca ar fi “Tara celor o mie de lacuri”, România are toate sansele sa intre in istorie drept “Tara accidentelor de circulatie”. Potrivit unui studiu al Centrului Regional pentru Siguranta Rutiera, din anul 1990 pîna în anul 2008 soselele din România au facut mai multe victime decît un razboi, mai exact 40.000 de morti si sute de mii de raniti.
Peste 3.000 de persoane mor anual pe soselele României
Conform unui raport intocmit de reprezentantii Asociatiei pentru Siguranta Rutiera (ASR) reiese ca pe soselele din România mor anual aproximativ 3.000 de persoane, iar numarul ranitilor grav este in jur de 7.000. Gradul de severitate al accidentelor plaseaza România pe ultimul loc in Europa ca siguranta a circulatiei, cu o medie de o persoana decedata la trei persoane ranite grav, cu mult peste media europeana de 1/40. Realitatea este cruda, mai ales ca am ajuns sa fim in urma Rusiei, Ucrainei sau Bulgariei, unde rapoartele sunt de 1/6, 1/7 si 1/8. Privind cu ciuda spre vârful clasamentului, tarile cu traficul cel mai sigur din Europa sunt Marea Britanie (1/93), Germania (1/63), Austria si Italia (1/53). Din 1990 si pâna azi, soselele din România au facut mai multe victime decât un razboi: peste 40.000 de morti si sute de mii de raniti.
Sosele proaste, masini luxoase
În primele luni ale anului 2008 s-au înregistrat cu 170 de accidente mai multe decât în anul precedent, cu 50 mai multi morti si cu 200 mai multi raniti. Dintr-o evaluare realizata de Directie Politiei Rutiere din cadru Inspectoratului General al Politiei Române, efectuata pe primul trimestru al anului 2008, comparativ cu perioada similară a anului trecut, a relevat un trend ascendent al indicatorilor dinamici, relevanta fiind creşterea persoanelor decedate, dupa cum urmeaza: in 2007 au decedate: 482 de personae in timp ce in 2008, 551 de oameni si-au pierdut viata pe soselele patriei, inregistrându-se o crestere cu 14,3%. Aceasi situatie se regaseste si in cazul persoanelor ranite grav: in 2007, au fost raniti grav 1. 227 persoane, iar anul aceste au fost raniti 1.708 persoane, inregistrându-se o crestere cu 38,7%.
În aceste conditii, este clar ca de vina pentru flagelul de pe soselele românesti nu este doar un factor, ci un cumul de cauze. Prima ar fi atitudinea soferilor care, potrivit studiului realizat, afiseaza si pe sosele dispretul traditional pentru lege. În România, dupa cum a observat acest studiu, traficul inseamna legea junglei, învingator iesind cel mai puternic, cel mai tupeist si cel mai agresiv, indiferent cine ar trebui sa aiba prioritate dupa Codul Rutier. Toleranta la volan este rareori întîlnita, soferii preferând de cele mai multe ori sa participe la un concurs de agresivitate si vulgaritate. Teribilismul este o alta cauza. Tineri care nici n-au împlinit bine 18 ani se trezesc la volanul unor bolizi cumparati de parinti, chiar mai inconstienti decît ei, doar pentru a-si arata potenta financiara. S-a ajuns la concluzia ca de cele mai multe ori femeile si masinile modeste sunt umilite de catre soferi. Totodata, europenii ramân surprinsi sa observe densitatea mare de masini puternice care se regasesc pe soselele românesti, incomparabil mai mare decât în tari cu drumuri mai bune si nivel de trai mai ridicat. Acesti bolizi, ajunsi pe mâna cui nu trebuie si pe sosele neadecvate sunt adevarate bombe cu ceas. Un alt factor raspunzator de numarul mare de accidente mortale sunt standardele de securitate pe sosele, care se afla mult sub normele europene. Prea putine orase mari au centuri de ocolire, asa ca întreg traficul trece prin zone centrale si asa extrem de aglomerate. Daca soferii ar fi disciplinati, inconvenientele de infrastructura ar fi mai usor de depasit, dar, pe de alta parte, ele îi enerveaza pe conducatorii auto, potentîndu-le agresivitatea si indisciplina.
Legi avem, infrastructura ioc
Faptul ca autoritatile din România au scapat de sub control situatia i-a determinat pe membrii Comisiei Europeane sa atraga atentia oficialilor de la Bucuresti sa adopte masuri ferme prin care sa stopeze mortalitatea prin accident rutier. Trebuie spus ca obiectivul principal al Capitolului ”Transporturi rutiere” din Cartea alba a Comisiei Europene asupra politicilor comunitatii europene în transporturi îl reprezinta reducerea, în perioada 2001 – 2010, cu 50% a numarului persoanelor decedate în accidente de circulatie. Acest obiectiv comunitar a fost reiterat si în “Programul european de acţiune în domeniul sigurantei rutiere”, aprobat de Parlamentul European. Totodata, în octombrie 2003 a fost adoptata “Recomandarea COM 2004/345/CE privind aplicarea normelor în domeniul securităţii rutiere”, deci altfel spus obligatii si cadrul legal exista. Printre principalele cauze ce conduc la producerea accidentelor se numara viteza neadaptata la conditiile de drum si starea precara a drumurilor din România. Daca in primul caz, politistii au invadat arterele de circulatie “plantând” mii de radare fixe si mobile, incercând sa puna stavila vitezomanilor, la capitolul infrastructura actualii guvernanti tac mâlc. Centura Ploiesti Vest trebuia sa se termine de mult, Autostrada Soarelui este atât de bine reabilitata incât drumul este numai valuri, valuri, centura Sibiului nu este nici la aceasta ora finalizata, ca sa nu mai vorbim de centura ocolitoare a Bacaului care se zbate de prea multa vreme in chinurile facerii si lista este mult prea lunga. Cert este ca pâna la scaderea semnificativa a numarului de decese de pe alterele de circulatie ale României un drum lung si anevoios, insa, ce putem insa face noi toti atunci când devenim participanti la traficul rutier este toleranta si intelepciunea, care poate începe chiar de mîine, macar în privinta comportamentului fiecarui sofer.
Cristinel AIOANEI