Furnizorii de servicii trebuie să modifice contractele încheiate cu persoanele fizice, conform noilor cerinţe ale Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor /ANPC/, una dintre cele mai importante modificări fiind aceea că operatorii economici trebuie să notifice în scris consumatorii cu minimum 10 zile înainte de întreruperea furnizării serviciului.
Preşedintele ANPC, Marian Zlotea, a semnat vineri norma privind unele măsuri de informare a consumatorilor persoane fizice de către operatorii economici prestatori de servicii, în cadrul contractelor preformulate folosite de aceştia.
Norma a fost trimisă spre publicare în Monitorul Oficial, iar furnizorii de servicii vor trebui să îşi modifice contractele în termen de 30 de zile de la publicare, în acord cu noile reglementări, a declarat într-o conferinţă de presă preşedintele ANPC.
În normă sunt prevăzute 17 clauze principale pe care ANPC le impune prestatorilor de servicii să le includă în contractele de servicii financiare, colectarea deşeurilor, furnizarea gazelor naturale, telefonie fixă şi Internet, furnizare electricitate, alimentare cu apă şi canalizare, furnizare energie termică, servicii de televiziune prin cablu/digitală, telefonie mobilă.
Contractele trebuie să prevadă posibilitatea denunţării unilaterale, cu un preaviz de 30 de zile, fără taxe suplimentare, modalităţile de executare, suspendare sau încetare a serviciului prestat, notificarea în scris, cu 30 de zile înainte de data pentru care a fost încheiat contractul al cărui termen de valabilitate se prelungeşte automat, notificarea în scris a consumatorilor înainte cu minimum 10 zile de întreruperea furnizării serviciului, informaţii despre perioada de graţie, informaţii complete despre taxe, dobânzi, comisioane, garanţii, penalităţi, despăgubiri, rate, informaţii complete despre condiţiile de despăgubire a consumatorilor în cazul în care au suferit pagube din culpa operatorului economic, posibilitatea consumatorului de a refuza prelucrarea datelor personale în scop de marketing sau cedare a acestora către terţi, modalitatea de notificare a consumatorilor şi de solicitare a acordului acestora cu privire la modificarea caracteristicilor produselor şi serviciilor furnizate .
De asemenea, textul contractului trebuie să fie lizibil şi mărimea fontului utilizat la redactarea întregului text (dimensiunea caracterelor) trebuie să fie de minimum 10, a precizat preşedintele ANPC, care a adăugat că au fost cazuri în care contractele nu puteau fi citite decât cu lupa.
Potrivit reprezentanţilor ANPC, noile reglementări au fost elaborate în urma numeroaselor reclamaţii primite atât la sediul ANPC cât şi la oficiile judeţene, referitoare la contractele încheiate de prestatorii de servicii cu persoanele fizice.ROMPRES