Propunerile formulate de M.E.C.I. au ca baza legislatia calitatii (in special O.U.G. nr. 75/2005, aprobata prin Legea nr. 87/2006 si actele normative aditionale si subsecvente), documentele elaborate la nivelul Ministerului in legatura cu descentralizarea sistemului de invatamânt, experienta aplicarii Regulamentului privind organizarea si desfasurarea inspectiei scolare (RODIS) si a metodologiei aferente, precum si rezultatele cercetarilor realizate la noi si in alte tari. Cum aceste propuneri vor fi dezbatute ulterior, vom consemna mai jos doar noutatile cele mai spectaculoase. Prima ar fi propunerea ca evaluarea institutionala, ca parte a evaluarii sistemului de invatamânt, sa fie preluata de ARACIP. De asemenea, procesul de descentralizare va duce la pierderea, de catre inspectoratele scolare, a functiilor de management financiar si de management al resurselor umane, care vor fi preluate de comunitatea locala si de unitatea scolara. Conform propunerilor formulate de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovatiei, inspectoratele scolare vor avea urmatoarele functii: controlul administrativ al functionarii unitatilor scolare; controlul calitatii pe baza standardelor nationale realizate de ARACIP; monitorizarea implementarii politicilor si programelor nationale de reforma; administrarea retelei scolare; implementarea programelor de imbunatatire a calitatii la nivel judetean; monitorizarea programelor de imbunatatire a calitatii la nivelul unitatilor scolare; indrumarea si sprijinirea unitatilor scolare; dezvoltarea profesionala a cadrelor didactice prin inspectiile speciale; rezolvarea contestatiilor, plângerilor si reclamatiilor. Vis-a-vis de aceste propuneri, federatiile sindicale din invatamântul preuniversitar au uele retineri. Profesorul Gheorghe Manole Chiriac, liderul S.L.I. Bacau si vicepresedinte al Federatiei Sindicatelor Libere din Invatamânt, a formulat, deocamdata, doar un atac voalat la adresa propunerii privind pierderea, de catre inspectoratele scolare, a functiilor de management financiar si de management al resurselor umane, si preluarea acestor functii de catre comunitatea locala si de unitatea scolara. „Ne temem ca gradul de subiectivism va fi enorm si ca atât titularizarea cadrelor didactice, cât si modul in care vor fi stimulate acestea prin salarii sau gradatii de merit va fi viciate de subiectivism, a declarat liderul sindical bacauan. Ne temem, in acelasi timp, de faptul ca tot personalul didactic, didactic auxiliar si nedidactic va fi la cheremul directorului scolii si al primarului. Trebuie sa discutam foarte serios cu Ministerul toate aceste aspecte, pentru a ingradi ct mai mult gradul de subiectivism, altfel nici nu vom mai putea vorbi de realizarea unei noi calitati a procesului instructiv-educativ”. (St.O.)