Ieri dimineata, in prezenta a peste 300 de educatoare din judet, a fost lansat la Sala „Ateneu” un nou program de formare continua pe care Casa Corpului Didactic „Grigore Tabacaru” Bacau a reusit sa-l acrediteze la sfârsitul lunii ianuarie a.c. Programul de formare continua „Didactica prescolara – inovatie si calitate” – caruia i-au fost alocate 25 credite profesionale transferabile – este un program tematic si modular care se va realiza prin stagii nondisciplinare, pe parcursul a 89 de ore, se adreseaza educatoarelor si va fi coordonat de initiatoarea proiectului, institutor-metodist Maria Matasaru. Cu aceasta ocazie au fost lansate si trei lucrari, care constituie importante suporturi de curs pentru acest inedit program de formare continua: „Proiectarea Didactica in Invatamântul Prescolar” – autori, Maria Matasaru, Carmen Nedelcu, Maria Chiriloaie, Lavinia Matasaru, Viorica Pricopoaia; „Secrete Metodice în Didactica Prescolara” – autori, Maria Matasaru (coordonator), Luminita Cojocaru , Carmen Nedelcu, Maria Chiriloaie, Sanda Patrintas, Elena Rosca, Lavinia Matasaru, Viorica Pricopoaia si „Sinteze Didactice. Suport Curs „Didactica Prescolara – Inovatie si Calitate” – autori, conf. univ. dr. Venera Mihaela Cojocariu, prof. Gabriel Stan (coordonatori), Elena Hussar, Maria Matasaru, Carmen Nedelcu, Luminita Cojocaru, Maria Chiriloaie, Sanda Patrintas, Elena Rosca, Lavinia Matasaru, Viorica Pricopoaia. Scopul programului este activizarea si dezvoltarea competentelor didactice de baza; formarea de noi competente profesionale de specialitate in plan teoretic, operational si creator, necesare exercitarii rolului si atributiilor derivate, la nivelul standardului ocupational – educatoare (standarde europene). Obiectivele generale si specifice ale acestui program fac referire, indeosebi, la consolidarea / dezvoltarea viziunii sistemice asupra procesului de învatamânt; dezvoltarea capacitatii de intelegere, selectare si adaptare a finalitatilor educationale ale invatamântului prescolar, integrat in sistemul de invatamânt românesc; clarificarea conceptelor – cheie cu care se opereaza in teoria curriculumului, in vederea optimizarii aplicarii reformei curriculare in invatamântul prescolar; formarea unui sistem conceptual personalizat cu privire la strategiile de proiectare a continuturilor educationale curriculare si extracurriculare pe diferite perioade de timp, in contexte educationale determinate; formarea unei conceptii personale cu privire la modul de alegere, combinare, ameliorare si utilizare a strategiilor de predare – innvatare, in raport cu obiectivele si continuturile educationale proiectate; dezvoltarea capacitatii de flexibilizare a demersului didactic prin imbinarea echilibrata a formelor de activitate si adaptarea acestora la particularitatile de vârsta si individuale ale prescolarilor; exersarea si dezvoltarea competentelor necesare proiectarii si aplicarii unui sistem coerent de masurare / apreciere personalizata a rezultatelor activitatii copilului; abilitarea cadrelor didactice în identificarea rolurilor manageriale privind implementarea strategiilor educatiei integrate la nivel prescolar si optima integrare a copiilor cu cerinte educationale speciale; dezvoltarea de noi competente creative si socio – relationale impuse de dimensiunea europeana a educatiei prescolare; dobândirea, de catre cursanti, de credite profesionale recunoscute in vederea dezvoltarii carierei didactice; valorificarea potentialului creativ si a experientei personale a cursantilor, pentru imbogatirea bazei practice si metodice a programului de formare.”Suntem bucurosi ca acum, la începutul anului 2009, putem oferi cadrelor didactice din judet, mai exact educatoarelor, un program nou, atractiv, care le este destinat in exclusivitate, ne-a declarat prof. Gabriel Stan, directorul Casei Corpului Didactic „Grigore Tabacaru” Bacau. In ultimii cinci ani, cadrele didactice din învatamântul preprimar au manifestat un interes sporit fata de proiectele si programele noastre, situatie care ne-a mobilizat in sensul acreditarii acestui program. De altfel, in ceea ce priveste formarea profesionala a educatoarelor, suntem pe primul loc in tara in acest moment. De asemenea, am avut astazi ocazia speciala de a lansa trei lucrari, care constituie indispensabile suporturi de curs pentru acest nou program”. Conf.univ.dr. Venera Mihaela Cojocariu a tinut sa precizeze: „Am participat si voi participa la acest proiect in calitate de consultant stiintific si m-am implicat pentru ca, pe de o parte, o buna parte dintre cursanti sunt fostii nnostri studenti de la specializarea de licenta Pedagogia invatamântului primar si prescolar. Absolventii Colegiului universitar de institutori vor face numai un an, in timp ce absolventii liceelor pedagogice vor parcurgwe intregul ciclu de formare, de trei ani. Consider foarte benefic acest curs fe formare continua, coordonat de domnisoara maria Matasaru, pentru ca, pe de o parte, se pliaza foarte bine pe interesele profesionale ale educatoarelor si vizeaza asprectele concrete, le invata cum sa lucreze mai baine, mai eficient, cu copii, iar pe de alta parte, pentru ca are o foarte buna structura, cu o treime teroie si doua treimi aplicatii practice si permite formarea grupelor intr-o maniera eterogena, care contribuie la eficientizarea capacitatii de comunicare, de socializare a copiilor, de promovare a creativitatii acestora”. La rndul ei, institutorul metodist maria Matasaru, initioatparea si coordonatoarea proiectului, ne-a declarat: „Ma preocupa aceasta idee de mai bine de patru ani, iar la suportul de curs lucrez din 2002. Am perseverat pentru finalizarea acestui obioectiv, stimulata permanent de conducerea Casei Corpului Didactic, deoarece am considerat ca acest curs este ct se poate de oportun, clarificând numeroase subiecte de didactica prescolara, legate de noul curriculum prescolar si de strategiile moderne de proiectare, organizare si evaluare a activitatilor cu prescolarii. Am avut de vedere si schimbul de generatii si tocmai de aceea avem cursante de toate vârstele, pentru ca educatoarele cu o bogata activitate didactica sa impartaseasca din exoerienta lor mai tinerelor colege, iar acestea din urma sa le energizeze pe colegele mai vrstnice, sa le antreneze in receptarea mai facila a noutatilor metodice, in procesul de actrualizare permanenta a cunostintelor teoretice. Apoi, consider foarte important faptul ca acest curs de formare continua e printre putinele din tara, pe piata programelor acreditate, centrat pe didactica specializarii”. Programul beneficiaza de o inalta expertiza, deoarece echipa de formatori este formata din cadre universitare, metodisti si institutori cu o bogata experienta didactica, recunoscuta pe plan local si national. De asemenea, este salutar faptul ca programul se poate desfasura simultan, la C.C.D. Bacau si in diferite unitati scolare din judet. Astfel, cadrele didactice interesate vor avea acces mai facil la acest program. (St.O.)