Plasate în sfera “un rău necesar” băncile atrag populaţia ca un magnet, deoarece ajută la satisfacerea unor necesităţi apropiate, respectiv achiziţionarea de locuinţe, bunuri sau obţinerea de bani pentru o vacanţă mult-visată. De altfel, mesajele comerciale arată că instituţiile bancare, în goana lor după profit, oferă credite “pentru orice”, o simplă adeverinţă fiind calea mai mult sau mai puţin scurtă şi simplă până la suma de bani solicitată. Bucuria trăită o singură dată, la primirea banilor, va fi compensată înzecit timp de câţiva ani de prezenţă lunară la ghişeele băncii pentru a plăti ratele, dobânzile şi comisioanele. Sistemul bancar din România, considerat cel mai restructurat şi mai avansat sector din ţara noastră din punctul de vedere al normelor şi standardelor europene, prin faptul că a fost acaparat aproape în totalitate de bănci străine de renume din Europa Occidentală, n-avea cum să scape de hibele autohtone. Mai mult decât atât, speculează la maxim lipsa de autoritate a Băncii Naţionale a României. Începând cu comisioanele de acordare, risc, administrare, retragere, sau cum s-or fi mai chemând, încasate fără absolut nicio logică, toate furtişagurile astea cu acte în regulă nu reuşesc însă să strice entuziasmul iniţial al clientului băncii, orbit în acel moment de himera posesiei bunului mult visat. Majorarea dobânzilor fără a anunţa clienţii, apariţia unor comisioane noi, nespecificate în contractul iniţial, şi impunerea „comisionului de ghişeu” risipesc destul de repede aburul iniţial. Deşi bancherii, transformaţi în nişte cămătari veroşi ai secolului XXI, încearcă să le ascundă cât mai bine, aceste noi poveri financiare ies până la urmă la suprafaţă. Toate acestea, garnisite cu lipsa unui minim respect faţă de client, de a-l anunţa măcar pe acesta de incursiunile repetate în buzunarul familiei. Şi nu în ultimul rând, atitudinea pur românească a angajaţilor bancii faţă de clienţi. Aceste furtişaguri ar trebui să ne îngrijoreze şi să nu le mai percepem ca pe nişte taxe absolut normale, din care instituţiile bancare scot profit „legal”.
P.S. 1 – Profitul net al industriei bancare a bătut un nou record anul trecut, cei 40 de jucatori de pe piaţă câştigând 825 de milioane de euro (2,75 mld. lei).
P.S. 2 – De la începutul anului Protecţia Consumatorului a primit peste 1.000 de reclamaţii de la populaţie cu privire la serviciile bancare. (Olimpia FILIP)