Campania electorala a lui Traian Basescu intrece, din punct de vedere al mijloacelor materiale si mobilizarii de forte umane, orice inchipuire. Contrazincandu-si propriul slogan, „suspendatul” foloseste mijloace pur… oligarhice pentru a se prezenta „sarac si cinstit” in fata romanilor.
Dincolo de aspectele morale ale acestei campanii, exista multe probleme legale, legate de finantarea uriasului mecanism menit sa-l salveze pe Basescu de la demitere. Zeci de mii de fluturasi, afise, autocolante si pliante au impanzit Romania, iar sursa banilor din care sunt platite aceste mijloace propagandistice ramne neclara. Curtea de Conturi, cea care controleaza aceste miscari financiare, nu a primit nico informatie despre avalansa de lei si valuta din conturile de campanie ale lui Traian Basescu. Cine vorbea de coruptie, de implicarea afacerilor in politica si de transparenta?
La dezbaterea de la sediul Grupului de Dialog Social, presedintele suspendat Traian Basescu a declarat ca are in conturile pe care si le-a deschis pentru campania antidemitere patru miliarde de lei si peste 50.000 de euro. ~n paralel cu banii din conturi, afise, autocolante sau pliante, toate colorate si tiparite pe hartie foarte buna, auinvadat nu numai panourile si peretii din Bucuresti, ci si casutele postale ale bucurestenilor, precum si ale oamenilor din toata tara. Dar de unde vin cele patru miliarde de lei si cei peste 50.000 de euro? Cine plateste toate deplasarile in tara si in strainatate ale lui Basescu, ale staff-ului sau de campanie, dar si ale simpatizantilor sai, adusi cu autobuzele de la zeci de kilometri pentru a participa la mitingurile pro Basescu? Cine plateste tiparirea afiselor, posterelor, pliantelor, autocolantelor, toate multicolore, facute pe hartie si pe tiparnite de foarte buna calitate? Cine achita toate celelalte produse de vestimentatie si de butaforie pe care PD si firma GMP Advertising SRL a lui Felix Tataru, cea care gandeste pasii publicitari pe care trebuie sa-i faca Basescu in fata poporului, le propun? Cine platese chiria pentru panourile publicitare care deja au inceput sa rasara, ca ciupercile dupa ploaie, in Bucuresti si in marile orase? Cand va raspunde Basescu la aceste intrebari?
Un milion de euro dintr-un foc
Campania lui Traian Basescu intre cele doua tururi ale cursei prezidentiale din 2004 a costat foarte mult. Surse din cadrul Partidului Democrat apreciaza costurile campaniei basesciene din 2004 la cel putin zece milioane de euro, la preturile de atunci. Astazi, campania antidemitere, care dureaza aproape doua saptamani, il costa pe Basescu, comparabil, aproape la fel de mult. Spre exemplu, la mitingul de la Constanta au fost declarati 25.000 de participanti. Cu oarecare aproximatie, cinci mii de persoane au fost din municipiul Constanta, iar restul de 20.000 au venit din judetul Constanta, dar si din Tulcea, Galati, Buzau si Ialomita. Daca apreciem ca s-au cheltuit minimum 500.000 de lei per om, care inseamna costul mediu aproximativ al unei calatorii dus-intors cu autobuzul si hrana aferenta unei zile, rezulta ca pentru un singur miting s-au platit deja cel putin zece miliarde de lei vechi. Mitingul dela Cluj, unde s-a estimat o participare de peste 20.000 de persoane, probabil ca a costat si el cel putin zece miliarde de lei. Daca tinem cont si de actiunile si participarile lui Basescu din weekend-ul trecut, se ajunge usor la un total de cel putin un milion de euro care au fost cheltuiti pana acum. La toate acestea trebuie adaugata si taxa pe panourile publicitare pe care sunt puse afisele lui Basescu. Daca aproximam ca pentru cel putin o saptamana de expunere chiria costa minimum 300 de euro pentru un panou, si ca Basescu are cel putin 50 de panouri in fiecare judea, ceea ce inseamna circa 2.000 de panouri in toata tara, rezulta ca suma totala, numai pentru aceste panouri, este de 600.000 de euro. Dar nu este exclus ca numarul total de panouri sa ajunga efectiv la 3.000 de bucati in toata tara. Iar in acest caz suma totala ar creste considerabil.
caesta
Cocos, Udrea & cartelul „Golden Blitz”
Facturile tuturor acestor uriase cheltuieli vor fi achitate, pe de o parte, din cele doua conturi deschise pe numele sau de catre Traian Basescu, la BCR. ~n aceste conturi vor intra donatiile „simplilor” simpatizanti si sume „legale” ale unor lideri ai PD, de la centru si din teritoriu. Dar sumele cele mai mari vor veni de la oligarhii „buni” ai lui Basescu. De la Dorin Cocos si Elena Udrea si caracatita din jurul lor, de la membrii cartelului asfaltului „Golden Blitz”, de la Adriean Videanu, oligarhul marmurei, de la deputatul Cezar Preda, mic rege al colectarii gunoaielor de la Buzau, de la William Branza, deputat de Prahova, bagat de Vadim Tudor in Parlament, dar care a dezertat la PD, precum si de la Vasile Blaga, un combinator financiar de renume. Iar lista poate continua cu un lung sir de „datornici” ai lui Basescu din toate zonele tarii.