Parodoxuri in traficul rutier

Mai putine accidente grave, mai multa violenta in trafic!

Statisticile din ultimii ani arata ca numarul accidentelor rutiere grave produse in Romania scade de la an la an, insa, pesemne ca nervii soferilor sunt din ce in ce mai sensibili, in contextul unei abundente vizibile de conflicte violente in trafic.

Cel mai recent bilant al Poliţiei Capitalei indica o scadere cu 15 la suta a accidentelor rutiere grave, fata de 2008. In 2009 a scazut si numarul victimelor in accidente rutiere, cu opt morti si cu 171 de raniti mai putin. Din acest punct de vedere, lucrurile sunt imbucuratoare, insa violenta in trafic a inregistrat o crestere ingrijoratoare in ultimii ani, fapt constatat si de agentii de politie rutiera. Reprezentantii Politiei Rutiere propun astfel de pedepse la dezbaterile din Parlament pe tema proiectului de lege pentru aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului 69/2007, pentru modificarea si completarea OUG 195/2002, privind circulatia pe drumurile publice. Politistii rutieri intentioneaza sa ceara inasprirea sanctiunilor in situatii de agresivitate sau violenta in trafic, mergand pana la retinerea permisului de conducere si suspendarea exercitarii dreptului de a conduce autovehicule pe drumurile publice. Conform datelor furnizate de Politia Romana, in ultima perioada, s-a constatat o crestere a cazurilor de agresivitate in trafic, unele degenerand in infractiuni cu violenta. Agresivitatea in trafic nu reprezinta insa o noutate pe drumurile publice, astfel de situatii fiind semnalate de presa inca de acum zece ani, insa acestea aveau loc preponderent in provincie.

Violenta in trafic

Nu este niciun secret faptul ca una din principalele trasaturi caracteristice ale traficului rutier din Romania este violenta. Violenta in trafic se manifesta in cele  mai variate forme, de la claxonatul isteric pana la manevre periculoase, injuraturi si batai. Majoritatea celor violenti incearca sa-si justifice actele prin faptul ca sunt exasperati de starea drumurilor, de faptul ca nu se pot deplasa cu o viteza mai mare decat cea a melcului sau prin faptul ca reactioneaza la acte violente ale altor participanti la trafic. Tot in categoria „violenta in trafic” se incadreaza stilul de condus agresiv , ceea ce ar insemna „presarea” celui din fata, depasiri din scurt, urmate de franare brusca in fata celui depasit, acte care sunt mult mai periculoase decat o simpla injuratura, dar care sunt, in general, greu de demonstrat de catre „victima”, in cazul in care nu s-au soldat cu un accident. Este bine stiut faptul ca dacaun sofer care conduce normal  vede o astfel de “actiune” in trafic si sunala Politie, nu se va intampla. Toti „smecherii” din trafic se bazeaza pe aceasta lacuna legislativa si de procedura, stiind ca nu li se poate intampla nimic atat timp cat nu au atins cealalta masina sau nu i-a vazut niciun politist.


Inceputurile agresivitatii in trafic

In 1999, presa scria despre un barbat care a fost omorat in bataie in judetul Arad, deoarece caruta in care se afla ar fi incomodat in trafic o masina. Un alt barbat aflat in caruta a fost si el batut grav, fiind internat in spital cu traumatism cranio-cerebral si fractura de antebrat. In 2001, un alt eveniment petrecut in Brasov atragea atentia opiniei publice, cand un sofer de microbuz a ramas fara pavilioanele urechilor, dupa ce a fost muscat de un alt barbat in timpul unei altercatii cu un grup de romi. Victima a fost agresata pentru simplul fapt ca le-a recomandat romilor, aflati intr-o caruta nesemnalizata, ca ar fi bine sa-si puna semnalizare la aceasta.

