Intre viituri, incendii si… salarii reduse cu 25 la suta
In 2010 Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta „Maior Constantin Ene” al judetului Bacau a continuat procesul complex de modernizare structurala, reforma acesteia vizand executarea misiunilor de prevenire, monitorizare si gestionare a situatiilor de urgena, cresterea eficientei in indeplinirea misiunilor, asigurarea unui statut adecvat in societate.
Activitati multiple
S-a acordat o atentie deosebita desfasurarii unor activitati de genul prevenirea si limitarea efectelor negative ale situatiilor de urgenta; asigurarea unor servicii de calitate pentru prevenirea situatiilor de urgenta, salvarea oamenilor, animalelor si a bunurilor materiale; respectarea drepturilor si libertatilor fundamentale ale cetatenilor; transparenta activitatilor desfasurate pentru gestionarea situatiilor de urgenta, astfel incat acestea sa nu conduca la agravarea efectelor produse; continuitatea si raspunsul gradual in activitatile de gestionare a situatiilor de urgenta; diversificarea formelor si metodelor de exercitare a controlului si coordonare a modului de aplicare a prevederilor legale in domeniul securitatii la incendiu si protectiei civile, asigurarea asistentei tehnice de specialitate la avizarea si autorizarea obiectivelor stabilite prin lege, precum si respectarea normelor de prevenire si stingere a incendiilor si protectie civila la obiectivele economice si localitatile din zona de competenta; intarirea si mentinerea capacitatii de interventie a unitatii si subunitatilor, imbunatatirea activitatii de organizare, desfasurare si conducere a actiunilor de interventie; perfectionarea procesului de profesionalizare a personalului, cresterea gradului de instruire a efectivelor, intarirea ordinei si disciplinei militare.
Inspectia de prevenire
Principalul obiectiv al Inspectiei de prevenire a fost asigurarea unei protectii mai bune a vietii si proprietatii pe tot cuprinsul zonei de competenta. Prin actiunile derulate s-a reusit solutionarea unor probleme de importanta deosebita pentru perfectionarea activitatii de prevenire a incendiilor si protectie civila, rezultatele acestora reflectandu-se direct in starea de siguranta a cetateanului si comunitatilor, in ansamblul lor. Tinandu-se cont de performanta si de evaluare, Inspectia judeteana de prevenire a desfasurat in pri mele noua luni ale anului 739 de controale tehnice de specialitate pe linia prevenirii si stingerii incendiilor si protectiei civile in care au fost cuprinsi 386 operatori economici, o societate sau un institut de proiectare, 7 obiective de investitii, 5 obiective supuse controlului activitatilor care prezinta pericole de accidente majore in care sunt implicate substante periculoase, 294 institutii, 2 puncte de comanda si 44 localitati; 12 controale de fond la 5 operatori economici cu grad ridicat de pericol in exploatare si 7 localitati din cadrul judetului; 39 misiuni speciale privind asigurarea nivelului de securitate la incendiu si protectie civila pe timpul vizitelor unor oficialitati, la manifestarile cultural-sportive si expozitionale, focuri de artificii, organizate la nivelul judetului. Pe timpul inspectiilor si controalelor de prevenire s-au executat 69 exercitii de alarmare, in vederea evaluarii capacitatii de evacuare a persoanelor si bunurilor materiale, a perfectionarii deprinderilor si procedurilor de urmat in cazul unor situatii reale. Inspectia judeteana de prevenire, a primit spre solutionare 43 petitii si reclamatii, in urma carora s-au facut verificari la fata locului si au fost emise raspunsuri in termenul legal. In cele 739 controale de prevenire a situatiilor de urgenta executate, au fost constatate in total 1243 deficiente de la normele de securitate la incendiu si protectie civila, din care 475 au fost solutionate pe timpul controalelor, acest lucru reprezentand 38 %. Au fost aplicate un numar de 768 sanctiuni contraventionale din care 371 avertismente si 397 amenzi in cuantum de 251.500 RON.Activitatea de informare publica a avut ca principale obiective, promovarea imaginii unitatii noastre, ca institutie in slujba cetateanului, stabilirea, mentinerea si amplificarea climatului de intelegere de catre diferite segmente ale publicului a activitatii desfasurate de institutia noastra, pentru educarea populatiei privind modul de comportare inainte, pe timpul si dupa producerea situatiilor de urgenta pentru salvarea vietii si bunurilor materiale.
