La zdup pentru o bere

bere.jpgCodul Rutier va fi din nou modificat. Este pentru a sasea oara când actualii legiuitori ai României aduc schimbari la acest act normativ ce reglementeaza circulatia rutiera din România. Principalele modificari vizeaza introducerea notiunii de stare de ebrietate, situatie in care soferii bauti vor putea fi trasi la raspundere penal chiar daca alcoolemia este sub limita legala, dar reflexele lor sunt grav afectate de alcool si sanctionarea ca infractiune a punerii în circulatie pe drumurile publice atât a autovehiculelor, cât si a vechiculelor neînmatriculate sau neînregistrate.

Legislatia rutiera va suferi unele schimbari in urma unui proiect de modificare a Codului Rutier, document care a fost înaintat înca din primavara acestui an, dar dezbaterile pe aceasta tema au fost amânate din cauza campaniei electorale si a vacantei parlamentarilor.
Principala modificare adusa actualului act normativ se refera la introducerea notiunii de “stare de ebrietate”. Aceasta înseamna ca, în curând, am putea vedea si în România soferi dând „testul betivului”. Mai precis, se solicita ca starea de ebrietate sa nu mai fie constatata doar pe baza alcoolemiei, ci si pe baza starii fizice în care se afla soferul în momentul în care este oprit. Asta deoarece unele persoane au o rezistenta la alcool mai mare decât altele. Conducatorii auto ar urma sa încerce sa-si atinga vârful nasului cu mâna sau sa mearga în linie dreapta pentru a demonstra ca nu sunt afectati de bautura. Cei care se vor clatina si nu se vor putea mentine în pozitie dreapta vor avea mari probleme. Pâna acum, cu dosare penale se aleg cei la care alcooltestul depisteaza o valoare mai mare de 0,80 grame/litru alcool pur în sânge. Politistii vor ca soferii care pica testul de ebrietate sa se poate alege cu dosar penal. În prezent, conducatorii auto depistati cu o alcoolemie sub limita legala se aleg doar cu amenda de pâna la 1.000 de lei si cu permisul suspendat pentru 90 de zile.
Comisarul sef Vasile Puscasu, din cadrul Serviciului de Politie Rutiera Bacau ne-a confirmat ca la nivelul conducerii Inspectoratului General al Politiei Române s-au facut câteva propuneri de modificare a Codului Rutier. “Cea mai importanta ar fi introducerea notiunii de stare de ebrietate ca infractiune. Spre deosebire de îmbibatia alcoolica, ce nu poate fi stabilita decât prin mijloace tehnice, diagnosticul clinic al starii de ebrietate se bazeaza pe modul de comportare. Conducatorii auto turmentati risca dosar penal chiar daca au alcoolemia sub 0,8 la mie, dar sunt vizibil afectati de consumul de licori bahice: nu-si tin echilibrul ori au dificultati de vorbire. Starea de ebrietate ar urma sa fie stabilita de catre medicul legist, iar ducerea unui deget pe vârful nasului si deplasarea în mers sunt doar doua dintre testele pe care soferii vor trebui sa le treaca. Deocamdata, definitia legala a starii de ebrietate nu a fost stabilita, existând doar o propunere înaintata Parlamentului”, a precizat comisarul sef Puscasu.
În termeni medicali, ebrietatea se defineste ca fiind starea de tulburare psihofiziologica produsa sub influenta intoxicatiei alcoolice asupra însusirilor psihofizice ale faptuitorului.
Practic, este vorba despre confuzie, dezorientare, alterarea judecatii, a memoriei, precum si de tulburari de echilibru si de coordonare.
În momentul de fata, Codul Rutier prevede ca fapta penala doar conducerea pe drumurile publice de catre o persoana care are o îmbibatie alcoolica de peste 0,80 grame/litru alcool pur în sânge. Aceasta infractiune se pedepseste cu închisoare de la 1 la 5 ani.

Scuteristii ilegali vor raspunde penal

În afara de introducerea starii de ebrietate, Politia mai are si alte propuneri de modificari, cum ar fi sanctionarea ca infractiune a punerii în circulatie pe drumurile publice atât a autovehiculelor, cât si a vechiculelor neînmatriculate sau neînregistrate. În prezent, legea face referire doar la autovehicule si tramvaie. Cum mopedele nu erau trecute în aceasta categorie, fiind considerate vehicule, posesorii acestora, care le conduceau fara a fi înmatriculate, nu puteau fi trasi la raspundere penala. Tot din categoria vehiculelor vor face parte si utilajele de santier precum motostivuitoarele sau automacaralele.
Cristinel AIOANEI

Adauga un comentariu

*