Jurnalistii, victime ale agresiunilor

In noiembrie 2003, un reporter de la postul de radio Europa FM a fost batut si amenintat cu o arma de vanatoare, intr-o intersectie din centrul Capitalei, in urma unui accident de circulatie. Incidentul s-a produs pe Soseaua Stefan cel Mare, dupa ce masina in care se afla jurnalistul a fost lovita de un autoturism Matiz, ai carei sofer si pasager au devenit agresivi, astfel ca a fost solicitata interventia politistilor.

Tot pe Soseaua Stefan cel Mare, in ianuarie 2004, un taximetrist a fost agresat de un alt sofer, dupa o tamponare in trafic in care au fost implicati cei doi. Barbatul a fost lovit chiar in fata Sectiei 9 Politie, de catre celalalt sofer si alte persoane chemate de acesta, dupa declararea incidentului.

Pe 21 mai 2004, cunoscutul luptator de arte martiale si vicepresedinte, la acea vreme, al clubului Steaua Wu-Shu, Catalin Zmarandescu (garda a lui Gigi Becali), a fost trimis in judecata pentru lovirea unui politist, dupa o altercatie in trafic petrecuta in 2003. Politistul a obtinut si certificat medico-legal, insa Zmarandescu a sustinut ca acesta era beat, ca incurca traficul si ca l-a injurat.

Politisti implicati in cazuri de violenta in trafic

Pe 7 octombrie 2004, doi politisti de la Directia Generala de Combatere a Crimei Organizate si Antidrog (DGCCOA) au intrat in atentia procurorilor Parchetului Curtii de Apel Bucuresti si au fost mutati in alta unitate, dupa ce, pe o strada din Capitala, au provocat o altercatie cu un reporter de la postul de televiziune B1 TV. Cei doi, aflati in trafic, au devenit agresivi cu reporterul, pentru ca acesta traversase printr-un loc nepermis, fara sa se asigure. Un alt caz in care a fost implicat un om de televiziune este cel legat de fostul realizator TV Oreste Scarlat Teodorescu, care a amenintat cu un briceag patru tineri dintr-un alt autoturism. Motivul faptei sale a fost ca tinerii i-au taiat calea cu autoturismul si ca l-au agresat verbal pe Teodorescu si pe mama acestuia, aflata in masina cu fiul sau, pe Bulevardul Magheru, din Capitala. In iunie 2006, fotbalistul Cosmin Contra a fost acuzat ca a batut un politist rutier, dupa un accident de circulatie in care fusese implicat, in Timisoara. El a fost condamnat de Judecatoria Timisoara la un an de inchisoare cu suspendarea executarii pedepsei. In iulie 2006 a avut loc incidentul care i-a adus cantaretului Florin Chilian o condamnare de un an si zece luni de inchisoare cu suspendarea executarii pedepsei. Chilian a condus baut si a provocat un accident rutier cu pagube materiale insemnate, in Cluj. Artistul a avut si doua altercatii cu politistii, adresandu-le acestora injurii si refuzand sa se legitimeze.

Un alt fotbalist cu probleme legate de violenta in trafic a fost Dan Alexa, in octombrie 2006, jucator la Poli Timisoara. El a fost implicat intr-un accident, masina in care se afla ciocnindu-se cu un alt autoturism, intr-o intersectie din Timisoara, celalalt sofer sustinand ca, dupa eveniment, a fost agresat de Alexa.

Conflictele rutiere in care s-au folosit arme de foc

In noiembrie 2006, un tanar din Capitala, in timp ce se afla stationat cu autoturismul la un semafor, a avut o altercatie verbala cu un alt participant la trafic, dupa care a tras doua focuri de arma spre masina acestuia, folosind un pistol cu gaze. Agresorul a incercat sa traga si in celalalt sofer, incercand fara succes sa deschida portiera masinii acestuia.

