Evaluari si para-evaluari in invatamant

Proiectul noii Legi a Educatiei, supus inca dezbaterii publice, si-a propus sa terorizeze prescolarii, elevii, liceenii si studentii cu miile de schimbari propuse. Una dintre acestea se refera la modul de evaluare a copiilor, startul fiind dat inca din grupa pregatitoare. Conform noului act normativ, pana la absolvirea studiilor gimnaziale, adica la finele clasei a IX-a, tinerii vor putea sa se laude cu un portofoliu educational bogat in evaluari, supra-evaluari si para-evaluari.

Daca in prezent evaluarile de care se tine cont in sistemul de invatamant incep in ciclul primar, mai exact la finele clasei a IV-a, incepand cu anul scolar viitor, lucrurile ar capata o noua turnura. Prima evaluare a cunostintelor acumulate de copii ar urma sa fie sustinuta la finalul clasei pregatitoare. De fapt, nu ar fi vorba de o evaluare propriu-zisa ci educatorul ar intocmi un raport prin care apreciaza competentele cognitive, emotionale si sociale ale copiilor. Urmatorul “hop” al micutilor s-ar produce la sfarsitul clasei a II-a, cand, conform unei metodologii stabilite de Ministerul Educatiei, se vor urmari abilitatile elevilor de citire-scriere si socotire (matematica). In functie de rezultatele evaluarilor, se vor putea elabora planuri individualizate de invatare pentru elevii care au acumulat mai putine cunostinte, dupa care vor fi comunicate parintilor. Atat rezultatele evaluarii, cat si planurile individualizate constituie documente din Portofoliul educational al elevului, pe masura ce trec anii adunanduse din ce in ce mai multe astfel de documente. Evaluarea de la finalul clasei a IV-a ramane in continuare valabila. Astfel, Ministerul Educatiei urmareste sa realizeze, prin esantionare, o verificare la nivel national a competentelor fundamentale dobandite in ciclul primar. Aceasta se va infaptui dupa modelul testarilor internationale pentru diagnoza sistemului de invatamant la nivel primar. Urmatoarea verificare nationala a elevilor ar urma sa aiba loc la finalul clasei a VI-a. Atunci, Ministerul Educatiei va organiza o evaluare a copiilor prin doua probe transcurriculare, respectiv limba si comunicare (limba romana si o limba straina), matematica si stiinte. Ca si in cazul verificarii din clasa a IV-a, acolo unde este nevoie se elaboreaza planuri individualizate de invatare ale elevilor. In plus, pe baza rezultatelor obtinute de fiecare, se va observa spre ce domeniu ar fi mai potrivit si spre ce tip de liceu sa fie orientat in continuare. Pentru ca se intentioneaza trecerea clasei a IX-a in ciclul gimnazial, urmatoarea evaluare va fi organizata la finele clasei a IX-a. Atunci se va realiza o verificare nationala transcurriculara obligatorie a tuturor elevilor. Rezultatele acesteia se exprima printr-un punctaj, similar testelor internationale. Probele vizate de evaluare sunt: a) limba materna si o limba de circulatie internationala (scris), b) matematica si stiinte (scris), c) utilizarea calculatorului (practic). Celelalte competent e – cheie ale elevilor vor fi evaluate de diriginte, consilierul educativ si profesorii clasei.

Portofoliul educational

Incepand de la prima testare a prescolarilor si pana la ultima evaluare sustinuta, toate rezultatele sunt inscrise in portofoliul educational al copilului, ce reprezinta cartea de identitate educationala. Portofoliul cuprinde totalitatea diplomelor, certificatelor sau a altor inscrisuri obtinute in urma evaluarii competentelor dobandite in contexte de invatare formale, non-formale si informale. Astfel ca, la absolvirea ciclului gimnazial, elevii primesc nu doar diploma de absolvire a celor noua clase ci si foaia matricola si portofoliul educational. Rezultatele evaluarii se exprima prin calificative (invatamantul primar), note de la 1 la 10 (invatamantul secundar si tertiar non-universitar) sau punctaje (in mod similar testelor internationale).

Adauga un comentariu

*