Depolitizarea prefectilor, praf in ochi

Incredere, deschidere, transparenta, eficienta, operativitate. Cuvinte goale, rupte parca din carti, ce aduc ce-i drept un zimbet pe chip. De ironie. Ca si magnifica depolitizare a prefectilor si subprefectilor.

Inca o actiune bifata de guvernanti (oameni politici, retineti!) care aduce, paradoxal, capital politic. Dar care in fapt nu schimba cu nimic rostul in Prefecturile cu prefecti numiti de partide. Ca adevaratii profesionisti nu au avut loc la examenele de la Bucuresti! Si poate adevaratii profesionisti nu ar avea loc nici in institutiile conduse, se stie, de politic si interese.

Transformare subita

Incepind din 1 ianuarie 2006, prefectii fac parte din corpul inaltilor functionari publici si nu mai fac parte din nici un partid politic. Tot din ianuarie 2006, functia publica de secretar general al Prefecturii s-a transformat in functie publica de subprefect, fara a se mai da concurs, cum a fost in cazul prefectilor si subprefectilor.

Ceea ce ridica semne de intrebare asupra eficientei depolitizarii este faptul ca prefectul are, ca si pina acum, rolul de reprezentant al Guvernului in teritoriu. Adica al unui Guvern politic, cu ministrii numiti din rindul politicienilor si condus de un politician.

E greu de crezut ca, brusc si dintr-o data, premierul va da doar ordine administrative prefectilor si ca acestia la rindul lor vor refuza sa puna in practica o decizie doar pentru ca vor simti o tenta politica. Numai faptul ca prefectul trebuie sa puna in practica programul de guvernare pune la indoiala asa-zisa depolitizare. Ca doar programul e al Aliantei DA, PNL-PD, deci unul politic.

Apolitic peste politicieni

Mai mult decat atat, prefectul indeplineste si rolul de conducator al serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor si ale celorlalte organe ale administratiei publice centrale din subordinea Guvernului organizate la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale. Oare cum va interveni prefectul, apolitic, in anumite dispozitii emise de un ministru al Aliantei.

Cum va influenta si cum va incerca sa schimbe anumite decizii, favorabile politicienilor dar nu si administratiei si omului de rind, contribuabilului. Va deschide razboi pe fata celor care i-au asigurat un loc caldut in functia de prefect? Greu de crezut. si ne intrebam, acel sef, director de institutie in fata cui va raspunde si de cine va asculta?

De ministrul de resort sau de prefectul apolitic? Sau de la cel care ii da salariul si are putere sa-I demita? inclin spre ultima varianta. Prin urmare, multe dintre atributiile prefectului sunt doar pe hirtie iar miinile ii sunt legate pina la noi ordine. De la politicieni, evident.

Concurs pe ochi frumosi

Si mai ciudat este modul in care intelege Guvernul sa aplice legea. Se tot vorbeste de profesionalizarea functiei prefectului iar actul normativ spune ca poate deveni prefect ori subprefect numai persoana care a urmat anumite cursuri organizate de Institutul National de Administratie.

Problema e ca aceste cursuri au fost accesibile doar prefectilor si subprefectilor deja in functie. Adica acele persoane numite de Guvern inainte de depolitizare, oamenii Aliantei pe scurt. Cei din afara sistemului nu au putut participa la concurs. Prin urmare pregatirea profesionala nu primeaza si nu are atita valoare ca politicul. Putin in contradictie cu intentiile afisate de guvernanti.

Berca:

„Nu te poti culca prefect politic intr-o seara si sa te trezesti dimineata apolitic”

gabriel bercaPrefectul Gabriel Berca incearca acum sa impace si capra si varza. Cel putin la nivel declarativ. Modul in care explica el situatia creata este insa cel putin penibil. Berca este constient ca nu va putea spune “pass” la nici o dispozitie emisa de sefii de la Bucuresti, fie ea si politica. Asa ca incearca macar sa se amageasca de faptul ca cei de la nivel central vor uita de interesele politice. “Eu trebuie sa pun in practica programul Aliantei.

Programul e intr-adevar politic, recunoaste Gabriel Berca, dar aplicarea lui e tehnica. E adevarat ca eu reprezint un Guvern politic dar institutia prefectului se incearca a fi una de echilibru intre diferite forte politice. La fel de adevarat e si faptul ca au fost preluati si secretarii de Prefecturi, care se stie ca au certe simpatii politice. Dar e un inceput. E necesara o perioada mai lunga de timp pana sa intre lucrurile in firesc.

Pentru ca nu te poti culca prefect politic intr-o seara si sa te trezesti dimineata apolitic. Depolitizarea nu inseamna autonomie. Si, repet, o decizie poate fi politica dar punerea ei in aplicare e tehnica iar eu trebuie sa o respect. Cel care nu o respecta e chemat la ordin.” Scurt si la obiect.

Catalina CHIFU

Adauga un comentariu

*