Preşedintele României, Traian Băsescu, a trimis astăzi, 10 aprilie, Parlamentului României, cererea de reexaminare a Legii privind sprijinul acordat românilor de pretutindeni, se arată într-un comunicat remis AMOS News.
Legea primită spre promulgare are ca obiect de reglementare drepturile ÅŸi sprijinul acordat românilor din afara frontierelor de stat ale României, precum ÅŸi trecerea Departamentului pentru Românii de Pretutindeni din subordinea Ministerului Afacerilor Externe în subordinea Cancelariei Primului-Ministru. Actul normativ, se arată în cererea de reexaminare, „ar trebui să clarifice instituÅ£iile care se ocupă de relaÅ£ia cu românii de pretutindeni. Structura existentă a organismelor ÅŸi organizaÅ£iilor guvernamentale care se ocupă de „românii de pretutindeni†este, în momentul actual, stufoasă ÅŸi neclară în ceea ce priveÅŸte atribuÅ£iile pe care aceste organisme le au în domeniul relaÅ£iilor cu românii de pretutindeniâ€.
PreÅŸedintele Băsescu reaminteÅŸte, totodată, că, în prezent, există un Departament pentru RelaÅ£iile cu Românii de Pretutindeni în cadrul Ministerului Afacerilor Externe, un oficiu guvernamental (Oficiul pentru gestionarea relaÅ£iilor cu Republica Moldova – în cadrul Cancelariei Primului Ministru), 5 direcÅ£ii de specialitate (DirecÅ£ia pentru Românii din Vecinătate ÅŸi Balcani; DirecÅ£ia pentru Originarii din România, Directia Cooperare cu Republica Moldova – în cadrul MAE; DirecÅ£ia ProtecÅ£ia Drepturilor Cetăţenilor Români care Lucrează în Străinătate – în cadrul Ministerului Muncii, Solidarităţii ÅŸi Familiei; DirecÅ£ia Românii din afara ţării – în cadrul Institutului Cultural Român), un compartiment de specialitate în cadrul Ministerului EducaÅ£iei ÅŸi Cercetării ÅŸi un birou pentru cetăţenie în cadrul Ministerului JustiÅ£iei. De asemenea, în coordonarea MAE se afla ÅŸi Centrul „Eudoxiu Hurmuzachi” pentru românii de pretutindeni, iar în coordonarea MEC se află Institutul Limbii Române. ÃŽn opinia ÅŸefului statului, „o soluÅ£ie viabilă pentru funcÅ£ionarea operaÅ£ională a acestor structuri ar putea fi comasarea lor sau organizarea acestora într-o singură instituÅ£ie guvernamentală, obÅ£inând astfel, simplificarea sau eliminarea birocraÅ£iei ÅŸi existenÅ£a unei instituÅ£ii care poate funcÅ£iona optim, la standarde calitative ridicateâ€.
De asemenea, în cerere se aminteÅŸte că articolul 7 din ConstituÅ£ia României prevede că „Statul sprijină întărirea legăturilor cu românii din afara frontierelor ţării ÅŸi acÅ£ionează pentru păstrarea, dezvoltarea ÅŸi exprimarea identităţii lor etnice, culturale, lingvistice ÅŸi religioase, cu respectarea legislaÅ£iei statului ai cărui cetăţeni suntâ€, iar PreÅŸedintele României reprezintă Statul român, aÅŸa cum statuează ConstituÅ£ia României în art. 80 alin.1. Or, Legea transmisă spre promulgare nu conÅ£ine nicio dispoziÅ£ie referitoare la atribuÅ£iile PreÅŸedintelui României din prisma legăturii acestuia cu românii de pretutindeni. Acesta este ales prin vot de către toÅ£i cetăţenii români, care trebuie să beneficieze de protecÅ£ia conferită ÅŸi de art. 17 din ConstituÅ£ia României, care prevede că „Cetăţenii români se bucură în străinătate de protecÅ£ia statului român ÅŸi trebuie să-ÅŸi îndeplinească obligaÅ£iile, cu excepÅ£ia acelora ce nu sunt compatibile cu absenÅ£a lor din Å£arăâ€.
