Utilizarea PC-urilor in şcolile din Romania a adus rezultate mai bune pentru elevi

Utilizarea PC-urilor in procesul de invaţamant din Romania a condus la obţinerea de rezultate mai bune de catre elevi, considera 63% dintre profesorii care au participat la un studiu realizat de Centrul pentru Inovare şi Educaţie (TEHNE Romania), comandat de producatorul de procesoare Intel. De asemenea, in studiul „Eficienţa utilizarii noilor tehnologii in educaţie”, 61% dintre profesori au spus ca elevii au competenţe mai bune in rezolvarea de probleme şi şi-au imbunataţit capacitatea de lucru in echipa. Conform studiului, 85,5% dintre profesorii intervievaţi sunt de parere ca fiecare elev ar trebui sa dispuna de un laptop ca instrument de invaţare, pentru uşurinţa utilizarii, portabilitate şi posibilitaţii de personalizare ale PC-ului mobil. In prezent, numai 1,6% dintre respondenţi au declarat ca pot oferi acces la laptop-uri in clasa mai multor elevi simultan, iar 51,6% dintre profesori folosesc calculatoarele desktop din laboratoarele şcolilor, unde, de asemenea, mai mulţi elevi lucreaza la acelaşi PC. Totodata, numai 28,1% dintre cadrele didactice pot preda lecţii pe PC-urile desktop in clasa, cu acces multiplu, iar 21,9% susţin orele de curs pe PC-uri portabile, tot cu accesul simultan al mai multor elevi la acelaşi computer. Conform studiului, niciunul dintre profesori nu işi desfaşoara ora in sistemul un elev-un laptop (1:1 computing). Principalele cauze ale utilizarii limitate sau ale neutilizarii tehnologiei in şcoli sunt lipsa de conţinut sau de aplicaţii corespunzatoare pentru susţinerea lecţiilor – 30,9%, rezistenţa din interiorul şcolii – 25%, lipsa conexiunii la internet – 23,5%, şi lipsa fondurilor pentru achiziţionarea tehnologiei – 22,1%. Dintre profesorii romani, 44,1% sunt de parere ca este responsabilitatea şcolii sa asigure resursele tehnologice, iar 16,2% considera ca aceasta este responsabilitatea parinţilor. Invaţarea cu ajutorul instrumentelor IT&C la clasele I-VIII este considerata foarte importanta de profesorii romani, 94,1% dintre aceştia declarand, in studiul comandat de Intel, ca folosesc calculatoarele ca parte a activitaţilor din clase. In opinia lor, invaţarea asistata de calculator este cea mai benefica pentru studiul ştiinţelor – fizica, biologie, chimie (59,7%), limbi straine (57,4%), matematica (37,7%) şi istorie (21,7%). Doar 3,3% dintre respondenţi considera eficiente orele de educaţie fizica asistate de computer.

Impact pozitiv asupra elevilor

In ceea ce priveşte impactul general al utilizarii echipamentelor IT la nivelul elevilor, profesorii sunt de parere ca acesta este pozitiv, atat la nivelul grupului, cat şi individual. Astfel, 60,9% au declarat ca elevii au un interes mai mare de a invaţa utilizand calculatorul la şcoala, iar 64,1% susţin ca prezenţa tehnologiei creşte frecvenţa la ore. De asemenea, 60,4% au observat o concentrare mai buna a elevilor, iar 57,1% au remarcat lucrul in echipa şi favorizarea dezvoltarii competenţelor de cooperare. Aproape 60% dintre respondenţi au observat obţinerea unor rezultate mai bune, iar 65,6% o atitudine pozitiva in clasa a elevilor. „Acest efect al tehnologiei de creştere a motivaţiei şi de atragere a elevilor catre invaţare, explorare şi descoperirea cunoaşterii se face remarcat pentru toate materiile din programele şcolare, de la matematica şi fizica sau chimie, pana la istorie, limbi straine sau geografie”, se arata in studiul comandat de producatorul american de procesoare. In masura in care au acces la tehnologie in clasa, profesorii romani considera ca noua metoda de predare, asistata de computer, este in mod cert mai eficienta. Astfel, 46,8% dintre ei au susţinut ca PC-urile faciliteaza activitatea de predare, 43,5% ca, utilizand calculatoarele, işi pot adapta mai bine lecţiile pentru fiecare elev, iar 43,3% ca tehnologia este utila in mod deosebit pentru adaptarea activitaţilor de invaţare in cazul elevilor cu nevoi speciale.

Profesori mai puţin deschişi la schimbare

Totuşi, din studiu reiese ca sunt şi cadre didactice mai puţin deschise la schimbare, 33,3% spunand ca tehnologia nu ii ajuta prea mult sa obţina un echilibru intre invaţarea centrata pe profesor şi cea centrata pe elev. Dintre respondenţii romani, 45,3% au apreciat ca tehnologia la clasa nu a avut niciun impact asupra activitaţii de predare, iar 28,6% a considerat ca PC-urile nu ii ajuta sa obţina sau sa impartaşeasca conţinuturile lecţiilor de la sau cu colegii.

Conform studiului comandat de Intel, peste trei sferturi dintre profesorii romani, respectiv 78%, considera ca Guvernul ar trebui sa faca eforturi mai mari pentru a susţine accesul PC-urilor in şcoli. „Accesul romanilor la educaţia de calitate este una dintre cele mai mari provocari pentru Guvern”, a declarat, miercuri, in cadrul prezentarii studiului, Olimpiues Istrate, education manager pentru Europa de Sud-Est al Intel. In concluzie, studiul arata ca sunt doua modalitaţi viitoare de integrare a tehnologiei in activitatea didactica. Astfel, prima este crearea şi promovarea unei noi metodologii pentru disciplinele şcolare, bazate pe utilizarea IT, iar cea de-a doua arata diseminarea unor instrumente pedagogice pentru formarea iniţiala şi continua a cadrelor didactice care sa implice utilizarea tehnologiei. Studiul a fost realizat in perioada septembrie-decembrie de TEHNE Romania, ca parte a cercetarii desfaşurata la nivelul regiunii Europa, Orientul Mijlociu şi Africa (EMEA). In total, in regiune au fost intervievaţi, online, 2.765 de profesori, dintre care 136 romani.

Adauga un comentariu

*