In aprilie 2008, patru tineri din Craiova au fost retinuti dupa ce au oprit masinile in care se aflau in trafic si au tras focuri de arma, in timpul unui conflict violent. Doua luni mai tarziu, fiica sefului IPJ Dolj, implicata intr-un incident in trafic cu un alt sofer, l-a chemat pe prietenul acesteia la fata locului, iar acesta din urma s-a luat la bataie cu barbatul. Familia soferului a reclamat ca in altercatie a fost implicat si seful Sectiei I de Politie Craiova, Jan Dobrescu, care ar fi venit la fata locului si l-a agresat pe acesta. Dobrescu a fost cercetat pentru purtare abuziva, insa procurorii au dispus neinceperea urmaririi penale.

Agresiune in trafic s-au inmultit in  2009

In martie 2009, doi soferi implicati intr-un accident rutier in Ploiesti s-au luat la cearta in mijlocul strazii, martorii sustinand ca politistii veniti la fata locului nu au intervenit cand unul dintre soferi a fost batut, iar agresorul s-a urcat in masina si a plecat. O luna mai tarziu, intre suporterii echipelor Dinamo si Rapid a avut loc o altercatie in trafic, iar patru suporteri dinamovisti au fost retinuti de jandarmi. Potrivit Jandarmeriei, in deplasarea lor catre Pitesti, in zona autogarii Militari, suporterii dinamovisti care se aflau in mai multe autocare, au recunoscut, in trafic, mai multi sustinatori ai echipei Rapid, care se aflau in autoturisme personale, intre fanii celor doua echipe avand loc o altercatie. Suporterii rapidisti, aflati in evidenta inferioritate numerica, au fost luati la bataie de catre fanii dinamovisti, iar o masina de interventie a Jandarmeriei, un Subaru Forester, a fost spart. Tot in aprilie 2009, patru persoane s-au luat la bataie in trafic, la Timişoara, doua dintre ele ajungand la spital cu plagi injunghiate, din declaratiile unuia dintre raniti reiesind ca scandalul a izbucnit din cauza unei neintelegeri in trafic. Un politist din cadrul Brigazii de Combatere a Criminalitatii Organizate (BCCO) a fost audiat, in mai 2009, de politistii Secţiei 6 Craiova, alaturi de patru arbitri de Liga a III-a de fotbal ce se intorceau de la un meci ce avusese loc la Orsova, cu care politistul a avut o altercatie in trafic. In urma violentelor, politistul a fost transportat la spital, pentru ingrijiri medicale. Un alt politist din Craiova a fost implicat, tot in mai 2009, intr-o bataie cu doua persoane, dupa o altercatie in trafic. In noiembrie 2009, un politist din Timisoara a fost internat la Spitalul Judetean din municipiu, unde a suferit o interventie chirurgicala, dupa ce a fost lovit la picior cu o cheie de motocicleta, de un barbat cu care a avut un conflict in trafic, acesta din urma fiind retinut. In decembrie 2009, un barbat din Arad a murit in masina sa, in urma unui stop cardio-respirator, imediat dupa un conflict pe care l-a avut in trafic cu un alt sofer, pe care a incercat sa il injunghie cu un cutit.

Evenimentul anului

Evenimentul care a atras poate cel mai mult atentia opiniei publice in ultimele luni a fost cel petrecut in Craiova, in 2 aprilie, cand un barbat de 62 de ani a murit dupa ce a fost batut de un sofer, din cauza faptului ca traversa strada prea lent. Agresorul, Cosmin Dragan, de 22 de ani, a fost arestat preventiv pentru 29 de zile, miercuri, 7 aprilie, in baza unui mandat emis de magistratii Judecatoriei Craiova.

Si bacauanii au intrat in top!

