Descentralizarea sistemului de invatamânt a fost una din temele predilecte ale ministrului Educatiei, Ecaterina Andronescu, la Adunarea generala a Asociatiei Oraselor din România. Ecaterina Andronescu a precizat ca solutia preferata în privinta descentralizarii învatamântului ar fi constituirea la nivelul scolilor a unor consilii de administratie alcatuite din profesori, parinti si reprezentantii autoritatilor locale, în ponderi egale. Ecaterina Andronescu a precizat ca intentioneaza sa infiinteze postul de manager scolar, care sa se ocupe de problemele administrative, alaturi de directorul unitatii scolare. Dar ce atributii precise va avea managerul scolar si ce atributii va mai avea in fisa postului directorul scolii? Ecaterina Andronescu n-a facut nici o precizare in acest sens, dovada ca la nivelul Ministerului aceste aspecte inca n-au fost clarificate. „Trebuie sa descentralizam resursele financiare, astfel încât banii sa ajunga direct în bugetul autoritatii locale si ar fi normal ca fiecare scoala sa primeasca de la primarii un buget aprobat pe care sa-l gestioneze. Astfel, bugetul sa fie responsabilitatea unui consiliu de administratie”, a spus ministrul Ecaterina Andronescu, adaugând ca Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovatiei lucreaza împreuna cu specialistii Ministerului de Finante „pentru gasirea unei formule de calcul care sa determine costul mediu pentru fiecare elev si în functie de clasa de specializare, astfel încât sa poata fi compensate costurile mari ale unor unitati de învatamânt”. Se confirma astfel, o data in plus, ca nu calitatea invatamântului este principalul cuvânt de ordine, ci reducerea cât mai consistenta a cheltuielilor, chiar fara a se tine cont de consecintele nefaste ale unor masuri asupra sistemului românesc de invatamânt. Ceea ce va naste, insa, reactii vehemente in interiorul sistemului de invatamânt si, se intelege, la nivelul federatiilor sindicale reprezentative, este intentia ministrului Ecaterina Andronescu de a conditiona titularizarea profesorilor de acordul pe care ar urma sa si-l dea primariile. Motivând ca titularizarea prin Consursul national unic de titularizare aduce costuri mari si „lucruri complicate”, ministrul Educatiei intentioneaza sa modifice legislatia astfel încât profesorii sa-si obtina locul la catedra numai daca au acordul consiliului de administratie al scolii pentru care au optat, organism din care ar urma sa faca parte reprezentantii autoritatilor locale. „Nu putem fi de acord cu asa ceva, pentru ca traim in România, unde gradul de subiectivism este enorm, ca si nepotismul, ca si binecunoscutul sistem de pile si relatii, a precizat profesorul Gheorghe Manole Chiriac, liderul S.L.I. Bacau si vicepresedinte al Federatiei Siundicatelor Libere din Invatamânt-F.S.L.I. In plus, daca lasam titularizarea la cheremul primarilor, nu numai ca politizam excesiv invatamântul, dar soarta fiecarui cadru didactic va fi, practic, la mâna primarului. Iar acolo unde primarul si directorul vor incepe sa-i „lucreze” pe profesorii incomozi, problemele vor deveni deosebit de grave. Noi, sindicatele, vrem descentralizare, vrem ca fondurile pentru invatamânt sa ajunga direct la scoli, fara intermediari, dar ne vom spune apasat cuvântul asupra modului in care concepem noi descentralizarea si sistemul de titularizare. Vom avea mai multe runde de discutii cu reprezentantii Ministerului, pe aceasta tema”. (St.O.)