Guvernantii ameninta piata auto de trei luni cu modificartea taxei de prima inmatricualare pe care o boteaza in diferite feluri, ba de poluare, ba de mediu. E drept, au modificat-o intr-un fel, insa acest lucru nu i-a impiedicat pe români sa renunte la masinile second hand pe care le prefera inaintea celor autohtone, indiferent de facilitatile oferite atât de producatori cât si de dealeri. De la începutul anului, au fost înmatriculate în România aproape 30.000 de autoturisme noi si aproximativ 76.000 de autoturisme second-hand de import. Acest din urma segment a crescut exploziv în luna martie, peste 50.000 de unitati, dupa ce taxa de înmatriculare a scazut, dovedind astfel ca apetitul românilor pentru masini nu a scazut, fiind însa reorientate bugetele catre masinile rulate. Numarul de autoturisme second-hand inmatriculate in martie este impresionant, 52.897. In ianuarie erau inscrise in circulatie 5.941, iar în februarie 17.950. In acest fel se poate vorbi despre o adevarata triplare a pietei masinilor de ocazie, in timp ce piata autoturismelor noi a atins cu greu 8.123 de unitati in martie, dupa ce, in ianuarie erau inmatriculate 13.815, iar în februarie numai 7.183. Este clar, in primele trei luni ale acestui an, raportul dintre masinile noi si cele second-hand a evoluat continuu in avantajul celor din urma. In ianuarie, 69,9 la suta din totalul autoturismelor inmatriculate erau noi, insa schimbarea taxei pe poluare a avut efecte vizibile in februarie, când masinile noi nu mai reprezentau decât 28,6 la suta din piata. Raportul procentual spune totul despre vânzarile de autoturisme, in martie este de 87 la suta in ceea ce priveste masinile second-hand si 13 la suta cele noi. Raportul de sapte la unu inregistrat in martie in favoarea masinilor de ocazie incepe sa ingrijoreze, mai ales ca, la unele marci, acesta este mult mai mare. In martie, au fost inmatriculate 15.029 autoturisme de ocazie Volkswagen, aceeasi marcă inregistrând doar 976 de unitati noi. La Opel, situatia este asemanatoare, 11.167 masini de ocazie si doar 362 noi. Lista ar putea continua cu aceleasi diferente majore inregistrate in cazul unor marci precum BMW, Audi sau Ford. Cu toate acestea, Directia Regim Permise si Înmatriculare Vehicule din cadrul MAI anunta un total de 8.123 autoturisme noi înregistrate în martie. Dacia este in crestere usoara fata de luna anterioara, dar înca sub nivelul anului trecut. Cea mai cumparata marca de import a fost în continuare Volkswagen. Dacia cu 1.909 autoturisme înmatriculate, Volkswagen cu aproape 1.000 si Skoda cu 720 reprezintă top 3 al masinilor cumparate pe piata interna în martie, urmate de alte doua marci cu aproximtiv 500 de autoturisme si restul mult sub aceasta valoare. Desi Programul Rabla a început, efectele sale se vor vedea probabil abia în mai, iunie, când vor fi livrate cele mai multe autoturisme comandate de români. Martie a adus pe sosele doua Ferrari, patru Bentley, un Hummer si un Cadillac, plus alte 7 Porsche si 6 Jaguar, acestea facând parte din masinile de lux sau premium mai “accesibile”. (D.M)