Comisia Europeană roagă autorităţile române să prezinte clarificări după ce a primit mai multe plângeri privind transpunerea prevederilor Directivei 84/2008 în legislaţia naţională prin OUG 50/2010, care obligă băncile să aplice principiile de transparenţă şi pentru contractele în derulare.
„Comisia a primit mai multe plângeri conform cărora statul român a transpus în mod necorespunzător prevederile Directivei 2008/48/CE privind contractele de credit pentru consumatori şi de abrogare a Directivei 87/102/CEE a Consiliului. De asemenea, s-a constat că presa naţională publică articole pe această temă”, se arată în scrisoarea transmisă în 30 septembrie de Direcţia Generală de Sănătate şi Consumatori din cadrul CE şi semnată de directorul general, Paola Testori Coggi.
Surse oficiale au declarat pentru MEDIAFAX încă din luna august, că băncile comerciale ar putea solicita Comisiei Europene deschiderea unei proceduri de infringement împotriva României dacă Ordonanţa 50/2010 nu va transpune exclusiv cerinţele directivei europene şi se va aplica şi contractelor de credite în derulare.
Scrisoarea transmisă reprezentantului permanent al României pe lângă Uniunea Europeană, Mihnea Motoc, menţionează că transpunerea Directivei 48/2008 s-a asigurat prin OUG 50/2010, care la articolul 95 stabileşte că „pentru contractele aflate în curs de derulare, creditorii au obligaţia … să asigure conformitatea contractului cu dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenţă”.
„Serviciile noastre consideră că articolul 95 din ordonanţa menţionată nu este în conformitate cu articolul 30 alineatul (1) din Directivă 2008/48/CE, care prevede că : «Prezenta directivă nu se aplică contractelor de credit existente la data intrării în vigoare a măsurilor naţionale de punere în aplicare»”, se arată în scrisoarea de la CE.
Comisia roagă autorităţile române să-şi expună punctul de vedere cu privire la conformitatea articolului 95 din OUG 50/2010 cu articolul 30 alineatul (1) din Directiva 48/2008.
„V-aş fi recunoscătoare dacă autorităţile române ne-ar transmite observaţiile pe care doresc să le facă şi explicaţiile lor în termen de o lună de la trimiterea prezentei scrisori. Vă mulţumesc anticipat pentru amabilitatea de a colabora în această chestiune”, încheie scrisoare directorul Testori Coggi.
Documentul arată că la nivelul Comisiei s-au primit informaţii potrivit cărora există proceduri judiciare pendinte (în curs de soluţionare) în instanţele româneşti cu privire la legalitatea anumitor comisioane percepute de băncile naţionale atunci când acordă credite pentru consumatori.
„Rugăm autorităţile române să furnizeze informaţii suplimentare referitoare la această problemă”, se precizează în scrisoare.
Băncile au solicitat insistent la întâlnirile cu delegaţia FMI şi CE să fie introdusă în noua scrisoare de intenţie o prevedere care să oblige Guvernul să modifice OUG privind contractele de credite pentru populaţie în limitele normelor UE şi să se renunţe la refacerea contractelor în derulare.
„Vom analiza recenta ordonanţă (Ordonanţa nr. 50/2010) pentru a asigura transparenţa în ceea ce priveşte ratele dobânzilor pentru contractele de credite de consum, pentru a asigura armonizarea totală cu legislaţia UE, mai ales în ceea ce priveşte ne-retroactivitatea”, se arată în scrisoarea suplimentară la acordul stand-by semnată de autorităţile române în luna septembrie.
Zeci de mii de clienţi ai băncilor din România s-au organizat în grupuri pe internet, pentru a fi mai bine informaţi cu privire la problemele pe care le întâmpină cu banca şi despre cum să negocieze cu instituţia, dar şi pentru a putea să declanşeze procese colective împotriva băncilor. Totuşi, unele dintre grupuri nu au reuşit să reunească mulţi clienţi ai respectivelor bănci, iar în cadrul altor grupuri există mai multe opinii divergente în privinţa viitoarelor acţiuni necesare, ceea ce îngreunează luarea deciziilor.
Unele dintre nemulţumirile clienţilor sunt legate de abuzuri ale băncilor precum perceperea unui comision de risc pe perioada desfăşurării creditului, modificarea abuzivă a dobânzilor sau calcularea greşită a dobânzii, dar există şi foarte multe persoane care reclamă implementarea incorectă a ordonanţei privind împrumuturile populaţiei, aprobată de Guvern în luna iunie.
Ordonanţa de Urgenţă 50/2010, privind contractele de credit pentru consumatori, transpune în legislaţia românească Directiva Europeană 48/CE/2008, printre cele mai cunoscute prevederi ale actului normativ fiind eliminarea comisionului de rambursare anticipată la creditele cu dobândă variabilă şi calcularea dobânzii în funcţie de un indice de referinţă transparent, la care se adaugă o marjă fixă, care nu poate fi modificată faţă de contractul iniţial.
Senatul a aprobat la începutul lunii septembrie legea de adoptare a OUG 50/2010, care urmează să fie dezbătută marţi în Comisia de Buget-Finanţe a Camerei Deputaţilor.
Clienţii băncilor nu s-au mulţumit la discuţiile din cadrul grupurilor şi au semnat o scrisoare pe care au trimis-o, pe 23 septembrie, către Camera Deputaţilor şi Senat, pentru a face un apel ca legea de aprobare a OUG 50/2010 să fie aprobată în forma propusă de Guvern.
Deputaţii din Comisia economică au avizat pozitiv, cu unanimitate de voturi, OUG 50 privind contractele de credit pentru consumatori, ei adoptând, totodată, şi 98 de amendamente la prevederile iniţiale ale acesteia, cele mai multe propuse de Asociaţia Română a Băncilor (ARB).
Legea de adoptare a OUG 50/2010 urmează să fie discutată în Comisia de Buget -Finanţe a Camerei Deputaţilor şi după avizul acestei comisii votată în plen.