Elevi bacauani, participanti la competitia „Project Citizen”

12 elevi bacauani de la Colegiul National “Ferdinand I” Bacau si Scoala cu clasele I – VIII “Al. I. Cuza” Bacau, coordonati de prof. Lucica Ciuperca, prof. Florina Opincariu si prof. Monica Vlase, au participat zilele trecute la C.C.D. Iasi, la competitia portofoliilor realizate in cadrul Project Citizen / Proiectul Cetaţeanul, alaturi de colegii lor din judeţele Neamţ, Iaşi şi Vaslui. Elaborat de catre Florida Law Education şi Center Civic Education din S.U.A. şi implementat in Romania de Institutul Intercultural Timisoara, programul propune metode de predare si activitati didactice moderne si are drept scop intelegerea de catre elevi a faptului ca cetaţenii trebuie sa se implice in procesul de construire a politicilor publice, deciziile democratice presupunand consensul cetaţenilor şi al autoritaţilor publice. Cu aceasta ocazie, Institutul Intercultural Timisoara si Casa Corpului Didactic „Grigore Tabacaru” Bacau implementeaza, pentru prima data in aceasta zona a ţarii (Bacau, Neamt, Vaslui), Programul CIVITAS, un program de schimburi internationale in domeniul educatiei civice, initiat si coordonat de Center for Civic Education, S.U.A., in baza unui protocol de colaborare semnat cu Ministerul Educatiei si Cercetarii, in anul 2004. „Atat competiţia, cat şi Proiectul Cetaţeanul sunt susţinute de Institutul Intercultural Timişoara, in parteneriat cu Centrul Regional de Resurse pentru Educaţia Civica, din cadrul Casei Corpului Didactic Bacau, care este coordonat de prof. Lucica Ciuperca. Menţionam ca activitaţile organizate de Centru sunt susţinute de Ambasada S.U.A. la Bucureşti”, ne-a declarat prof. Gabriel Stan, directorul C.C.D. Bacau. Ca si in anii anteriori, Programul CIVITAS se focalizeaza in principal pe promovarea metodei de educaţie civica, Project Citizen / Proiectul Cetaţeanul. Proiectul Cetateanul este o metoda inovativa de predare a educaţiei civice, bazata pe studierea unei probleme a comunitaţii locale ce presupune o politica publica, care este aleasa spre studiere de catre elevi.

Profesorii şi elevii bacauani s-au implicat activ in identificarea problemelor cu care se confrunta comunitatea locala, au cautat soluţii realizabile de rezolvare a lor. Elevii care utilizeaza aceasta metoda sunt puşi in situaţia de a interacţiona cu instituţii publice locale şi cu reprezentanţi ai acestora, funcţionari publici sau aleşi locali, precum şi cu alte structuri publice şi ale societaţii civile din comunitatea lor, dobandind astfel, nu doar cunoştinţe privind funcţionarea sistemului democratic, ci şi deprinderi de comunicare, deosebit de utile pentru a deveni cetaţeni activi şi responsabili. Şcoala bacauana a fost reprezentata de trei colective de elevi. Dintre acestea, doua au fost de la Colegiul Naţional “Ferdinand I” Bacau – elevi din clasa a VIII-a A, cu proiectul “Poluarea aerului in judeţul Bacau de catre Amurco SA”, coordonator prof. Florina Opincariu şi din clasa a XI-a A, cu proiectul “Integrarea sociala a tinerilor instituţionalizaţi”, coordonator prof. Lucica Ciuperca. Cel de-al treilea colectiv de elevi a fost de la Şcoala cu clasele I – VIII “Al. I. Cuza” Bacau, elevi din clasa a VII-a C, cu proiectul “Calitatea drumurilor din Municipiul Bacau”, coordonator prof. Monica Vlase. Deja a fost tiparit un manual al elevului, un ghid al profesorului, fiind de asemenea realizate diferite materiale video, utilizate in procesul de formare. Pana in prezent,  metoda a fost utilizata in cateva sute de şcoli din 16 judeţe şi Bucureşti, intenţionandu-se extinderea lui la scara naţionala, prin constituirea unei reţele de formatori judeţeni. Intr-o prima etapa, C.C.D. Bacau i-a propus pe cei trei profesori, care predau educaţia civica la gimnaziu, pentru a participa la cursuri, cu scopul de a deveni formatori. Ulterior, aceştia vor organiza la Bacau, in cadrul programului acreditat de Ministerul Educaţiei, cursuri pentru profesori din judeţele Bacau, Neamţ şi Vaslui.   St.O.

Adauga un comentariu

*