Vosganian: Guvernul trebuie să găsească o modalitate de a menţine taxa de primă înmatriculare

Guvernul României are obligaţia de a găsi o formulă de echilibru între interesul naţional şi calitatea de membru al Uniunii Europene în ceea ce priveşte păstrarea taxei de primă înmatriculare, a declarat marţi, într-o conferinţă de presă, ministrul Economiei şi Comerţului, Varujan Vosganian.

‘MenÅ£inerea unui parc auto învechit reprezintă un obstacol în angajamentul României de a reduce emisiile de CO2, deoarece un autoturism mai vechi de zece ani emite cinci tone CO2 la fiecare 15.000 de kilometri de rulare’, a spus ministrul.

Acesta a prezentat exemplele Poloniei şi Bulgariei unde, de la data aderării, s-au înregistrat schimbări majore de automobile vechi, de până la 12 ori mai mari decât în anii anteriori.

Din datele furnizate de ministrul Economiei şi Comerţului, uzina de automobile Dacia de la Piteşti a produs, în 2006, 196.000 unităţi, dintre care 94.000 au mers la export, iar în 2007 va produce 235.000 maşini, din care 135.000 vor fi exportate, în 49 de ţări.

Strategia industrială a României, care este în curs de elaborare la MEC, prevede o triplare a producţiei autohtone de automobile până la începutul deceniului viitor de până la 600.000 de unităţi, iar un aport foarte mare din această cifră va proveni din privatizarea uzinei de la Craiova.

Potrivit oficialului MEC, cifra de afaceri a industriei auto în 2006 a fost de opt miliarde euro, urmând ca până în 2010 aceasta să crească la 20 miliarde euro.

În viitor, numărul românilor care lucrează în industria auto se va dubla de la 150.000 la 300.000 de persoane, iar numărul companiilor implicate în această industrie, care se situează acum în jurul valorii de 1.000 de societăţi (producţie automobile, producţie piese, service), va creşte proporţional cu evoluţia pieţei.

Vosganian s-a arătat îngrijorat de faptul că cele 2,5 milioane automobile mai vechi de 10 ani din parcul auto naţional situează România pe penultimul loc în Europa ca vârstă a parcului.

Potrivit vicepreşedintelui societăţii Dacia, Constantin Stroe, compania Dacia ar putea realiza o cifră de afaceri de două miliarde de euro în 2007, dacă taxa de primă înmatriculare nu va fi eliminată. În cazul în care taxa va fi eliminată sau valoarea sa va fi diminuată semnificativ, vânzările Dacia în România ar putea scădea cu 50 la sută, a estimat directorul general al companiei, Francois Fourmont.

Încasările din taxa de primă înmatriculare, la nivelul Capitalei, au totalizat 9,53 milioane euro, până la data de 21 martie, potrivit preşedintelui APIA, Brent Valmar.

Conform estimărilor, taxa de primă înmatriculare va aduce la bugetul de stat circa 230 milioane euro.

Taxa de primă înmatriculare variază, în funcţie de vechimea maşinii, gradul de poluare şi capacitatea cilindrică, între 160 şi 8.600 de euro, potrivit calculatorului de afişat pe pagina de Internet a Ministerului Finanţelor. O taxă similară se aplică şi în alte 16 state membre ale UE.

Ministerul Finanţelor Publice a primit recent o notificare a Comisiei Europene, privind declanşarea procedurii de infringement, legată de taxa de primă înmatriculare.

Comisia Europeană a trimis miercuri autorităţilor de la Bucureşti o scrisoare de notificare referitoare la taxa de primă înmatriculare, acesta fiind primul pas al procedurii oficiale de constatare a încălcării Tratatului Uniunii de către România.

Executivul comunitar a informat guvernul român, la începutul acestui an, în legătură cu faptul că taxa încalcă prevederile UE, după care au urmat consultări bilaterale pentru soluţionarea problemei. Până în acest moment, autorităţile române nu au efectuat nici o modificare a taxei.ROMPRES

Adauga un comentariu

*