Ziua de joi, 22 aprilie a.c., a marcat din nou sistemul de invatamant: unitatile scolare din intreaga tara au fost in greva generala de o zi! Motivele acestei noi forme de protest a slujitorilor scolii sunt foarte multe. Ar fi suficiente, insa, dupa parerea noastra, cele zece motivatii inscrise pe toate panourile purtate de demonstrantii din invatamant la marsurile si mitingurile din aceasta luna sau, si mai succint, cele sase motivatii subliniate ieri de liderul Sindicatului Liber din Invatamant – S.L.I. Bacau, profesorul Gheorghe Manole Chiriac: subfinantarea dramatica a sistemului de invatamant, politizarea excesiva a acestui sistem, structura nefunctionala a consiliului de administratie al unitatilor de invatamant, potrivit proiectului Legii Educatiei nationale, radierea masiva a drepturilor personalului din invatamant garantate ani de zile de legile in domeniu, anularea dreptului de titularizare in invatamant si imposibilitatea negocierii de drepturi prin renegocierea contractelor colective de munca. In aceste conditii, nu mai mira pe nimeni faptul ca procentul de participare realizat la nivelul intregului judet s-a apropiat de 85 la suta, iar in unele zone, cum ar fi zonele Onesti si Buhusi, procentul a urcat la 90 la suta sau chiar si mai sus. Mai importanta, insa, decat procentele este atitudinea pe care trebuie s-o aiba conducerea MECT vis-a-vis de cerintele presante ale cadrelor didactice de a mentine titularizarea si structura actuala a consiliilor de administratie d ela nivelul unitatilor scolare. Daca titularizarea se va face la nivelul fiecarei scoli si daca educatia va fi coordonata de consilierii locali, tot ce a mai ramas bun in invatamantul romnesc se va prabusi ca un castel de nisip, in doar cativa ani. Dincolo de orgolii, de-o parte si de alta, singurul lucru important ramane responsabilitatea fata de calitatea educatiei.
Stefan OLTEANU