Proiectul de hotarâre privind aprobarea Regulamentului de deconectare/debransare de la sistemul de alimentare centralizata cu energie termica a fost supus dezbaterii publice in luna septembrie 2008. Pâna pe 15 septembrie, locuitorii si asociatiile legal constituite au putut formula in scris propuneri, sugestii sau opinii. Cam acesta era continutul unui anunt postat in urma cu noua luni pe site-ul Primariei Bacau. Teoretic, dezbaterea publica pe acest proiect de hotarâre a avut loc si normal ar fi fost ca imediat, in perioada urmatoare, la finele lui 2008, regulamentul sa fie supus aprobarii Consiliului Local. Acest lucru nu s-a intâmplat deoarece ar fi incurcat socotelile electorale ale PNL. In toamna lui 2008 s-au desfasurat alegerile parlamentare iar in primavara acestui an, cele europarlamentare. A trebuit sa treaca noua luni, pâna pe 19 iunie, pentru ca regulamentul sa fie adoptat de Consiliul Local. Intre forma initiala, cea din septembrie 2008 si forma care a fost supusa votului in iunie 2009 sunt mari diferente de fond.
Ideea adoptarii unui astfel de regulament a aparut in momentul in care Bacaul a fost selectat ca posibil beneficiar de asisteta PHARE in vederea pregatirii unui proiect de mediu. Printre conditiile impuse de finantator se numara si mentinerea proprietatii infrastructurii rehabilitate aferente proiectului si a naturii activitatii pe o perioada de cel putin cinci ani. Asta inseamna ca piata de energie termica in Bacau trebuie stabilizata si acest lucru poate fi realizat prin mentinerea si chiar cresterea consumatorilor existenti in urmatorii cinci ani . Acest lucru este recunoscut in expunerea de motive si de primarul Romeo Stavarache. „Aprobarea regulamentului de deconectare reprezinta o masura de stabilizare a pietei de energie termica produsa centralizat si este o conditie necesar a fi indeplinita in vederea aprobarii de catre Comisia Europeana a proiectului”.
Conditii draconice pentru client, mâna libera pentru CET
Spre deosebire de forma initiala a proiectului, in forma finala, CET primeste puteri depline. Nu exista articol din hotarâre care sa nu faca trimitere la CET. Efectiv, fiecare pas parcurs de catre un solicitant are nevoie de acceptul conducerii CET. Tot in forma adoptata in iunie 2009 gasim un articol nou in care se mentioneaza ce trebuie sa faca solicitantul pentru a se deconecta de la sistemul de distributie. „Solicitantul va intocmi pe cheltuiala sa cu un tert specializat un referat tehnic de specialitate/documentatie tehnica care trebuie sa raspunda cel putin la urmatoarele obiective: calculul pierderilor de presiune pe coloane, evaluarea tuturor efectelor produse de deconectarea instalatiilor interioare asupra confortului termic, evaluarea si impunerea solutiilor pentru eliminarea tuturor efectelor produse asupra mediului prin eliminarea gazelor arse in atmosfera, evaluarea diminuarii necesarului de caldura produsa prin deconectarea instalatiilor interioare aferente apartamentelor, evaluarea sarcinilor termice aferente partilor comune, defalcate pe cele doua componente, etc.”.
Tot in forma initiala a proiectului, cea supusa dezbaterii publice nu se pomenea nimic de obtinerea de catre solicitant a autorizatiei de construire.
In sfârsit, anexa la proiectul de hotarâre adoptat in iunie 2009, „Acordul proprietarilor spatiilor cu destinatie de locuinta cu care cel care doreste deconectarea are pereti comuni ” este total diferita de cea dezbatuta in 2008.
In modelul din 2008 (foto facsimil 1) sunt mentionate efectele deconectarii asupra instalatiilor interioare cu consecinte ce trebuiesc suportate de locatarii ramasi conectati la CET: dezechilibrarea hidraulica a sistemului interior si exterior de distributie a energiei termice, cresterea cheltuielilor de incalzire, inrautatirea calitatii apei calde de consum, posibilitatea aparitiei igrasiei pe suprafete slab incalzite, posibilitatea aparitiei aburului de bucatarie si a mirosului de gaze arse.
In varianta adoptata in iunie 2009 (foto facsimil 2) nu se pomeneste nimic de efectele produse de deconectarea de la sistemul centralizat in schimb, se pomeneste de un Ordin al ANRSC emis in 2007. Florin C.
Apel catre Primarul Bacaului
Domnule Primar, R Stavarache, daca nu dispuneti sa se dea drumul IMEDIAT apei calde, ne vom umple de raie si paduchi, ca in anii ‘80… Cat a fost la putere partidul din care faceti parte, de ce nu a dispus ca si romanul de rand sa aiba pensie si/sau salariu macar jumatate din cat au parlamentarii care, cu dor si spor, dorm in parlament?
Cui credeti ca-i face placere sa aiba datorii? Si-asa despre noi, moldovenii, se spune ca suntem nespalati. Dvs acum ce faceti? Intariti convingerile celor care ne jignesc? Vom avea apa calda numai la toamna ca sa-l votam pe Crin Antonescu? O sa vina Crin sa puna o vorba buna ca sa ni se dea apa calda asa cum “a facut-o” – sic! – si Chiuariu vara trecuta?
Sa nu fie prea tarziu, Domnule Primar!
Biluto, Primarul se spala cu apa plata Perrier crezi ca de tine ii arde lui dak ai tu cu ce te spala…a avut nevoie de votul tau, cand ti-a pus fluturas in cutia postala, laudandu-se ca-i om de stiinta, inventator si ca a venit la carma orasului, sa ne aduca lapte si miere. Acum ciocul mik, barba-n piept , joc de glezne,si incalzeste la apa la ceaun. Bucura-te ca ai si apa rece. Doar nu credeai in evolutie. Noi suntem predestinati sa involuam.
un nemernic care vrea sa tina populatia bransata la muribundul CET ,ca sa poata mulge el mai multi bani din fonduri europene .lasa dl. lumea sa aleaga furnizorul de utilitati ,de ce obligi populatia sa stea nespalata ,nici pe timpul lui Sechelariu nu era asa !!! asta-i dictatura liberala !!!!! si asa in toamna liberalii o vor lua din nou in barba ,floricica (crin ) o sa fie pe locul 3 la alegeri clasament : 1 . marinaru
2.prostanacul
3. floricica
deci dl. primar da drumul la oameni sa-si aleaga furnizorul de apa calda si caldura ,mai am o intrebare : cati din cei care au votat ca robotii mai sunt clientii CET ??? dumneata mai esti clientul CET???