La propunerea Asociaţiei “Tineri pentru Viitor”, Casa Corpului Didactic “Grigore Tabacaru” Bacău va colabora, în cadrul unui parteneriat, cu scopul implementării cu success a proiectului “Şcoala o necesitate, nu doar un drept!”, finanţat prin POSDRU, axa prioritară 2, „Corelarea învăţării pe tot parcursul vieţii pe piaţa muncii”, domeniul major de intervenţie 2.2 „Prevenirea şi corectarea părăsirii timpurii a şcolii”. Acesta îşi propune în primul rând să contribuie la dezvoltarea unei strategii educaţionale construite pe baza filozofiei şcolii incluzive. „În condiţiile în care în judeţul Bacău acest program va deveni funcţional, nouă ne revine obligaţia de a-l implementa, folosind metode interactive de formare şi diseminare, care se bazează pe învăţarea prin experienţe, stimularea cooperării, muncii în echipă şi pe dezvoltarea profesională a cursanţilor, ne-a informat profesorul Gabriel Stan, directorul C.C.D. Bacău. Pe de altă parte, politicile Ministerului Educaţiei încurajează promovarea unor asemenea parteneriate, dintre instituţiile subordonate şi ONG-urile reprezentative”. Parteneriatul urmăreşte realizarea următoarelor obiective: Îmbunătăţirea capacităţii sistemului educaţional de a răspunde preventiv fenomenului de părăsire timpurie a şcolii de către tineri (preşcolari şi elevi), prin utilizarea unui cadru care să abordeze integrat, atât dezvoltarea şi implementarea unor soluţii educaţionale inovatoare, cât şi creşterea nivelului de pregătire a personalului implicat în dezvoltarea programelor de prevenire a fenomenului de părăsire a şcolii, în vederea creării unui grup naţional de profesionişti, capabili să implementeze activităţi extracurriculare, specifice nevoilor acestor tineri; Creşterea motivaţiei pentru învăţare şi rămânerea în educaţie, prin pilotarea şi implementarea sistemului de orientare a tinerilor (preşcolari şi elevi). Totodată, se urmăreşte şi asistarea tinerilor prin activităţi extracurriculare diversificate de formare a unor deprinderi fundamentale educaţionale, sociale şi economice, care să le faciliteze un parcurs educaţional şi profesional adecvat. Celelalte obiective prioritare sunt: Susţinerea integrării sociale prin educaţie, prin dezvoltarea de parteneriate educaţionale alternative, elevi – părinţi, prin orientare şi consiliere adecvate definirii unui parcurs educaţional şi profesional, în concordanţă cu nevoile specifice tinerilor; Promovarea instrumentelor inovatoare de dezvoltare a unui sistem integrat de comunicare, informare, instruire şi orientare extraşcolară, printr-o platformă web. Casa Corpului Didactic “Grigore Tabacaru” Bacău va desemna şase cadre didactice din judeţul Bacău, care vor participa la selecţia pentru cursul de formare de formatori şi, totodată, va promova în reţeaua şcolară procedura de selecţie a 110 formatori. În cadrul proiectului vor fi selectate şi unităţile şcolare pe unde vor trece cele 10 caravane alcătuite din formatori şi, de asemenea, vor fi realizate şapte manuale. Metodiştii Casei Corpului Didactic Bacău vor oferi, totodată, sugestii legate de elaborarea şi validarea Standardului Ocupaţional pentru specialistul / profesionistul în sprijinirea copiilor pentru prevenirea părăsirii timpurii a şcolii. Aşadar, la nivel judeţean şi naţional, se va constitui o reţea de specialişti în prevenirea abandonului şcolar. Ideea programului a fost determinată de contextul social românesc, în care mulţi elevi, care aparţin mai ales comunităţilor defavorizate, abandonează şcoala înainte de a termina învăţământul obligatoriu de zece clase. Cauzele abandonului şcolar sunt multiple şi de cele mai multe ori combinate: insuccesul şcolar repetat, dificultăţile economice ale familiei, neîncrederea în şcoală şi în posibilitatea acesteia de a oferi şanse reale de succes profesional, dar şi teama că integrarea în sistemul şcolar va conduce la pierderea valorilor, etc. Riscul ca aceşti elevi să devină viitori adulţi analfabeţi este foarte mare, în special dacă ei depăşesc vârsta legală de [colarizare, care le-ar permite continuarea studiilor în sistemul formal de zi. Șt.O.