In 2009, 2.796 de romani au murit pe sosele din tara. In primul semestru al lui 2010, 966 de persoane si-au pierdut viata in accidente rutiere, ceea ce inseamna o diminuare cu 14,2 la suta a numarului victimelor fata de 2009, scaderi inregistrandu-se si in ceea ce priveste numarul accidentelor grave si al ranitilor.
Potrivit unui comunicat de presa al Politiei Romane, dinamica accidentelor de circulatie grave produse in cursul primului semestru din 2010 releva trendul descendent al tuturor indicatorilor specifici. Numarul accidentelor grave s-a redus cu 13,3 la suta, adica de la 4.470 in 2009 la 3.884 anul acesta, numarul persoanelor decedate a scazut cu 14,2 la suta, adica de la 1.126 la 966, dar s-a diminuat si numarul ranitilor grav cu 10,7 la suta, adica de la 4.019 la 3.610.Principalele cauze generatoare ale accidentelor rutiere grave continua sa fie viteza neadaptata la conditiile de drum sau neregulamentara(690), abateri ale pietonilor(654), neacordarea de prioritate (pietonilor, vehiculelor) (608) si conducerea imprudenta (253). De asemenea, politistii sustin ca in primele sase luni ale 2010 au existat 7 zile in care nu a decedat nicio persoana in urma unui accident rutier, respectiv in 31 ianuarie, 25 februarie, 12 martie, 17 martie, 10 aprilie, 26 aprilie si 26 iunie.
A crescut numarul mortilor in judetul Bacau
La nivelul judetului Bacau, numarul accidentelor grave de circulatie a scazut cu 13, 7 la suta, de la 153 la 132. Cresteri inregistreaza Politia orasului Buhusi, de la 15 la 23, si Politia Podu Turcului, de la 3 la 10. Un fapt alarmant, numarul mortilor in urma accidenmtelor rutiere este in continua crestere. Daca in perioada similara a anului trecut s-au inregistrat 32 de persoane decedate, in primele sase luni ale lui 2010 numarul acestora a ajuns la 36! Si acest lucru, in pofida faptului ca accidentele rutiere grave urmeaza un trend descendent, ca si cel al ranitilor grav, de la 142, la 111.
Romania si Malta, in fruntea UE la numarul de morti…
Din toate cele 27 de state membre ale Uniunii Europene, Romania si Malta sunt singurele in care numarul oamenilor care au murit in accidente auto a crescut in 2009, comparativ cu 2001, potrivit unui raport al Consiliului European de Siguranta a Transporturilor (ETSC – European Transport Safety Council). Totodata, raportat la numarul de locuitori, cea mai mare rata a mortalitatii din accidentele rutiere a fost inregistrata in Romania, iar soselele noastre sunt de opt ori mai periculoase decat cele din Suedia. Romanii se omoara pe capete in trafic, media accidentelor mortale survenite surclasand net media UE, potrivit datelor cuprinse in European Road Statistics 2009. Cu toate acestea, romanii sustin despre ei insisi ca sunt soferi foarte buni si spun ca doar nemtii ii pot intrece in acest clasament. Romanii se simt in nesiguranta pe soselele lor, 65 la suta declarand acest lucru. Spre comparatie, doar 24 la suta dintre europeni spun ca resimt nesiguranta pe soselele lor.
…si pe ultimul la reducerea numarului deceselor!
Potrivit datelor cuprinse in European Road Statistics 2009, Romania se plaseaza pe ultimul loc in randul tarilor Uniunii Europene, privind reducerea numarului de decese survenite in urma accidentelor rutiere. In 2001, UE si-a propus sa reduca numarul deceselor din accidentele auto in statele membre, de la 54.400, la 27.000 pana in 2010, insa, statisticile arata ca, in 2009, aproape 35.000 de oameni au murit in accidente rutiere, in UE, si ca numai patru state membre au reusit sa reduca cu 50 la suta numarul mortilor, Letonia, Spania, Portugalia si Estonia. In opozitie cu aceste rezultate, Romania si Malta sunt singurele tari in care mai multi oameni au murit pe sosele decat in urma cu aproape zece ani.
