Pambac încearcă să se adapteze la condiţiile de criză

Producătorul de paste făinoase Pambac Bacău, cu afaceri de 53 mil. euro în 2008, a reacţionat rapid în faţa scăderii vânzărilor cu 13% în euro pe primele şase luni şi a înjumătăţirii profitului, scrie Ziarul Financiar. „În ultimele trei luni am schimbat 60% din directorii de departamente, aproximativ 15 persoane, pentru rezultate sub aşteptări. Acum se vede cine sunt cei care pot să se adapteze”, afirmă Alin Giurea, preşedintele Pambac. Societatea are un nou director naţional de vânzări, Sorin Cozma, un nou director vânzări panificaţie, Adina Cercelaru, şi un nou director de magazine, Lidia Betoae, toate cele trei poziţii fiind ocupate de persoane recrutate din afară companiei.

A început să vândă cu banii jos

Pambac a finalizat primul semestru al acestui an cu o scădere a vânzărilor în volum cu aproximativ 8% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent. În acelaşi timp, cifra de afaceri în euro a scăzut cu 13%, la 80 de milioane de euro, iar profitul s-a înjumătăţit, la 1,9 milioane de euro. „Această scădere a fost asumată strategic de companie prin reducerea şi chiar stoparea vânzărilor către canalele cu risc financiar ridicat. Deşi raportat la cererea de vânzare din piaţă, am fi putut să înregistram vânzări în volum mai mari decât în primul semestru al anului 2008, am adoptat o politică de protejare a sănătăţii fluxului financiar în detrimentul volumului de vânzări înregistrat”, a spus Giurea. Practic, Pambac a vândut majoritatea cantităţii de făină industrială realizată în prima jumătate a acestui an doar brutăriilor sau patiseriilor care au putut plăti la momentul achiziţiei. „Am redus intenţionat vânzările de făinuri industriale pentru că există riscul să nu încasăm banii înapoi de la clienţi din cauza creşterii pieţei negre. 8% dintre clienţii pe care îi aveam pe acest segment ar fi putut să ne creeze probleme şi am renunţat să lucrăm cu ei”, susţine Giurea.

Primele şase luni, mai grele faţă de estimări

Giurea a precizat că segmentul făinurilor industriale, din care Pambac îşi asigură anual 30% din afaceri, a resimţit cel mai rapid influenţa crizei, fiind dominat în acest moment în proporţie de 80% de piaţă neagră. „Primul semestru al anului 2009 a fost mai greu decât ne-am aşteptat dintr-un singur punct de vedere, şi anume creşterea exponenţială a pieţei negre. Estimarea noastră este că 80% din făină şi pâinea României se fac la negru, statul pierzând astfel peste un miliard de euro anual”, susţine el. Compania a înfiinţat în prima parte a acestui an un departament nou de bugete-controlling, care monitorizeaza limită de credit aprobată pentru fiecare client. De asemenea, producătorul de paste făinoase şi panificaţie intenţionează să compenseze renunţarea la o parte din clienţii de făinuri industriale prin lansări de noi produse şi extinderea producţiei realizată pentru mărcile private ale lanţurilor de magazine din retailul modern. Astfel, Pambac a extins gamă de produse Gata, destinată segmentului economic, prin lansarea de mălai ambalat, deoarece această era singură categorie pe care Pambac nu era prezenţa cu acest produs, dar şi pentru că cererea de produse situate în segmentul economic a crescut în prima parte a acestui an. „Dacă anul trecut produceam doar pentru mărcile private ale reţelei Kaufland, de o lună producem şi pentru Metro, Selgros şi Carrefour şi dorim să fim prezenţi pe acest segment în toate marile lanţuri de retail internaţional anul acesta”, susţine managerul Pambac, adăugând că prin această decizie compania va înregistra o marjă mai mică de profit, însă va reduce riscul de neîncasare al plăţii.

Datoriile plătite, un avantaj

În ciuda rezultatelor obţinute în primul semestru, Giurea susţine că Pambac este totuşi favorizată în această perioadă, deoarece după ce a rambursat agresiv în ultimii trei ani creditele bancare realizate, datoriile companiei sunt plătite în prezent în proporţie de 90%.
Acestea urmează să fie achitate integral până la finalul anului, potrivit reprezentantului companiei. „Obiectivele pentru finalul anului 2009 sunt menţinerea cifrei de afaceri la nivelul anului trecut, recuperarea scăderii de 8% înregistrată în primul semestru şi conservarea profitului. Totul depinde însă şi de evoluţia monedei euro”, a spus preşedintele Pambac, producătorul brandurilor Grania, Flavora şi Gata. Pambac este o societate cu capital privat 100% românesc, privatizata în anul 1995 prin metodă MEBO. În prezent, pachetul majoritar este deţinut de trei acţionari semnificativi din conducerea societăţii, Alin Giurea, preşedintele şi directorul general al companiei Pambac, fiind unul dintre aceştia. Sursa Z.F.

Adauga un comentariu

*