Serviciile Voluntare si Private pentru Situatii de Urgenta
Capacitatea operativa a serviciilor voluntare si private a fost verificata atat pe timpul controalelor executate de cadrele unitatii, cat mai ales pe timpul interventiilor la incendiile produse in zona de competenta. La nivelul judetului functioneaza 91 servicii voluntare pentru situatii de urgenta si 24 servicii private pentru situatii de urgenta. Dintre serviciile voluntare pentru situatii de urgenta constituite la nivelul localitatilor, 7 sunt dotate cu 8 autospeciale de stins incendii. Activitatea in cadrul serviciilor voluntare pentru situatii de urgenta este desfasurata de 129 persoane angajate si 2.699 de voluntari. Din cele 24 servicii private pentru situatii de urgenta, 11 au in dotare 28 autospeciale. Interventia serviciilor private pentru situatii de urgenta este asigurata de 280 angajati si 601 voluntari.
Peste 3.000 de evenimente in noua luni!
In primele noua luni ale lui 2010, in zona de competenta a ISUJ Bacau, au avut loc 3.291 evenimente, in medie pe 13,48 zi! Din acestea, 345 au fost incendii, reprezentand 10,48 la suta din totalul interventiilor; 372 alte situatii de urgenta, cum ar fi 302 inundatii, 49 misiuni pirotehnice pentru asanarea terenului de munitie neexplodata si distrugerea munitiei asanate, 19 interventii de asigurare a masurilor de siguranta la evenimente publice de amploare care pot genera situatii de urgenta, o interventie la alunecari si prabusiri de teren, o interventie in alte tipuri de situatii de urgenta; 117 interventii pentru asistenta persoanelor (transport persoane supraponderale, deblocare usa de acces, degajare persoana inecata s.a.); doua interventii descarcerare; 127 alte interventii (evacuarea apei din fantanile afectate de inundatii, indepartarea turturilor si a elementelor de constructie care prezentau pericol de prabusire, transport apa menajera si potabila catre sinistrati, indepartare arbori cazuti pe partea carosabila, asigurarea masurilor de prevenire si stingere a incendiilor in cazul accidentelor, avariilor la retelele de gaze naturale etc.); 66 interventii la arderi necontrolate si incendii fara pagube; 16 interventii pentru salvarea animalelor; 11 interventii pentru protectia mediului; 2.235 interventii SMURD, din care asistenta medicala de urgenta – 2.146 de interventii; asistenta persoanelor – 64 de interventii (degajari de persoane din diverse medii, din accidente de munca, persoane cu intentia de a se arunca in gol); descarcerare – 25 de interventii de degajare a persoanelor incarcerate in urma producerii accidentelor rutiere. In iulie s-au inregistrat 659 interventii, in august – 513 interventii si in iunie, 384 interventii.
345 incendii soldate cu sase morti
Din totalul de 345 incendii, 165 au avut consecinte minore. Principalele imprejurari in care s-au produs incendiile si arderile necontrolate au fost focul deschis in spatii deschise – 106 cazuri; instalatii electrice defecte – 76 cazuri; foc deschis in spatii inchise – 75 cazuri; cos de fum amplasat necorespunzator sau neprotejat termic fata de materiale combustibile – 48 cazuri; cos de fum necuratat sau defect – 16 cazuri; aparat de gatit nesupravegheat ori supraincalzit – 12 cazuri. Rata incendiilor a fost de 47,91 la 100.000 de locuitori, respectiv 50,73 la 1000 km2. Viteza medie a deplasarii la interventii a fost de 45,97 km/h. Durata medie a interventiilor la incendii a fost de 64 minute si 14 secunde. Au fost salvate 115 persoane, din care 90 adulti si 25 copii. Din pacate, in urma incendiilor si arderilor necontrolate, in noua luni scurse de la inceputul aniului, au fost inregistrate 11 victime, din care 6 persoane decedate si 5 ranite. Majoritatea victimelor s-a inregistrat pe fondul neglijentei crase a unor persoane iresponsabile. Cum s-au petrecut lucrurile in cazul a trei copii, cu varste de 1 an si 4 luni, 4 ani si respectiv 5 ani, decedati intr-un incendiu produs in orasul Buhusi, dupa ce parintii i-au lasat singuri in casa.
S-au produs pagube in valoare de circa 2.649.380 RON si au fost salvate bunuri si valori de aproximativ 28.554.300 RON.
„Valoarea de 28.554.300 RON a bunurilor salvate se refera la perioada ianuarie – septembrie 2010, iar unitatea noastra a beneficiat, in intreg anul 2010, de credite bugetare deschise, in valoare de peste 13.700.000 RON, reprezentand achitarea integrala a cheltuielilor de personal si a cheltuielilor de bunuri materiale si servicii, ceea ce inseamna ca personalul unitatii noastre a salvat bunuri de 2,08 ori mai mare decat bugetul alocat de catre statul roman pentru sustinerea functionarii unitatii noastre, fara a lua in calcul valoarea incomensurabila a celor 115 persoane salvate”, spune general de brigada Mihai Simionescu, inspector sef al ISUJ Bacau.
