In perioada 4 – 9 mai 2010 a avut loc la Parma intalnirea finala a parteneriatului multilateral „Europa – un puzzle de culturi”. Delegaţia Scolii „G. M. Cancicov” Bacau a fost formata din elevii Ciceu Madalina – clasa a VII-a A, Niţa Madalina – clasa a VII-a B, Lela Cristian George – clasa a VII-a B şi profesoarele Marina Roşca – coordonatoarea proiectului si Iuliana Filimon. Au participat profesori şi elevi din scolile partenere din Franţa, Portugalia, Spania, Italia şi Romania. Dupa cum nea- informat profesoara Marina Rosca, primele zile au fost dedicate activitaţilor de proiect. Oaspeţilor li s-a dat cuvantul pentru a-şi exprima impresiile referitoare la calatoria facuta şi la şansa de a participa la o mobilitate, dar şi opiniile lor vis-a-vis de Italia. Elevele Niţa Madalina şi Ciceu Madalina şi-au expus gandurile in limba engleza şi, respectiv, in limba spaniola. Sinceritatea şi spontaneitatea lor au fost aplaudate la scena deschisa. In continuare, au fost organizate expoziţii cu produse finale realizate şi fotografii ale activitaţilor desfaşurate pe parcursul celor doi ani. Sa-i dam cuvantul profesoarei Marina Rosca: „Dupa amiaza am asistat la un spectacol de teatru „Romeo şi Julieta” – o versiune moderna a celebrei piese de teatru. Interpreţi au fot elevii de la Istituto Technico Statale ITIS “Leonardo da Vinci” din Parma. In zilele urmatoare au avut loc conferinţe, intervenţia oficialitaţilor şi a unor experţi, dezvelirea „muralei”- produs final realizat in comun de şcolile partenere, vizionarea filmului „Ulysse”, expunerea caietului itinerant, prezentarea jocului video, realizat de şcoala din Spania , cu contribuţia tuturor partenerilor. Au fost preyentate diferite produse finale relizate de toate şcolile: jocuri video, carţi, broşuri, CD-uri, Dvd-uri de prezentare a şcolilor şi ţarilor partenere, picturi, maşti, oua incondeiate etc. Gazdele noastre au fost foarte ospitaliere, ne-au prezentat oraşul Parma, cu principalele sale puncte de atractie, printre care Domul, Catedrala, Teatrul şi Farnese, Biblioteca, Parcul ducal s,a.”
Proiectul Comenius „Europa – un puzzle de culturi” a mobilizat un numar foarte mare de elevi ai Scolii „G. M. Cancicov”, practic, toţi elevii claselor a VII-a şi a VIII-a din anul şcolar 2008-2009 şi pe cei ai claselor a VII-a şi a VIII-a din anul şcolar 2009-2010. Proiectul a fost deschis tuturor elevilor şi profesorilor, fiind inscris in curriculum-ul şcolii. A fost o maniera de a demonstra comunitaţii educative (personal didactic şi nedidactic, parinţi, elevi, inspectorat) ca proiectul a fost integrat in totalitate in funcţionarea şcolii. Pentru elevi a fost un mijloc de imbunataţire a competenţelor plurilingvistice şi multiculturale, a competenţelor TIC, dar si conştientizarea faptului ca teme comune pot fi tratate şi studiate cu elevi straini. Elevii au utilizat tehnologia moderna pentru a se informa şi comunica. Ei au efectuat studii pe Internet (şi nu numai) despre patrimoniul lor. „Am dorit deschiderea spre cunoaşterea altor ţari, pentru a le cunoaşte mai bine tradiţiile, ţara natala, fie ele religioase, culinare sau politice, a precizat profesoara Marina Rosca. Cu ocazia mobilitaţilor in Portugalia, in Franţa şi acum in Italia, elevii au fost surprinşi sa descopere o viaţa cotidiana diferita. Sensibili la frumusetea locurilor vizitate in aceste ţari, ei vor fi fara indoiala determinaţi sa redescopere altfel propriul lor oraş. A fost remarcabila preocuparea lor pentru imbunataţirea exprimarii in limbi straine: utilizarea dicţionarului, mereu la indemana, iniţierea dialogului prin formularea de intrebari, incercarea permanenta de a comunica, ceea ce a strans legaturile şi a creat o prietenie care s-a manifestat cu ocazia desparţirii prin lacrimi, nu numai la copii. In cartierul Nord, un cartier „sensibil”, parinţii au fost implicaţi in activitaţile colegiului. Cateva familii (Petrescu, Andriiciuc, Tirziman) s-au oferit voluntar pentru primirea unor elevi din Italia, in octombrie 2009. Bariera limbii a fost ştearsa datorita voinţei de a comunica, a spiritului de ospitalitate, a generozitaţii acestora. Perfect conştienţi de potenţialul acestor proiecte, parinţii au fost in consecinţa, de acord sa-şi lase copiii sa plece in alte tari, in ciuda varstei”.
O dovada in plus ca un proiect european este un bun prilej de a face geografia concreta! O fetiţa de 12 ani a vazut Parisul! Elevi şi profesori romani au ajuns in Portugalia, in Spania, in Franţa, in Italia! Ce şansa!
Stefan OLTEANU