România, primul loc in crestere accidentelor mortale

rutiera1.jpgIn 2004, România era sub media europeana la decese. In 2008, numarul deceselor in urma accidentelor de circulatie a crescut cu 25 la suta!

Potrivit statisticilor întocmite de Politia Rutiera în ceea ce priveste situatia valorii ratei de mortalitate, România avea, în 2004, o situatie destul de buna, în sensul ca valoarea de 1,06 decese la 10 mii locuitori era sub media europeana. Aceasta situatie s-a deteriorat între timp, valoarea în 2007 fiind de 1,3 decese la 10 mii locuitori, în timp ce media UE a scazut la 0,87. În 2008, valoarea pentru România s-a înrautatit si mai mult, ajungând la 1,42. Din punct de vedere al variatiei numarului deceselor cauzate de accidente rutiere pe ani, în 2007, raportat la 2001, în România s-a înregistrat o crestere de 14 la suta, reprezentând cea mai mare crestere dintre toate tarile membre ale Uniunii Europene. Mai mult, în 2008 situatia s-a înrautatit masiv, numarul deceselor, raportat la 2001, a crescut cu 25 la suta, în loc sa scada cu circa 40 la suta, cât recomanda Cartea Alba a Transporturilor, elaborata de Comisia Europeana. În cazul ponderii accidentelor care au avut loc în interiorul localitatilor, în 2003, media UE era de 60 la suta, în timp ce, în România, ponderea era de 78,8 la suta. Potrivit specialistilor, aceasta pondere extrem de mare poate fi explicata prin faptul ca foarte multe accidente grave au loc în interiorul localitatilor mici, traversate de drumuri majore, asa-numitele localitati liniare, unde accidentele au loc la viteze anormal de mari pentru localitati, iar multe dintre accidente implică pietoni, fapt ce determina un grad de severitate mult mai mare decât celelalte categorii de coliziuni.

Cum s-ar putea îmbunatati legislatia rutiera

Politistii de la Rutiera cu experienta stiu care ar putea fi mijloacele prin care s-ar putea imbunatati legislatia rutiera. Nu prin masuri gen cele prospuse de ministrul de sapte zile, Vasile Blaga. Ramâne de vazut daca noile autoritati vor tine cont de ele. Mai intâi ar fi vorba despre imputernicirea Jandarmeriei Române si a Politiei Comunitare în ceea ce priveste sanctionarea contraventiilor la legea circulatiei rutiere. Apoi, mutarea responsabilitati savârsirii contraventiei de la soferul care a condus vehiculul la proprietarul vehiculului, în cazul determinarii contraventiei prin mijloace electronice, cum ar fi camerele video de supraveghere a traficului, pentru simplificarea încasarii amenzii contravenţionale. Eliminarea institutiei martorului din procedura contraventionala, Politia Rutiera, în calitate de reprezentant al statului român, fiind în inferioritate fata de cetateanul român în fata puterii judecatoresti. Cetateanul se reprezinta singur, iar Politia Rutiera are nevoie de instituta martorului. Considerarea ca ilegalaa comercializării s folosirii dispozitivelor de detectie aparatelor radar. Introducerea obligativitat obtnerii permisului de conducere pentru a putea conduce mopede pe drumurile publice. Sporirea gradului de intransigenta legii în ceea ce privese abaterile grave, cum ar fi retinerea la sectia de Politie pentru 24 de ore si suspendarea permisului între un an si trei ani în cazul constatarii starii de ebrietate la volan. Testarea alcoolemiei de catre agentii de politie, de fiecare data când acestia opresc autovehiculele. Înasprirea legii prin prevederea mai multor puncte contraventionale în cazul soferilor profesionisti, a celor tineri si a celor începatori. Introducerea permisului probator pentru soferii începatori, care poate fi suspendat la mai putine puncte contraventionale si care îndeamna la un condus mai prudent. Pastrarea ca proba a buletinului de analiza a concentratiei de alcool din aerul expirat, eliminarea obligativitatii analizei de sânge si specificarea faptului ca, daca soferul supus controlului doreste analiza sângelui, plata sa se faca de catre acesta. Interzicerea accesului pe drumurile publice a vehiculelor de tip ATV, deoarece, în marea majoritate a statelor europene accesul acestor vehicule este permis numai în afara drumurilor. Oferirea posibilitatii soferilor de a opta pentru reducerea amenzii contraventionale, prin participarea în centre autorizate la programe de reabilitare comportamentala sau consiliere psihologica referitoare la siguranta rutiera. (D.M.)

Adauga un comentariu

*