Federatiile sindicale reprezentative din invatamânt au reusit, dupa zile intregi de discutii aprinse cu reprezentantii Ministerului Educatiei, Cercetarii si Inovarii, inclusiv cu ministrul Ecaterina Andronescu, sa provoace un fenomen de oarecare limpezire in asa-numitul Cod al Educatiei. Dupa cum ne-a informat vicepresedintele Federatiei Sindicatelor Libere din Invatamânt, profesorul Gheorghe Manole Chiriac, principalele noutati asupra carora cele doua parti au cazut in general de acord sunt modificarea sistemului de admitere la liceu, micsorarea numarului de probe la bacalaureat si infiintarea unui Colegiu al profesorilor, dupa modelul Colegiului Medicilor. Trecerea de la gimnaziu la liceu se va face tot pe baza repartizarii computerizate si a programelor de consiliere profesionala organizate de scoli, dar, la admiterea in liceu, se va tine cont de media generala obtinuta pe parcursul claselor V-VIII, care va avea o pondere de 50 % din media finala, si de nota la un test structurat dupa model european, care va detine tot o pondere de 50 %, acest nou sistem urmând sa elimine tezele unice, atât de mult contestate. Testul structurat dupa model european va fi sustinut in scris, in semestrul al doilea din clasa a VIII-a, urmând sa fie verificate competentele cheie obtinute de elev, prin intrebari din mai multe domenii. Testul va fi dat si la finalizarea ciclului primar, ca verificare inainte de gimnaziu, insa nota astfel obtinuta nu va conta ulterior la admitere. In ceea ce priveste bacalaureatul, acesta va avea doua etape. Pe parcursul clasei a XII-a, vor fi evaluate, prin verificari orale, competentele de comunicare in limba româna si, dupa caz, in limba materna. Tot in timpul ultimului an de liceu, vor fi sustinute doua examene de verificare a cunostintelor de folosire a computerului si a cunostintelor de limbi moderne. Toate aceste evaluari din timpul anului scolar sunt eliminatorii. Dupa absolvirea clasei a XII-a, in cadrul examenului de bacalaureat se vor sustine trei probe scrise (patru, in cazul elevilor care au studiat in limba materna). Disciplinele de examen vor fi limba româna, o proba obligatorie corespunzatoare profilului, matematica sau istorie, si una la alegere, in functie de profil. La aceasta ultima proba, elevii care au absolvit un profil real vor putea alege intre chimie, fizica, biologie si informatica, iar cei de la profil uman, intre economie, geografie, logica, psihologie si filosofie. Asadar, probele orale de la bacalaureat au fost inlocuite cu evaluarile din timpul anului scolar, fiind eliminata ultima proba de bacalaureat, cea la disciplinele din alta arie curriculara, unde aproape doua treimi din candidati alegeau proba la educatie fizica. Problema disciplinei in scoli – o problema care a devenit deja ingrijoratoare – a condus la o alta propunere, Ministerul intentionând sa infiinteze un Colegiu al profesorilor si o Carta a autonomiei scolare. Liderul S.L.I. Bacau, Gheorghe Manole Chiriac, a precizat ca discutii foarte incordate s-au purtat pe marginea propunerilor Ministerului privind modalitatea de alegere a directorului uniatii scolare. Ministerul Educatiei pornise de la ideea alegerii directorului cu avizul Consiliului Local, dar sindicatele si-au impus opinia ca directorul de scoala sa fie numit in functie in urma unui concurs organizat de Consiliul de Administratie al unitatii de invatamânt, format in proportie de 50 % din cadre didactice si 50 % din reprezentanti ai Consiliului Local si parinti. Vom reveni. (St.O.)