Legendele urbane, instrumente de „marketing ocult”

paranormal1.jpgUnii sociologi le considera zvonuri, altii folclor – ele reprezinta voci ale subconstientului colectiv confruntat cu probleme spinoase, incercari ale comunitatii de a intelege situatii neclare, forme de educatie, de manipulare si dezinformare sau de publicitate, povesti importate din mediul rural ori din alte zone ale lumii

In ultimele luni, „Observator de Bacau” a prezentat analiza a 12 legende urbane care au circulat sau mai circula in judetul nostru, de exemplu despre virusul pioceanic din Spitalul Judetean, ouale care stau in picioare, hotii de copii ori exploziile misterioase de la Comanesti. Dincolo de continutul lor inedit, multi s-au intrebat cu siguranta ce sunt aceste povesti, de unde au aparut si in ce scop.

Zvonuri rezistente
Cercetarile existente arata ca legendele urbane sunt fie simple zvonuri, fie folclor modern. Pe de o parte, francezul Jean Noel Kapferer scrie ca, „dupa ce s-a stins, zvonul s-a transformat intr-un fel de legenda, incepând sa circule incet-incet dintr-un oras in altul. De-a lungul existentei ei, aceasta povestire fara suport poate fi din când in când «actualizata» de cei ce-si amintesc de ea. De aici si pâna la inchipuirea ca intâmplarea tocmai s-a produs nu e decât un pas”. Pe de alta parte, Constantin Eretescu sustine ca legendele urbane reprezinta de fapt „una dintre categoriile cele mai raspândite si mai productive ale folclorului contemporan” si ca acestea „au toate caracteristicile literaturii populare”.

Nevoia de sacru a omului modern
Americanul Tom Harris enumera, printre sursele posibile ale legendelor urbane, „interpretarea gresita a unui fapt real, o farsa jucata unui amic, o persoana careia i se pare mai interesant sa spuna ca intâmplarea s-a petrecut in realitate si nu intr-un film, o persoana care a uitat de unde a aflat despre intâmplare, o intâmplare luata «de buna» doar pentru ca a aparut in presa”. Constantin Eretescu spune ca ele reflecta „mentalitatea si anxietatile omului modern in fata unor primejdii cu care adesea nici nu stie cum sa se confrunte”. „Ori de câte ori e prea saraca, informatia da nastere la zvonuri”, crede Jean Noel Kapferer. De asemenea, alaturând afirmatii facute de Mircea Eliade si Liliana Petric, putem trage concluzia ca o posibila sursa a acestor legende este nevoia de sacru a omului contemporan.

Portrete-robot ale legendei urbane
Tom Harris vorbeste de o serie de „semne” cu ajutorul carora putem recunoaste o legenda urbana: i s-a intâmplat unui amic (nu direct povestitorului), exista numeroase variante, subiectul este unul abordat frecvent de mass-media sau de bârfe (moarte, sex, contaminare), povestirea contine un avertisment sau o morala si este prea frumoasa sau ciudata pentru a fi adevarata. Potrivit enciclopediei online Wikipedia, de obicei legendele urbane sunt spuse in numele martorilor initiali (care uneori nici nu sunt indentificati), contin avertismente si nu ofera informatii clare despre evenimente (nume, date, locatii).

Manipulare si publicitate prin legende urbane
Cei care s-au aplecat asupra problematicii legendelor urbane considera ca acestea sunt destinate distractiei (farsele prin e-mail de exemplu), intelegerii unei situatii neclare (exploziile de la Comanesti), dezinformarii si manipularii (otravirea apelor despre care se vorbea la Revolutie), educatiei sau publicitatii. Despre utilizarea legendei urbane in domeniul publicitatii, Sorin Dinu spune ca „fabricantul de legende”, incadrat intr-o ramura speciala a marketing-ului numita „marketing ocult”, este in general un expert in „comunicarea orizontala” (povestile „la gura sobei”) si are drept scop propagarea de legende in favoarea clientului sau (si in detrimentul concurentei) sau promovarea unei imagini pozitive a acestuia.

Informatii utile pentru administratia locala
Asa cum arata un studiu sociologic de ultima ora, „analiza profunda a legendelor urbane, pe linia sociologiei, etnologiei si folcloristicii ar furniza informatii de o mare valoare privind evolutia mentalitatilor, nevoile, dorintele si temerile comunitatii, modalitati de a o dezvolta sau de a o conduce in mod eficient”.
Alin LEANCA

Comentarii

  1. Sorin DInu a zis:

    articolul despre legende urbane se afla aici:

    http://sorindinu.wordpress.com/2007/01/02/consumerism-legende-urbane-si-marketing-ocult/

    citarea sursei cu link ? 🙂

Adauga un comentariu

*