Inundatiile, evenimente ce nu se pot uita
In acest an judetul Bacau a fost lovit de inundatii in repetate randuri. Astfel, intre 25 mai si 10 iunie, 26 iunie si 2 iulie, si intre 27 iulie si 8 august, in bazinele hidrografice ale raurilor Trotus si Siret au cazut cantitati insemnate de precipitatii care au produs viituri de exceptie pe raza mai multor localitati din judetul Bacau. Inca din primele momente, intregul personal al Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta ,,Maior Constantin Ene” al judetului Bacau a demarat operatiunile de salvare si evacuare a persoanelor, animalelor si bunurilor din zonele sinistrate, luptandu-se cu stihiile naturii, in conditii de efort prelungit din punct de vedere fizic si psihic. Ca urmare a inundatiilor s-a impus evacuarea a 2.450 persoane, din care 116 de catre fortele de interventie, iar 2.334 s-au autoevacuat la rude si in zone inalte, din comuna Saucesti. Din municipiul Bacau, au fost salvate 37 de persoane, in comuna Margineni, 19 persoane. In comuna Manastirea Catin, o persoana. In urma inundatiilor din iunie-iulie au fost afectate 851 case si 607 anexe gospodaresti, doua gradinite, o biserica, aproximativ 0,5 km DN, 172 km DJ, 598 km DC si 72 km DS, 3,5 km cale ferata, mai multe poduri si podete precum si aproximativ 5.500 ha teren agricol. Pentru inlaturarea efectelor negative ale inundatiilor produse in iunie-iulie s-a realizat o cooperare foarte buna cu fortele din structurile teritoriale ale MAI.
Cei mai buni din tara!
In urma desfasurarii Concursurilor Serviciilor Profesioniste pentru Situatii de Urgenta, ce au avut loc in judetul Arges, organizate cu ocazia sarbatoririi zilei de 13 Septembrie – Ziua Pompierilor din Romania, ca dovada a pregatirii exemplare, a spiritului de echipa si, de ce nu, de sacrificiu, lotul reprezentativ al Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta „Maior Constantin Ene” al Judetului Bacau s-a clasat pe locul I. „Acest fapt confirma, daca mai era cazul, trendul ascendent al pregatirii personalului unitatii referitor la participarea si palmaresul echipei reprezentative, ambitia si daruirea componentilor ei de a fi <<mai repede, mai sus, mai puternic>>. Daca in 2008 am ocupat locul secund, anul acesta, am luat totul, inclusiv dreptul de a organiza in 2011 etapa finala, in care suntem calificati din oficiu”, declara seful ISUJ Bacau, gen. de brigada Mihai Simionescu. Lotul a fost alcatuit din lt.col. Ion Braga, conducator de lot, plt. Ioan Decuseara, antrenor, plt. mj. Clauduiu Bucurel, plt. Emilian Ciosu, plt. Gheorghe Grigorita, serg. mj. George Schiopu, serg. mj. Razvan Miron, serg. mj. Victor Danila, serg. mj. Adrian Ionescu, serg. mj. Alexandru Andronache si serg. mj. Gelu Popa.
Bilant ce-i onoreaza pe pompierii bacauani
„Intreaga activitate a unitatii a fost planificata, organizata si desfasurata in spiritul legalitatii, in sprijinul si folosul cetatenilor, al comunitatilor locale. Rezultatele bune si foarte bune obtinute de unitate si subunitati in indeplinirea misiunilor si sarcinilor specifice au fost posibile ca urmare a sprijinului efectiv pe care l-am primit din partea conducerii Ministerului Administratiei si Internelor, comenzii Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta, a colaborarii si cooperarii permanente cu Institutia Prefectului, Consiliul Judetean Bacau, Inspectoratul de Politie Judetean Bacau, Inspectoratul de Jandarmi Judetean Bacau, Gruparea Mobila de Jandarmi Bacau, Oficiul Judetean de Telecomunicatii Speciale Bacau, ofiterii cu functii de conducere la nivelul Serviciului Judetean de Informatii si Protectie Interna Bacau, Directia Generala Anticoruptie – Serviciul Teritorial Bacau, cu unitatile apartinand Ministerului Apararii Nationale. Le multumesc tuturor, atat in numele meu cat si al intregului personal al Inspectoratului! Prin masurile stabilite, prin ridicarea calitatii climatului psihosocial in unitate, prin folosirea la maximum a intregului potential al resurselor umane pe care le avem la dispozitie, in conditiile unui trend ascendent, pozitiv din punct de vedere al dotarilor cu tehnica si echipamente, va asigur ca personalul Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta “Maior Constantin Ene” al judetului Bacau, isi va indeplini cu responsabilitate si profesionalism sarnicile ce ne revin”, declara general de brigada Mihai Simionescu, inspector sef al ISUJ Bacau.
Dan MINDIRIGIU
Dar de disponibilizari nu zice nimic domnul general?!Va zic eu ca vor pleca 42 de oameni?Oare pe ce criterii?