Astfel, se mai arată în cererea trimisă Parlamentului, PreÅŸedintele asigură, în colaborare cu direcÅ£ia de profil din Ministerul Afacerilor Externe, legătura cu comunităţile româneÅŸti din străinătate: „Legea supusă promulgării goleÅŸte de conÅ£inut atribuÅ£iile PreÅŸedintelui faţă de românii de pretutindeni. ÃŽn acest context, considerăm că ar fi esenÅ£ial ca organizarea Congresului Românilor de Pretutindeni să fie sub patronajul PreÅŸedintelui României ÅŸi nu sub cel al Parlamentului României, cum prevede prezenta lege, la art. 7â€.
ÃŽn ceea ce priveÅŸte instituirea Consiliului Românilor de Pretutindeni, ÅŸeful statului consideră că acesta ar putea avea stabilite atribuÅ£ii care să privească funcÅ£ionarea ÅŸi dezvoltarea sprijinului acordat românilor de pretutindeni: „Crearea acestui organism doar pentru organizarea Congresului anual al Românilor ar putea deveni o atribuÅ£ie în cadrul unei instituÅ£ii deja existente, care are alocate fonduri de la bugetul de stat. Crearea acestei instituÅ£ii ar putea fi organizată din reprezentanÅ£i ai românilor din diaspora, ÅŸi ar putea să fie, de asemenea, un for intern al celor care trăiesc ÅŸi muncesc în afara frontierelor de stat ale României, apărându-le drepturile ÅŸi intereseleâ€.
ÃŽn cererea de reexaminare a Legii se mai arată că actul normativ nu defineÅŸte clar anumite noÅ£iuni în baza cărora se acordă unele drepturi, precum „AsociaÅ£iile de români†şi nici criteriile în baza cărora un solicitant poate beneficia de sprijinul oferit de statul român. ÃŽn acest context, se precizează în cerere, explicarea sintagmei „români de pretutindeni†ar trebui dezvoltată, explicând mai clar ce categorii de conaÅ£ionali pot fi incluÅŸi sub această denumire: „astfel, s-ar exclude o serie de proceduri de autentificare, diminuând căi birocratice de recunoaÅŸtere a unui drept al persoanelor care sunt rumâni, vlahi, valahi, macedoromâni, aromâni, meglenoromâni, istroromâni, moldoveni, sau acele persoane de origine română care fiind cetăţeni români, foÅŸti cetăţeni români ori descendenÅ£i ai acestora sau vorbitori ai unuia din dialectele limbii române, ca limbă maternă, trăiesc actualmente, din diferite motive, în afara frontierelor de stat ale Românieiâ€.
Totodată, în cererea trimisă Parlamentului, se precizează că preluarea Centrului „Eudoxiu Hurmuzachi†de către Cancelaria Primului Ministru nu este oportună, pentru că acest centru a fost creat în coordonarea Ministerului Afacerilor Externe, fiind în permanentă legătură cu Departamentul Românilor de Pretutindeni. „Aducerea Centrului “Eudoxiu Hurmuzachi†pentru Românii de Pretutindeni, în coordonarea Ministerului EducaÅ£iei ÅŸi Cercetării ar însemna reluarea activităţii educaÅ£ionale în sprijinul românilor din afară, cercetarea în domeniul protejării vorbitorilor de limbă română ÅŸi sprijinirea ÅŸcolilor româneÅŸti din afară. Totodată, scopul acestui centru nu va mai fi privit de alte autorităţi altfel decât, din prisma rolului său, de susÅ£inător al învăţământului în limba română ÅŸi în afara graniÅ£elor geo-fizice ale Românieiâ€, se arată în solicitarea trimisă Legislativului de către ÅŸeful statului.
Ideea este buna. Eu traiesc in Spania de 7 ani.
Intrebarea mea este?
Taxele consulare sunt foarte mari !!!
Ce se intimpla? Sa faca ceva Basescu !!