Comportamente in trafic
Unele comportamente in trafic sunt considerate mai periculoase de catre romani decat de catre soferii europeni. In opinia romanilor,cele mai periculoase comportamente in trafic sunt condusul sub influenta bauturilor alcoolice, depasirea sau intoarcerea fara a semnaliza si trecerea pe lumina galbena a semaforului. Cele mai periculoase comportamente in trafic, in opinia soferilor europeni,
sunt condusul la doar cativa metri de masina din fata, vorbitul la telefon fara hands-free, nepurtarea centurii de siguranta, condusul cu 65 km/h in localitate, depasirea autovehiculelor prin partea dreapta pe autostrada, condusul cu 150-160 km/h pe autostrada si sofatul fara pauza pentru mai mult de doua ore. Romanii sunt constienti de pericolele implicate de adoptarea unor astfel de comportamente in trafic, insa exista tendinta de a le considera ca atare in functie de situatie sau de sofer. Se intrevede asadar o predispozitie catre incalcarea anumitor norme de siguranta rutiera atunci cand situatia o permite.
Numarul de decese din accidente raportat la populatie
Daca in 2001, 2.454 de romani au decedat in accidente auto, in 2009 numarul acestora a ajuns la 2.796, ceea ce indica o crestere cu 14 la suta. Totusi, comparativ cu 2008, anul trecut s-a inregistrat o scadere de 9 la suta a deceselor pe drumurile tarii. Raportat la o populatie de 21,5 milioane de romani, rata mortalitatii este de 130 de persoane decedate la un milion de locuitori. Romania a devansat, astfel, Grecia (129), Polonia (120) si Bulgaria (118), care au o situatie similar de sumbra ca a tarii noastre. La polul opus se afla Suedia (39) si Marea Britanie (41). Principala cauza generatoare de accidente rutiere ramane viteza neadaptata la conditiile de drum si viteza neregulamentara. In primele sase luni ale lui 2010 s-au inregistrat 894 accidente de circulatie cauzate de viteza, soldate cu 288 persoane decedate si 898 raniti grav, iar in perioada similara a anului trecut au fost 938 de accidente, soldate cu 309 persoane decedate si 905 persoane ranite grav. In judetul Bacau, potrivit datelor statistice furnizate de Serviciul Politiei Rutiere, principala cauza generatoare de accidente rutiere a fost indisciplina pietonilor, 32 de situatii, viteza nelegala – 24 situatii si neacordarea prioritatii de trecere – 16 situatii.
Unul din 20 de soferi amendat pentru depasirea vitezei
Raportul ETSC contine informatii despre numarul de amenzi date pentru depasirea vitezei legale in diverse tari UE, iar in Romania, cu aproape un milion de amenzi date in 2008, raportul este de una la 20 de locuitori. La acest capitol nu exista date de la toate statele, insa trebuie remarcat ca in Olanda si Austria, raportul dintre numarul de amenzi date pentru viteza si cel al numarului total de locuitori este aproape de 1:2. La polul opus, in Lituania, raportul este de o amenda la 100 locuitori. Consiliul a facut o estimare a numarului total de klometri pe care automobilele dintr-o tara ii parcurg intr-un an si l-a raportat la numarul de decese din accidente. A rezultat un clasament in care Romania este iarasi intr-o pozitie nefasta, reiesind ca, fata de Suedia, cea mai bine pozitionata tara, riscul de a-ti pierde viata intr-un accident de masina e de opt mai mare la noi. Romania si Grecia sunt tarile cu cel mai mare grad de pericol pe drumurile publice, cu cate 130 de morti fiecare in accidente rutiere la milionul de locuitori. De cealalta parte, cele mai sigure tari sunt Olanda si Suedia, cu 39 de morti la milionul de locuitori.
Permis in doua etape pentru noii soferi
Noul plan de siguranta ar putea aduce, in cele din urma, modificari pentru noii conducatori auto. Comisia are in vedere un permis de conducere in doua etape, punand noii soferi la alte probe dupa ce au trecut de teste. Aceasta idee ar trebui sa fie insa aprobata de catre statele membre si Parlamentului European. Totodata, Comisia vrea sa puna mai multa presiune asupra guvernelor nationale pentru a adopta noi legi privind limitele de viteza, alcoolul si portul centurilor de siguranta. UE ia in considerare si o lege care solicita montarea de incuietori bimetalice in autobuzele scolare sau in vehiculele persoanelor condamnate pentru infractiuni legate de alcoolemie la volan. Si motociclittii vor fi in centrul atentiei, Comisia Europeana dorind sisteme tehnice de airbag-uri si limitatoare de viteza. Comisia mai vrea ca fondurile UE sa mearga numai pentru construirea acelor drumuri care au fost concepute cu standarde de siguranta, fara curbe periculoase si cu un numar excesiv de semne de circulatie confuze.
Dan MINDIRIGIU
‘ LACRIMA RUTIERA ‘- CRIZA ECONOMICA SI EFECTELE EI AU SALVAT SUTE DE VIETI OMENESTI.
