Aproape de necrezut. Dupa ce zilnic au loc zeci de accidente de circulatie soldate cu cel putin cinci morti si numeroase persoane accidentate grav, iata ca joi, 22 octombrie, la dispeceratul Centrului Operational din IGPR s-au înregistrat 11 accidente, in care au fost 11 raniti grav, dar nicio persoana decedata! Ziua de 22 octombrie poate fi considerata cea de a cincea zi din acest an în care nu si-a pierdut viata în accidente rutiere nicio persoana, pe intreg teritoriul României! Din datele detinute de noi, se pare ca ultima zi fara morti pe soselele României a fost pe 27 aprilie, când a fost a patra din acest an! Zile de acest fel sunt extrem de rare. Zilele cu numarul cel mai mare de persoane decedate au fost pe 19 februarie, 15 martie si 25 aprilie, când au murit câte 11 participanti la trafic, si 3 martie, când au fost înregistrate 12 persoane decedate.
Anual, dispare câte o comuna de pe harta!
Peste 3.000 dintre cele 39.000 de persoane ucise anul trecut pe drumurile europene si-au gasit sfârsitul în România. Cu 142 de morti la un milion de locuitori, România se afla pe locul al treilea, la egalitate cu Grecia, în topul statelor membre UE care au înregistrat, anul trecut, cele mai ridicate rate ale accidentelor rutiere mortale. Cel mai rau la acest acest capitol sta Lituania – 148 de morti, urmata de Polonia – 143 de morti, se arata intr-un raport al Consiliului European pentru Siguranta Transportului (CEST), dat publicitatii la Bruxelles. Mai grav este însa ca, în timp ce numarul persoanelor decedate la nivel european a fost, anul trecut, mai mic cu 15.400 decât în 2001, România si Bulgaria, cu 139 de morti la un milion de locuitori, au raportat mai multe victime în 2008 decât în 2001, relateaza France Presse, citând raportul CEST. Astfel, daca în România lui 2001, accidentele rutiere au facut, în total, 2.454 de victime, numarul mortilor a ajuns, anul trecut, la 3.063. Pe teritoriul Uniunii Europene sau înregistrat 39.000 de decese în 2008, cele mai sigure sosele gasinduse în Malta, Suedia, Marea Britanie si Olanda. UE si-a fixat ca obiectiv scaderea la jumatate a numarului mortilor pâna în 2010, în raport cu 2001. Anual s-a înregistrat o scădere cu 4,4 la suta, ceea ce înseamna ca, în acest ritm, ar mai fi nevoie de înca sapte ani pentru atingerea obiectivului stabilit initial pentru 2010, comenteaza France Presse.
Lipsa de educatie, coruptia si drumurile proaste
În România, cresterea continua a numarului de accidente grave este determinata de lipsa de educatie, de intoleranta, indolenta, coruptie si, nu în ultimul rând, de starea proasta a drumurilor. Daca se tine cont de numarul victimelor de pe sosele, anual, s-ar putea sterge de pe harta tarii o comuna! In 2008, pe drumurile din tara si-au pierdut viata peste 3.000 de oameni. Pe de-o parte, încurajati si de lege, multi dintre soferi, în mare parte tineri, cu vârste cuprinse între 18 si 25 de ani, refuza sa mai respecte regulile de circulatie si se cred Dumnezeu atunci când urca la volan. Pe de alta parte, parcul auto creste de la an la an, iar drumurile, multe aflate înca la stadiul din anii 70, nu mai au capacitatea de a prelua numarul foarte mare de masini. Ca sa nu mai vorbim despre faptul ca, în ciuda noilor modalitati de testare si a anchetelor anticoruptie, spaga îsi mai spune cuvântul inca la obtinerea permisului auto. Sunt afirmatii care apartin unor oficiali ai Politiei Rutiere. Numarul mare de victime nu impresioneaza pe nimeni, poate doar pe politistii de la Rutiera care, cu mai bine de doi ani în urma, cereau guvernantilor sa ridice siguranta rutiera la rang de politica de stat. Abia acum, guvernul a hotarât însa sa adopte, pe hârtie, o strategie nationala pentru siguranta rutiera.
Dan MINDIRIGIU