In ciuda masurilor luate de politistii de la Circulatie, accidentele rutiere se tin lant. Neatentia in conducere, neacordarea de prioritate, oboseala si consumul de alcool la volan sunt doar câteva dintre cauzele care au condus in ultimele zile la producerea unor accidente rutiere.
Secunda de neatentie
Majoritatea accidentelor de circulatie se produc datorita unor situatii neprevazute create pe strazi si drumuri, cu care participantul la trafic nu a avut prilejul sa se intâlneasca inainte. De aceea, fiecare participant la trafic trebuie sa posede deprinderi pentru a iesi din diferite situatii,consumând pentru aceste cazuri un anumit timp, care de cele mai multe ori se rezuma la doar câteva secunde. Astfel, o singura secunda de neatentie poate duce la producerea unor evenimente rutiere, care se pot solda cu victime omenesti sau pagube materiale.
In cazul pietonilor este bine de stiut ca un pieton care merge in pas normal ii sunt necesare sase secunde pentru traversarea unei strazi obisnuite(cu o banda de circulatie pe sensul de mers). In acelasi interval de timp, un autovehicul care circula cu viteza de 60 km/h, parcurge aproximativ 110 m, altfel spus, circa 18 m/sec. Astfel, momentul traversarii trebuie ales corespunzator in functie de vizibilitate, viteza de deplasare a autovehicului care se apropie, starea carosabilului si nu in ultimul rând de timpul necesar pietonului pentru a ajunge in siguranta pe partea opusa drumului.
Am prezentat aceste aspecte, deoarece aceste cauze au stat originea producerii mai multor accidente rutiere ce si-au gasit locul de arterele rutiere bacauane.
Primul, a avut loc in Bacau, vineri in jurul orelor 09,00, la intersectia strazilor Aviatori cu Republicii. Constantin S., de 70 de ani, in timp ce conducea un Opel AGILA, nu s-a asigurat al schimbarea benzii de mers, intrând în coliziune cu un TIR. Opelul a fost proiectat pe contrasens unde a lovit o alta masina marca DAEWOO, condusa regulamentar de Tereza C., care a iesit cea mai sifonata din acest incident, fiind diagnosticata cu o contuzie toracica, un traumatism cranian si traumatism de coloana cervicala, însa fara leziuni osoase.
Un alt incident rutier produs din aceasi cauza a avut loc in prânzului, pe strada Atelierelor din Monesti. Ioan T, de 30 de ani, in timp ce se afla la volanului unui autoturism marca Volvo, inmatriculat in Spania nu s-a asigurat corecpuntor la schimbarea directiei de mers cu intentia de a efectua un viraj la stânga. A rezultat un accident in toata regula deoarece din sens opus circula un Logan, condus regulamentar de Dumitru B., de 30 de ani, din Moinesti, care surprins de manevra comisa de “colegul de trafic” nu a mai avut cum sa evite impactul. Cei trei ocupanti ai autoturismului Volvo au ajuns pacientii Spitalului Municipal de Urgenta fiind internati pe Sectia de Ortopedie.
Si pietonii au iesit in prim plan. Florentiu B, de 36 de ani a ajuns la spital dupa ce a fost acrosat de un autoturism marca Lancia, Condus de Ion F., de 24 de ani, din Cleja. Incidentul a avut loc in afara localitatii Nicolae Balcescu si, conform datelor puse la dispozitie de reprezentatii Serviciului de Politie Rutiera, a avut la origine vinovatia pietonului, care a patruns intempestiv pe carosabil.
Barbatul a ajuns la spital unde a fost diagnosticat cu traumatism cranio-cerebral acut deschis si cu fractura a ameblor oase de la gamba stânga.
Harta soselelor mortii
Potrivit analizei de risc rutier, întocmita pe zone, ore si tipuri de accidente, DN1, DN7 si DN2 sunt veritabile capcane. Jumatate dintre mortii masacrelor de pe sosele au crucile ridicate pe zece drumuri nationale, potrivit unei analize a Directiei de Politie Rutiera din IGP. În top figureaza trei drumuri nationale – DN1, DN7 si DN2. Împreuna, acestea cumuleaza peste 120 de „puncte negre”. Politistii de la circulatie spun ca aceste „puncte ale mortii” sunt intersectii, curbe sau portiuni de câteva sute de metri în care, în ultimii cinci ani, au avut loc adevarate carnagii.
Analiza de risc rutier realizata în perioada 2007 – aprilie 2008 arata ca 50 la suta dintre accidente se petrec în localitati si 29 la suta pe drumuri nationale. Cele mai sigure drumuri sunt autostrazile, unde au loc doar 0,5 la suta din accidente, desi sunt cele mai circulate. Peste 50 la suta dintre morti sunt în accidente pe drumuri nationale, unde si vitezele sunt mari.
De la începutul anului trecut, pe Drumul National 2 – Bucuresti-Urziceni-Buzau-Râmnicu Sarat-Focsani-Bacau-Roman-Falticeni-Suceava-Ucraina au avut loc 601 accidente, soldate cu 163 de morti si 203 raniti grav. Un sfert dintre accidente au loc în judetul Buzau. Cele mai multe accidente sunt provocate din vina pietonilor – 24 la suta. Cele mai multe evenimente se petrec în intervalul 17-20, în a doua parte a saptamânii. În cinci ani de zile, în cele 49 de puncte negre de pe acest drum national, au avut loc 548 de accidente, soldate cu 249 de morti si 398 de raniti grav.
Cristinel AIOANEI