TRAFICUL RUTIER FIIND MULT DIMINUAT DATORITA FALIMENTARII FIRMELOR TRANSPORTATOARE, A REDUCERII VANZARILOR DE AUTOTURISME, A IMPOSIBILITATILOR MATERIALE A CONDUCATORILOR AUTO, A REDUCERII NUMARULUI DE PERMISE AUTO ACORDATE, ETC.
‘ LACRIMA RUTIERA ‘ – LA…CRIMA RUTIERA SI INDIFERENTA STATULUI FATA DE GENOCIDUL RUTIER.
‘ LACRIMA RUTIERA ‘ – PLANUL NATIONAL DE SIGURANTA RUTIERA PRIORITATEA NATIONALA.
AVEM NEVOIE DE INFRASTRUCTURA EUROPEANA CUM AVEM NEVOIE DE SANATATE, INVATAMANT, CULTURA, JUSTITIE SI ARMATA.
IN 20 DE ANI AU DECEDAT PESTE 60.000 DE OAMENI. MULTI DINTRE ACESTIA AU DECEDAT DATORITA LIPSEI AUTOSTRAZILOR PRECUM SI A CALITATII INFRASTRUCTURII RUTIERE EXISTENTE CE NE SITUEAZA PE LOCUL 121 DIN LUME !
PE PRIMUL LOC IN EUROPA LA NUMARUL DE MORTI LA 100 DE ACCIDENTE, PE ULTIMUL LOC LA INFRASTRUCTURA RUTIERA.
JUSTITIA CONTRIBUIE IN MOD IDIRECT LA NUMARUL MARE DE TRAGEDII DEOARECE CONDAMNA ‘ASASINII SOSELELOR’ LA PEDEPSE SIMBOLICE CU SUSPENDARE, VIATA VICTIMELOR DECEDATE SAU RAMASE INFIRME NEAVAND VALOARE IN FATA MAGISTRATILOR.
Daca toate accidentele produse in ultimii 20 de ani ar fi fost judecate in tari din Uniunea Europeana unde viata omului are alta valoare, ‘ assini soselelor ‘ ar fi fost condamnati in totalitate cu executarea pedepselor in penitenciare, cuantumul pedepselor cumuland peste 20.000 de ani !? Poate si din aceasta cauza numarul tragediilor in aceste tari cu o justitie rutiera reala, este mult mai mic.
Proiectul ‘LACRIMA RUTIERA’ initiat inca din 2001 de Cornelia Galavan victima a unui accident rutier are loc anual cu ocazia Zilei Mondiale de Comemorare a Victimelor Rutiere. Proiectul dispretuit de institutiile statului abilitate in Planul National de Siguranta Rutiera este mai mult apreciat in Europa chiar si de Presedintele Comisiei Europene Manuel Barroso.In anul 2009 ‘ LACRIMA RUTIERA ‘ a fost invitata la Brussels de catre ONU-OMS pe 7-8 mai la Conferinta Mondiala pentru Siguranta rutiera a ONG-urilor de profil, fiind singura invitatie din Romania. Cu aceasta ocazie in fata celor peste 100 de invitati din peste 70 de tari am prezentat un material referitor la cauzele ‘ genocidului rutier ‘ care situeaza Romania pe primul loc intr-un clasament funebru. Cu aceasta ocazie am aratat ca pe langa alte cauze principale ce genereaza ‘masacrul rutier’ in care majoritatea celor decedati sunt OAMENI nevinovati, o cauza importanta, daca nu cea mai importanta este lipsa unei infrastructuri rutiere moderne care sa faca fata atat cerintelor Uniunii Europene dar mai ales sa faca fata numarului mare de autovehicole existente, crticand ineficienta Planului National pentru Siguranta Rutiera si masurile demagogice.
Inbucurator este totusi ca incepand din anul 2009 ‘GENOCIDUL este pentru prima data in ultimii 20 de ani in scadere.Meritul principal nu este al institutiilor statului abilitate in Siguranta Rutiera Nationala cum ar fi fost si dezvoltarea infrastructurii rutiere ci…’crizei economice’ si efectelor conexe. Deci in mod paradoxal in Romania criza economica a salvat sute de vieti !
IN ROMANIA LIPSA EDUCATIEI SI CIVILIZATIEI RUTIERE UCIDE OAMENI.
INCONSTIENTA SI VIOLENTA LA VOLAN UCIDE OAMENI.
IN ROMANIA NU EXISTA O JUSTITIE REALA A ‘ CRIMELOR RUTIERE ‘
STOP GENOCIDULUI RUTIER !