Politistii din Balcani  au fost sesizati prin 112, ca pe DJ – 156 A, din satul Frumoasa, a avut loc o altercatie intre doi conducatori auto. Din verificarile efectuate, politistii au stabilit ca Ioan G., de 51 de ani, din Piatra Neamt, in timp ce conducea un autoturism  pe DJ-156 A , pe directia de deplasare Balcani –  Ardeoani, a efectuat manevra de depasire a unui autoturism, condus pe aceeasi directie de  Gabriel B., de 37 de ani, din comuna Balcani, moment in care ambii conducatori auto  au inceput sa-si adreseze gesture obscene. Acestia au oprit autoturismele, au coborat si au continuat sa se injure si sa se lovesca reciproc. In timpul altercatiei, Gabriel  B. a aruncat cu un ciocan spargand gemul de la usa dreapta fata al autoturismului condus de Ioan G. Gabriel B. a fost transportat cu ambulanta  la Spitalul Municipal de Urgenta Moinesti, unde a fost diagnosticat cu „traumatism cranio cerebral acut deschis,” ramanand internat sub observatie.Concubina acestuia Elena H., insarcinata, a ramas si ea internata pentru analize.

Cazier auto, permis retinut, amenzi dupa venit

Nu intamplator, la inceputul lui aprilie, Politia Romana a anuntat ca politistii rutieri vor cere inasprirea sanctiunilor pentru cazuri de agresivitate sau violenta in trafic. Indiferent care ar fi fondul acestor izbucniri ale soferilor, stres cauzat de criza economica, graba zilnica, tupeul nemasurat al unei generatii de „smecheri” sau usurinta cu care orice persoana poate avea asupra sa o arma, fie ea alba sau de foc,  drumurile publice incep sa se asemene, din ce in ce mai mult, cu Vestul Salbatic. Proiectul legislativ contine si masuri contra excesului de zel, contraventiile contestate in instanta, cu sentinte favorabile conducatorilor auto, vor fi imputate agentilor constatatori. Senatorul PDL Iulian Urban a propus, in completarea initiativei legislative prin care vrea ca amenzile rutiere sa fie aplicate in functie de venitul soferilor, introducerea notiunii de cazier auto, precum si retinerea permisului pentru soferii violenti in trafic. Urban a lansat, la 1 aprilie, in dezbatere publica, propunerea de modificare a Legii privind circulatia pe drumurile publice, astfel incat aceasta sa prevada ca amenzile rutiere sa fie platite de soferi in functie de venit. Senatorul democrat-liberal afirma ca a venit cu acest concept „pe fondul faptului ca MAI nu a avut curajul suficient sa propuna masuri dure care sa limiteze jungla de pe strazile si soselele nationale”.

Regim mai aspru de sanctiuni

Notiunea de „cazier auto” consta intr-un istoric al sanctiunilor contraventionale aplicate unui conducator de autovehicul. Ministerul Administratiei si Internelor, prin Inspectoratul General al Politiei Romane, va infiinta si administra o baza de date in format electronic prin intermediul careia vor fi consemnate in cazierul auto sanctiunile contraventionale. Efectul imediat va fi ca, de la a doua contraventie primita in termen de sase luni de la data primei incalcari a Codului Rutier, cuantumul amenzii se va dubla. Intr-un nou termen de gratie injumatatit (trei luni), o noua contraventie va insemna o amenda tripla. Iulian Urban a anuntat totodata pregatirea unui nou proiect de lege prin care „sa se limiteze interesul politistilor de a da amenzi doar de dragul planului de amenzi”. Astfel, potrivit proiectului de lege de modificare a Ordonantei de Urgenta a Guvernului 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, Ministerul Administratiei si Internelor se va indrepta impotriva agentului constatator pentru recuperarea prejudiciilor constand in cheltuieli de judecata sau despagubiri acordate de instanta de judecata, prin hotarare judecatoreasca, in situatia in care plangerea contraventionala formulata de contravenient este admisa de instanta de judecata pentru vicii de forma la intocmirea procesului verbal de constatare a contraventiei.

Dan MINDIRIGIU

Adauga un comentariu

*