Vanzarile slabe sunt cel mai clar mod prin care se poate vedea ce masini nu au succes pe piata, dar nu e singurul.
Tacerea constructorului auto este primul semn ca ceva nu e in regula dupa o lansare mult asteptata, iar recenziile negative ale criticilor sau ale cumparatorilor pot plasa de la inceput o masina printre cele mai proaste ale anului, asa cum s-a intamplat cu noul Smart ForTwo, scrie Forbes. Chiar daca unii proprietari sunt multumiti de deciziile luate, unele masini nu s-au ridicat la nivelul asteptarilor, printre ele aflandu-se mai multe modele Honda, Lexus si Suzuku. Analistii industriei auto au pareri diferite in ceea ce priveste succesul masinilor lansate in 2010, dar toti au cazut de acord ca Honda Insight este una dintre dintre cele mai proaste masini ale anului. Honda Insight ar fi trebuit sa fie sedanul hibrid care depaseasca Toyota Prius, dar performantele masinii si vanzarile nu au reflectat agitatia de dinaintea lansarii chiar daca pretul e cu cateva mii de dolari mai mic. „A fost o ratare mizerabila in comparatie cu Prius. Este o ratare completa. De fapt, Prius vinde de 10 ori cat vinde Insight”, a declarat John McElroy de la Autoline Daily. McElroy sustine, insa, ca orice hibrid de pe piata este astazi o ratare, iar toti constructorii pierd bani din cauza lor, Toyota fiind exceptia. Oamenii nu cumpara masini hibride, iar acest lucru se vede in vanzarile din ultimii 12 ani, perioada in care cele 20 de modele lansate in SUA au reusit sa castige doar 2% dn piata. Iar jumatate din piata hibridelor este dominata de Prius. Dar Insight nu e singura masina de la Honda care a avut un an prost. Modelul Accord CrossTournu a avut succes din cauza designului neatragator. Constructorul japonez a avut o idee buna de a face un model wagon mai modern, mai usor de condus si mai eficient decat un crossover sau un SUV, insa ideea nu a prins la public. De fapt, CrossTour a fost chiar ridiculizat si nu a avut deloc succesul pe care l-a avut versiunea originala din anii 1990. Jake Fisher, inginer auto la Consumer Reports, a explicat ca lumea ar fi vrut o masina practica, nu un Accord urat care sa semene cu un hatchback si care sa aiba mai putin spatiu. Modelul Honda a ajuns astfel sa combine partile mai proaste de la un wagon cu cele de la un sedan – fara prea mult spatiu si foarte urat.
Pe lista se afla si Smart ForTwo Pure Coupe, care nu este vazut ca fiind destul de sigur, desi a trecut toate testele. De asemenea, oamenii nu considera ca ar economisi destul de mult combustibil pentru a trece cu vederea parerea proasta pe care o au despte Smart. Smart a avut probleme in 2010 si pentru ca are concurenta serioasa. Chevrolet Volt, de exemplu, arata ca un sedan obisnuit si consuma la fel de putin combustibil, asa ca ofera mai mult decat un Smart. Pe de alta parte, o masina poate sa fie primita prost de piata si cand are parte de prea multa atentie, Suzuki Kisashi fiind un exemplu in acest sens. Desi Suzuki este cunoscuta in lume ca o marca buna de masini mici, nu a reusit sa atraga atentia si cu un sedan deoarece piata este dominata de Honda si Toyota, asa ca Kisashi este considerat un alt esec al anului 2010. Si Lexus a intra pe lista celor mai proaste masini ale anului cu modelul Lexus HS250h, a carui lansare a fost asteptata, dar care nu s-a ridicat la asteptarile cumparatorilor. Consumul de combustibil nu este atat de bun pe cat se credea initial, iar tapiteria de piele nu impresioneaza deoarece masina nu este ceea ce constructorul auto promisese.
Piata auto nu a iesit din criza pentru toti
Cand vine vorba de vanzari, Suzuki a pierdut 42% din piata in 2010 din cauza modelelor SX4, Grand Vitara si Equator. Constructorul japonez incearca totusi sa faca o noua campanie de publicitate pentru Kazashi in perioada Sarbatorilor si poarta discutii cu Volkswagen pentru a produce impreuna modele noi. Si vanzarile Smart ForTwo s-au redus in acest an cu 60% dupa un declin de 41% in 2009. Interesul cumparatorilor a disparut pe masura ce combustibilul s-a ieftinit, succesul pe care l-a avut in urma cu doia ani fiind explicat prin pretul mare de la acea vreme. De fapt nicio masina mica nu se mai vinde bine deoarece combustibilul s-a ieftinit fata de 2008. vanzarile Toyota Yaris au fost cu 37,6% mai mici, iar Scion xD a pierdut 31%, constructorul japonez avand un an prost si din cauza campaniei de rechemare in care au fost implicate peste 10 milioane de masini in intreaga lume. La fel de prost au mers si masinile sport deoarece nimeni nu are nevoie de o astfel de masina in actualele conditii economice. Vanzarile Mazda RX 8 au scazut cu 50%, in timp ce Porsche Cayman a vandut cu 31% mai putine unitati. Porsche spera ca noul model Cayman R sa stimuleze piata