Vor dicta cadrele didactice salariile celor din Ministerul Educatiei?

andron.jpgProiectul criteriilor de performanta, deja foarte discutat, desi nici nu este macar conceput de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii, continua sa faca valuri in unitatile de invatamnt preuniversitar din toata tara. Cadrele didactice se tem de un zvon tot mai persistent, „venit de sus”, si anume acela ca nivelul salariilor lor vor depinde, intr-o oarecare masura, de calificativele date de elevi si de parintii acestora. „Este evident pentru oricine ca parintele unui elev cu 3 la matematica ii va da aceeasi nota profesorului de mate”, ne-a spus, vizibil revoltata, o profesoara cu gradul didactic I si cu excelente rezultate la catedra. Si a continuat: „Cu ce drept ma va avalua pe mine un parinte care nici nu stie unde se afla scoala in care invata copilul sau?” Un alt profesor, de istorie, e categoric: „Totul porneste de la faptul ca in acest an Educatia nu va primi nici macar 4 la suta din PIB si Ministerul Educatiei va trebui sa faca eforturi disperate pentru a se incadra in bugetul costeliv pe care l-a primit de la Guvernul Boc. Noile criterii de performanta vor fi concepute in asa fel inct sa diminueze cât mai mult nivelul salariilor. Dupa ce-au promis marea cu sarea in campania electorala din noiembrie, actualii guvernanti nu numai ca nu ne mai dau macar un sfant in plus, dar vor sa ne reduca si din putinul pe care-l aveam”. Deocamdata, la Ministerul Educatiei nu se mai vorbeste, nici macar in soapta, despre „legea lui 50%” sau despre OUG 151/2008, care prevedea ca majorarile sa se faca diferentiat, în procente distincte, urmând ca salariile mici sa fie majorate cu un procent mai mare, iar salariile mari sa nu primeasca, practic, nici un procent. Dar, dupa cum se stie, inca din primele zile ale noului sau mandat, prof. univ. dr. Ecaterina Andronescu, ministrul Educatiei, a anuntat ca majorarea salariala a profesorilor se va face – daca bugetul va fi aprobat în forma ceruta de minister – aplicându-se criteriile de performanta, pe care ministerul le va elabora in cel mai scurt timp. Si cei din Minister lucreaza, deocamdata in secret, la proiectul noilor criterii. S-a aflat, totusi, ca Ministerul isi propune ca evaluarea daslilor sa cuprinda patru directii: autoevaluarea, evaluarea colegiala, evaluarea de catre director si stabilirea calificativului în cadrul Consiliului de Administratie. Autoevaluarea nu ridica probleme. Incepând, insa, cu cea de-a doua directie, incep sa apara problemele. Iata cum le anticipeaza liderul S.L.I. Bacau, profesorul Gheorghe Manole Chiriac: „Ce inseamna, concret, evaluarea colegiala? Daca vrei salariu mare va trebui sa te împaci bine cu colegii de cancelarie, daca esti antipatizat de colegi, acestia te taxeaza, orict de bun ai fi profesioanl. Si mai apare o problema: bataia generala pe un salariu cât mai mare, care va conduce la ideea „cu cât dau calificative mici la mai multi colegi, cu atât cresc sansele mele sa obtin un salariu mai mare”. Unele cadre didactice au adus in discutie si problema spagii: „Vrem, nu vrem, traim in România si trebuie sa ne adaptam la mentalitatile românesti binecunoscute. Adica, va trebui sa-i ungem, succesiv, pe colegi, pe seful de catedra, pe responsabilul cu activitatea metodica, pe directorul adjunct, pe director, pe membrii consiliului de administratie, daca nu cumva va trebui sa-i câstigam, cu orice mijloace, si pe elevi si pe parinti”. Ceea ce inca n-au aflat cadrele didactice (dar vor afla, daca vor citi acest articol) este ca nu numai elevii si parintii acestora vor fi implicati de Minister in evaluarea cadrelor didactice, ci si „reprezentantii altor purtatori de interese din comunitate”, care pot fi primarii dar si consilierii locali. Dar, daca tot traim in democratie, n-ar fi corect ca nivelul salariilor celor din Ministerul Educatiei sa fie stabilit in urma calificativelor acordate de cadrele didactice din toata tara, care, orice s-ar spune, sunt mult mai bine pregatite sa acorde calificative, corecte, obiective, in functie de beneficiile „regormei” gândite la nivelul Ministerului Educatiei, Cercetarii si Inovarii. Ministerul a promis, totusi, ca noile criterii vor fi discutate cu partenerii sociali. Asa ca asteptam reactia federatiilor sindicale din invatamânt.
Stefan OLTEANU

Comentarii

  1. Frica de a da ochii sau constiinta cu imaginea pe care o au parintii despre ei , ii aduce la disperare pe asa zisii dascali .Sa- i spun doamnei cu excelente rezultate la catedra ( o fi vreo nulitate didactica cu multi olimpici ) ca un test corect realizat cu barem de corectare plus o atitudine ferma si consecventa nu-ti aduce critic acide sau rautacioase . Elevii si parintii comenteaza cind lipsa de consecventa in actiune si in evaluare duce la subiectivism . Probabil ca de asta ii este frica sa nu fie evaluata de elevi sau parinti. Un prof’

Adauga un comentariu

*