In prima jumatate a lunii martie, o delegatie a Scolii cu clasele I – VIII „G. M. Cancicov” Bacau a participat la cea de-a doua intâlnire de proiect, in Portugalia, la Faro. Din delegatia scolii bacauane au facut parte doi elevi – Paic Nicoleta si Fifirig Radu, din clasa a VIII-a A, membri in echipa de proiect – si profesoarele Marina Rosca – coordonatoarea proiectului, Tincuta Bondalici – directorul scolii si Iulia Filimon – profesor de educatie plastica. Profesoara Marina Rosca ne-a informat ca atât elevii cât si profesorii au avut sarcini si roluri precise in derularea proiectului si in elaborarea unor lucrari. „La Faro a trebuit sa raportam tot ceea ce am lucrat de la intâlnirea precedenta pâna in prezent, ne-a spus Marina Rosca. Scoala noastra a avut un bilant bogat: participarea cu ansamblul „Ciobanasul” la o activitate comuna cu Scoala „Musat Roman” din Roman, sub genericul «Traditi si obiceiuri de iarna la români »; corespondenta in limba franceza intre elevii scolii «Ecole élémentaire Luzech » din Cahors, France, si elevi din clasele a IV-a A, a V-a A, a VI-A si a VI-a B de la scoala noastra ; corespondenta intre eleva Paic Nicoleta din scoala noastra si o eleva românca din Italia, Stefanescu Georgiana, de la scoala din Cinigiano, Paganico Italia. Echipa de proiect a lucrat la elaborarea materialului informativ si ilustrativ despre România, selectând informatii si imagini reprezentative referitoare la sase domenii: istorie, geografie, stiinta, sport, cultura, traditii. Ei au facut o scurta prezentare si apoi au formulat 70 de intrebari si raspunsuri in limba franceza, din care vor fi selectate 30. La fel vor face toate tarile si apoi se va face un joc video on-line. Elevii au desenat si logo-uri pentru acest joc”. Dar asta n-a fost tot. Elevii clasei a VIII-a A au realizat pe calculator desene si titluri cu tema „Europa – un puzzle de culturi”, tema proiectului. Dintre acestea, desenul elevei Let Petronela a fost selectat pentru a fi emblema site-lui proiectului. De asemenea, sase desene ale elevilor bacauani au fost selectate pentru caietul itinerant. Tot echipa de proiect (elevii clasei a VIII-a A) au studiat «un joc » cu informatii despre Uniunea Europeana. Dupa parcurgerea tuturor etapelor de informare, va urma un test. Recomandam adresa elevilor si profesorilor care doresc sa o foloseasca:
http://pedagogie.ac-toulouse.fr/lotec/spip/lve46/IMG/ JEU_EUROPE_AFFICHAGE.pdf http://pedagogie.ac-toulouse.fr/lotec/spip/lve46/IMG/depliant_cartes_europe.pdf http://pedagogie.ac toulouse.fr/lotec/spip/lve46/ IMG/ depliant_europe_fiches_questions.pdf http://pedagogie.ac-toulouse.fr/lotec/spip/lve46 /IMG/ regle_du_jeu_construisons.pdf.
„Mai multe clase vor fi implicate in studierea acestor informatii, sub indrumarea profesoarei Atena Turbatu, a continuat coordonatoarea proiectului, Marina Rosca. Am prezentat concluziile in urma aplicarii chestionarului privind situatia elevilor imigranti, in scopul cunoasterii situatiei originilor multiculturale ale elevilor care formeaza populatia europeana, chestionar de care s-a ocupat profesoara Rodica Doicescu. O atentie deosebita s-a acordat la aceasta intâlnire desenelor pentru Murala care se va realiza in luna mai 2010 la scoala din Parma (produs final). Cele patru desene care au fost prezentate au fost realizate de patru eleve din clasa a VII-a A, sub indrumarea profesoarei Iuliana Filimon”. Acolo, in Portugalia, la Faro, profesoara Tincuta Bondalici a prezentat o colectie de strategii si activitati adoptate de scoala pentru integrarea elevilor straini si o informare privind inserarea in programa scolara a unor subiecte, autori, studii, descoperiri in urma unor reflectii si a unei comparatii interculturale. Delegatia bacauana a prezentat textele „Dincolo de diferente” si „Vocile parintilor”, scrise de elevii Paic Nicoleta si Fifirig Radu in urma studierii unor texte autobiografice (pe tema imigrarii, diferente de religie, mitul lui Ulisse), sub indrumarea profesoarei Violeta Mardare. Aceste texte urmeaza sa fie incluse in caietul itinerant. „De mare apreciere s-au bucurat „Martisoarele” prezentate la sectiunea Traditii românesti de primavara, alaturi de „Dragobete” si de „Ziua femeii”, ne-a declarat profesoara Marina Rosca. Am oferit martisoare partenerilor si am simtit bucuria si aprecierea lor pentru traditiile specifice tarii noastre. Ne-am intors din Faro mai bogati, cu amintiri frumoase, cu noi legaturi de prietenie. Pentru copii a fost primul zbor cu avionul, au avut emotii si au fost impresionati de tot ceea ce au vazut. Aceasta sansa pe care au avut-o se numeste Comenius, se numeste Europa – un puzzle de culturi”. Am consemnat, „la cald”, si impresiile celor doi elevi bacauani care s-au deplasat in Portugalia. Paic Nicoleta: „Calatoria in Portugalia a fost un vis din care nu as mai fi vrut sa ma trezesc niciodata.Totul a fost absolut nou si impresionant pentru mine : calatoria cu avionul, vizitarea unei tari straine, cunoasterea unui nou sistem de invatamânt, mângâierea racoroasa a oceanului, umbra palmierilor, aroma portocalelor proaspat culese….” Fifirig Radu: „Am fost impresionat de caldura cu care am fost primiti, de ospitalitatea portughezilor. Mi-a placut ca se vorbea in toate limbile: in franceza, engleza, spaniola, italiana. Dar toti se intelegeau si nu mai era nevoie de traducere. Sunt bucuros ca am avut ocazia sa constat ca România si românii sunt cunoscuti si iubiti pretutindeni”. (St.O.)